Zelf C-41 kleur-negatief-filmen ontwikkelen

Terwijl bijna iedereen zijn zwart/wit filmen zelf ontwikkelt laten de meesten hun kleurfilmen ontwikkelen in een labo.  Analoge kleurenfotografie vereist dat de chemie zeer nauwkeurig op temperatuur wordt gehouden. Als je het zelf doet is dan de kwaliteit wel even goed als in het labo? Ik heb me lang laten afschrikken maar kocht onlangs een set en waagde de sprong.

Dit artikel is verplaatst naar HIER

http://kleinbeeld.wordpress.com/2010/07/14/zelf-c-41-kleur-negatief-filmen-ontwikkelen/

13 Reacties op “Zelf C-41 kleur-negatief-filmen ontwikkelen

  1. indrukwekkend !!
    Zijn het eigenlijk gevaarlijke producten ? Zie maar dat het niet in de wasmachine loopt, want komen de hemden er ook ontwikkeld uit…

  2. @ Bart,
    Je moet de producten met het nodige respect behandelen en alle contact met de huid vermijden. Op de klederen maken ze lelijke vlekken die er in de was niet uitgaan.
    Bij verantwoord gebruik zijn ze niet gevaarlijk, maar ja, dat is met veel he.

  3. Wat je zelf doet doe je altijd beter omdat je de techniek kunt personaliseren, in labo’s krijg je eenheidsworst !

  4. eindelijk nu noteer ik je in mijn notulen als the self-made man …enjoy the club

  5. Zo heel anders als z/w is het eigenlijk niet blijkbaar – behalve de producten en de temperatuur dan… :-) Ik gebruikte (bij z/w dan) als laatste spoeling altijd gedemineraliseerd water – dat helpt ook wel tegen die rottige plakken. Zou bij kleur ook moeten werken.
    En ‘n vraag > bij z/w is het zo dat hoe warmer en sneller je gaat bij de ontwikkeling (en de beweging natuurlijk), hoe harder de film wordt en je met meer contrasten zit, wat meer grijs verliest. Is dat bij kleur ook zo? Dan zou een lagere temperatuur en langere tijd ook zachtere resultaten moeten geven… ?

  6. als je dat nu plezant vind, wie kan je dan tegenhouden! veel lol ermee overigens!

  7. Kamiel Kemik

    En hoe zit het met kleurendia’s ? E-6 proces. Heb je hiervoor ook tips ?

    thx,

  8. @ Kamiel Ik heb ooit maar 1 maal E6 zelf gedaan en dat is een eeuwigheid geleden. Ik toen de badkuip als bain-marie gebruikt. Niet echt ecologisch. E6 laten ontwikkelen goed steeds moeizamer.
    Volgende link gaat over E6 ontwikkeling. Maar waarschijnlijk heb je die al gezien.

    http://www.apug.org/forums/forum72/8419-e-6-a.html

    Het enige advies dat ik kan geven, probeer het eens. ;-)

  9. offermans annyto

    beste Luc,ik vind je een fantastis man met veel ambitie om al dat werk te doen.
    Proficiat Anny

  10. Beste Luc,

    Mooi werk!
    Welke scanner gebruik je om je kleurenfilms te digitaliseren ?
    Ik overweeg om zelf te ontwikkelen maar de prijs van een goede kleurenscanner is me wat te hoog. Bij die goedkope scanners is de kleurweergave ondermaats.

    Groeten,
    Joris

  11. Bedankt Joris, voor je commentaar. Ik ben de gelukkige bezitter van een Nikon Coolscan 4000ED die ik met Vuescan software gebruik. Moest ik die niet hebben dan zou ik experimenteren met een digitale (reflex) camera met macrolens. Zoals men vroeger dias copieerde. Van negatief naar positief kan met bijna elke fotobewerkings software. Ik wil het zelfs doen voor zwart-wit film omdat de dynamiek van de coolscan kleiner is dan de dynamiek van een zwart-wit film. Daardoor verliezen sommige lichte partijen op het positief bij zwart-wit alle detail. Een digitale (reflex) camera heeft wel een voldoend dynamiek.

  12. heey,
    zou ik voor mijn profielwerkstuk voor school deze foto’s mogen gebruiken?
    als u wilt zet ik uw naam er onder dat ze door u gemaakt zijn.
    alvast bedankt,
    Maartje

  13. Hoi Maartje, je mag die foto’s voor je profielwerkstuk gebruiken, liefst met naamsvermelding. Succes

Geef een reactie

