World Press Photo 09 in Knokke.

Het gaat slecht met de media. Journalisten en fotografen worden ontslagen. Er is geen geld meer voor serieuze berichtgeving. Journalisten die een tekst schrijven kunnen toch ook wel een fototje nemen. Onderzoeksjournalistiek is op sterven na dood. World Press Photo laat zien dat het wel kan. Dit jaar zonden meer dan 5500 fotografen bijna 100.000  foto’s in.

Dit artikel is verplaatst naar HIER

6 Reacties op “World Press Photo 09 in Knokke.

  1. Ik zie er echt naar uit 🙂
    Ik vind Anthony z’n instelling eigenlijk nogal tof. En die Leica… het moment dat hij de film terugdraait – een beweging die lang eveneens ’n stuk van mijn arm was maar die we met onze digitale monstertjes bijna vergeten zijn… soms mis ik die dingen nog steeds…

  2. Je hebt hier een goede visie neergezet. Trouwens goede foto’s ook.

  3. raymonneke

    ik zal zaterdag de tentoonstelling zeker bezoeken. Goed verslag trouwens Luc.

  4. We zijn er de zaterdag dus geweest met een klein groepje fotografen. En hoewel ik elk jaar den boek van World Press probeer te kopen, is me de eerste tentoonstelling, die ik nu heb bezocht, wat tegengevallen. Het lijkt alsof de fotojournalisten voor een groot deel inderdaad een concurrentiestrijd zijn aangegaan met TV in plaats van de kracht van hun eigen medium volledig uit te buiten. Soms voelde ik me zo overdonderd door de felle kleuren en de opdringerige, schreeuwerige stijl, dat de griezelige actualiteit waarop de fotograaf onze aandacht wou vestigen bijna aan mij voorbijging. Geef mij dan maar ‘Slow Journalism’ – of de knipoogjes Van M.Broodthaers, die ik ook in Knokke mocht leren kennen. Wat natuurlijk enkel mijn persoonlijke mening is, niet die van de groep… 🙂

  5. fotogordon

    Nil, ik heb het WPPhoto boek van 2009 wel gekocht en ik heb er geen spijt van. Gisteren was F2 ook zeer negatief. Ik vind de serie van Roger Cremers over Ausschwitz-Berkenau op 6×6 (slow photography ;-)) ) vond ik heel sterk. Voor mij toont hij hoe voor velen Auschwitz een uitstapje is geworden. Analoog met de Irak oorlog op CNN. F2 vindt deze serie dan weer helemaal niets. Ik heb het boek nogmaals goed bekeken en vind dat er inderdaad ‘zwak’ werk tussenzit, maar voor mij primeren de reeksen zoals die van Anthony Suau, die van Auschwitz en andere.

  6. Bedankt voor de tip, Luc 🙂 Dat was het begin van een blogreis, van een link naar het ander, waar ik interessante opinies heb gezien…

Geef een reactie

