Hebt u ideeën voor het Stadspark?

“Is er iets mis met het Antwerps stadspark?” Als ik in de buurt ben, neem ik graag een omweg door het park. Het is een van de weinige rustige plekjes in ’t Stad. Steden als Londen en New-York koesteren hun cultuur-historische parken. Hyde- en Central- Park zijn natuurlijk groter dan ons stadspark. De steden zijn het ook, maar op cultuur-historische gebied kan het stadspark mee met de groten.  Als kind heb ik hier in de winter op het ijs leren schaatsen en ben met de slee uren de helling afgegleden tot mijn vader het niet meer uithield van de koude voeten. Later ben ik er komen wandelen. Ik ben er met mijn kinderen geweest. Nu is het de beurt aan de volgende generaties. Voor de kinderen is er de de speeltuin, jongeren hebben er hun speciale skate-terrein, joggers, wandelaars en mensen die gewoon op een bankje genieten van elkaar of van de rust, zij komen allen aan bod. Gedurende 140 jaar hebben hele generaties van dit park genoten en ze doen het nog steeds.

Artikeltje in de Antwerpenaar van 15 december 2008

Artikeltje in de Antwerpenaar van 15 december 2008

Als ik het bovenstaand artikel lees dan heb ik misschien wel een te idyllisch idee over het park. Tijd voor een bezoek.

Volgens het artikeltje is een ‘wandelpark’ uit de tijd en is de Antwerpenaar toe aan nieuwe behoeften. Het is veelzeggend dat de foto bij het artikel een ouder toont die met zijn kind wandelt.

Volgens nog steeds het artikeltje wil de Antwerpenaar zich kunnen ontspannen.

Rustig een praatje maken vind ik ontspannend.

Rustig een praatje maken vind ik ontspannend.

De kinderen moeten veilig kunnen spelen.

Of de kinderen hier veilig kunnen spelen hangt hier, lijkt me,  af van de veiligheid van de toestellen.

Of de kinderen hier veilig kunnen spelen hangt hier, lijkt me, af van de veiligheid van de toestellen.

Het is ijs, ijskoud. Maar nog heeft de speeltuin succes.

Het is ijs, ijskoud. Maar nog heeft de speeltuin succes.

En sporten moet ook kunnen.

Er is een jogging parcours aangelegd.

Er is een jogging parcours aangelegd.

Regelmatig komen er joggers voorbij.

Regelmatig komen er joggers voorbij.

De skatebaan is druk bezocht.

De skatebaan is druk bezocht.

Het park op zich is prachtig.

Het park op zich is prachtig.

Je kan er gewoon wandelen of met de hond spelen.

Je kan er wandelen of met de hond spelen.

Of gewoon genieten van de natuur.

Of gewoon genieten van de natuur.

Wat is eigenlijk het probleem? Wat is er niet goed aan dit park?

Na wat surfen ben ik op een heel interessante blog gekomen. Er is wel degelijk iets aan de hand.

Hebt u interesse klik dan hier op Bescherm het Historisch Stadspark.

9 Reacties op “Hebt u ideeën voor het Stadspark?

  1. ’t Stadspaark…ik herinner me dat het vroeger de plek was om met de scouts toch een groen spel te kunnen spelen, zonder de stad te ontlopen.
    Het veranderen om te veranderen blijkt wel een nieuwe mode te zijn. Het park moet bij uitstek van “A” blijven. Dus van iedereen. Of is dat toch maar alleen marketing praat ? Ik was onlangs al heel blij toen ik zag dat er terug water in de vijver staat en nu nog de fonteinen…
    Maar ja, ik woon ondertussen in de bossen van Kapellen…zoals met die wapperbrug heb ik niet veel in de pap te brokken.
    Bart

  2. marco bollen

    Er is niets mis met dit park, integendeel een juweeltje , waarbij ik het niet kan nalaten wanneer ik even in de buurt ben, er doorheen te kuieren…en te genieten.
    Handen af en zeker “geen” sportinfrastructuur aub.

    Marco Bollen

  3. ’t Stadspark is mijne (grote) achtertuin ! Dus … pollen af !!!

  4. Mag ik even ja….
    het park voldoet niet meer aan de huidige moderne situatie…
    ik verduidelijk even…
    …Het is veel te klein en als we met deze rotgang kindertjes blijven kweken moet er wat gedaan worden om deze belangrijke groep het genot te kunnen geven van eens even buiten te zijn.
    ik stel voor om het park bij de dierentuin aan te sluiten .
    de onteigeningen die laten we over aan het stadsbestuur.er zal natuurlijk een geef terug wat je wegpakt zone komen en dat kan perfect op het kiel namelijk daar waar die ratten zitten.

  5. Ik vind wél dat het Stadspark aan vernieuwing toe is. Misschien ligt het aan mijn piepjonge leeftijd, ik ben gevrijwaard van nostalgische jeugdherinneringen aan die plek. En natuurlijk heeft het Stadspark iets heerlijk romantisch: die mooie brug en de fontein (nu hij terug werkt, eindelijk!)…

    Maar daar houdt het lijstje van stadsparkse schoonheden voor mij op. Ik ben Antwerpse en proud to be, maar op mijn park ben ik niet zo trots. Het is amper een scheetje groot, er staan nu ook geen massa’s bomen, sommige paadjes liggen er schots en scheef bij (boven op het heuveltje).

    De nieuwe skatezone heeft het Stadspark al wat nieuw leven ingeblazen, leuk. Maar verbetering en een beetje modernisering mag echt wel van mij. Aan de andere kant begrijp ik jullie ‘angst’ wel: de ingrepen van ’t Stad de laatste jaren zijn niet echt staaltjes van gezelligheid te noemen. Het foeilelijke Astridplein, het nét iets te sobere Spoor Noord…

    Gemengde gevoelens dus. Ben eens curieus wat dat wordt.

  6. Het schijnt dat alles tegenwoordig moet worden aangepast en geherstructureerd. Niet omdat ‘ men’ er ontevreden over is, maar omdat iemand er aan moet kunnen verdienen. Waarom niet gewoon goed onderhouden en koesteren.

  7. ik ga hier niks zinnig over kunnen zeggen: in het stadspark kom ik echt nooit ! het is ook niet erg toegankelijk vind ik, in die zin dat je er haast nooit te voet langskomt. Ik weet ook niet waarom, maar heel die omgeving trekt me niet erg aan… te posh denk ik :), veel madammen met nen bontjas

  8. K zou niet weten wat er mis is met het stadspark,…

    Pootjes af, zou ik zo zeggen (en mijne woef vindt da ook) !!!

  9. Inderdaad, er is niks mis met het Stadspark. Het moet gewoon opgeknapt en gerestaureerd. Als we zien wat ze met het belle epoque Astridplein aangevangen hebben, mogen we echt het ergste vrezen als ze nu dit mooie belle epoque park gaan heraanleggen! Zinloze kosten (2,5 miljoen euro), want het geld zou beter naar aanleg van nieuwe parken gaan (en een deel naar restauratie, beveiliging Stadspark). Iedereen is uitgenodigd zijn steun te komen betuigen voor het Stadspark op een gratis feest in het stadspark op 4 januari, van 14:30-16:30. Breng de woef maar mee. En vergeet niet naar de info boxen van het stad te gaan als je van het park houdt en je mening te geven aan het stadsbestuur. Alle informatie over het dossier Stadspark en waarom het niet mag gemoderniseerd worden vinden jullie op deze website:

    http://beschermstadsparkvanantwerpen.wordpress.com/

Geef een reactie

