Bessa III, nieuwe middenformaat camera.

Het is feest als er een nieuw analoog fototoestel op de markt komt. Het is weer zover, zowel Cosina als Fuji kondigen een nieuwe camera aan. Dezelfde camera in een ander jasje. Het vorige feest was van 2004 geleden met de introductie van de Nikon F6.

Foto Bessa III © Voightlander

Dit arikel is verplaatst naar HIER

2 Reacties op “Bessa III, nieuwe middenformaat camera.

  1. fijnefotografie

    Een nieuwe middenformaat is altijd heuglijk nieuws, maar ik vrees dat deze voor zijn prijs te weinig mogelijkheden heeft… De naam Heliar op de lens heeft ook niets te maken met de oude Heliar lenzen die zo geroemd zijn om hun kwaliteiten voor portret, de bouw is totaal anders.
    Qua compacte klapcamera, hou ik het nog bij mijn 6×9 Ercona II, zonder lichtmeting, maar met sunny 16 kom je ook al ver, ook al heb je niet het gebruiksgemak van deze nieuwe Bessa 🙂

  2. winkler prins

    Ik heb ook een zo’n oude Zeiss Ikon met een Tessar lens. De kwaliteit van de lens is bagger t.o.v. huidige maatstaven. (en dan wel bij diafragma 11, lager zou ik niet gaan). Dus een goede klapcamera met gekoppelde meetzoeker, diafragma voorkeuze of manueel, en een moderne 2.8 lens lijkt mij een uitstekend product. Heb begrepen dat ze er 2000 hebben gemaakt. Die vinden hun weg wel naar de gebruikers.
    Overigens beetje onzin dat manipulatie verhaal. Elke analoge foto die gedrukt wordt zal is digitaal omgezet moeten worden, dus als men wil Photoshoppen zal dat nog altijd kunnen.

Geef een reactie

