TV kijken zonder TV!

Ik ken verschillende (ook werkende) mensen waarvoor een kabel-TV aansluiting onbetaalbaar is. Reken daarbij jongeren en studenten en je komt aan een grote groep die misschien nog wel aan een TV toestel geraakt maar waarvoor alle maanden de kabel-TV factuur ophoesten van 13,75€, (of 8,34€ voor sociaal tarief) erover is. Zoals ook velen over een computer beschikken maar waarvoor de internet aansluiting onbetaalbaar is. Zelf heb ik al jaren geen TV meer, wel een computer. TV uitzendingen bekijken doe ik vandaag zonder TV en kabel-TV aansluiting of antenne op mijn dak. Met mijn computer en een (DVB-T) USB 2.0 stick ontvang ik in Antwerpen, Één, Canvas en Canvas + (en 9 radiozenders). Een internet aansluiting is niet nodig.

Enkele weken geleden ben ik naar de winkel gestapt met het idee om na al die jaren toch terug een TV te kopen en een kabel aansluiting te nemen. Het nieuws en enkele informatieve programma’s vind ik de moeite waard. Die kabel aansluiting achtte ik nodig omdat ik noch op mijn vorig – noch op mijn huidig adres in ’t Stad voldoende signaal binnenkreeg om ook maar iets, met een binnenhuis-antenne te ontvangen. Ik had gelezen dat er vandaag alleen nog digitaal wordt uitgezonden en dat was op de TV schermen in de winkel goed te merken. Ook al beweert de reclame dat de digitale uitzendingen zoveel beter zijn, ik zie dat anders. Er zit bij slechte analoge ontvangst sneeuw in je beeld, bij digitaal heb ontvangst en die is dan goed, maar zit vol met compressie artefacten of je hebt geen ontvangst. Bij de duurdere TV’s heb je minder last van die artefacten, volgens mij een gevolg van betere software, een hogere resolutie en een groter aantal kleuren dat deze duurdere modellen effectief kunnen tonen. Kijk maar eens naar het gras tijdens een voetbalwedstrijd, dat heeft soms amper detail. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb geen TV gekocht. Wel een USB 2.0 stick van 49,9€ voor mijn iMac. Hiermee kijk ik nu TV, bij een sanitaire stop of telefoon druk ik op pauze. Na de onderbreking druk ik op play en kijk verder daar waar ik gebleven was. Programma’s neem ik automatisch op en dat zonder digicorder. Ik heb meer mogelijkheden dan ik met een TV zou hebben. En voor mij zijn die 2 posten (Canvas + kan je moeilijk een volwaardige post noemen) voldoende. En met het verschil in prijs met een TV toestel en Kabelaansluiting kan ik honderden Cappuccino’s gaan drinken.

Natuurlijk zijn dergelijke USB 2.0 sticks en waarschijnlijk zelfs goedkoper, ook voor Windows (en Linux) verkrijgbaar. Dus als je geen TV freak bent die meer posten wil dan hij kan bekijken, kan je een groot stuk op je budget besparen door eenmalig minder dan 50€ uit te geven. Zoek wel eerst uit of je ontvangst hebt, want 50€ besteden aan iets dat je niet kan gebruiken is niet de bedoeling.

Wat compressie met een beeld kan doen toon ik hieronder.

Je kan er gewoon wandelen of met de hond spelen.

Het originele beeld met een lage compressie. (=groot bestand)

Hetzelfde beeld maar nu bewaard met een grote compressie (=klein bestand)

Hetzelfde beeld maar nu bewaard met een grote compressie (=klein bestand) Vergelijk het gras en de struiken links van de man. Vergelijk de hond en het gras boven en onder de hond met de foto erboven en je weet wat compressie artefacten zijn.

Nu heb ik het waarschijnlijk voor vele voetbalkijkers verknoeid en kunnen zij nooit meer TV kijken zonder al die compressie artefacten in de grasmat te zien. Ook gezichten zien er dikwijls vlekkerig uit en op een puistje komt dikwijls extra de nadruk te liggen. Episode #5481 (of hoger) van “The Bold and the Beautyful” ziet er misschien ook nooit meer zo beautiful uit.

Ook de plasma en LCD schermen zijn op het punt van beeldkwaliteit een achteruitgang tegenover de oude beeldbuis TV’s, dat kon je heel goed zien in de elektronica zaken waar je de beeldbuis TV naast de nieuwe Plasma’s en LCD’s kon vergelijken. Toch is de beeldbuis TV van de markt verdwenen.

Al is de beeldkwaliteit van flatscreens minder, ze nemen minder plaats in en ze laten de economie draaien. Zoals ook de digicorder en net gemist de economie laten draaien. Alleluja!

Geef een reactie

