Zwart schaap

Soms is een zwart schaap groen maar op het filmpje lijkt het blauw. In de jaren 50 dacht iedereen dat tegen het jaar 2000, machines ons werk zouden doen. Ze waren toen heel optimistisch. Gaan werken zou niet meer nodig zijn.

Ondertussen doen machines ons werk en zijn er steeds meer werklozen. Maar machines zorgen ook voor werk en maken producten goedkoper en toegankelijk voor steeds meer mensen. Het is dansen op een slappe koord.

Aan de doe het zelf kassa's is het niet goedkoper. De supermarkt kan met minder personeel meer klanten bedienen.

Aan de doe het zelf kassa's is het niet goedkoper. De supermarkt kan met minder personeel meer klanten bedienen.

Het perverse is dat de kassiersters reklame moeten maken voor de snelkassa’s die hen misschien binnenkort hun werk gaan afnemen.

Ik nam de foto omdat de spreidstand van de kassiersters me opviel. Ik begon erop te letten en sta verstomd hoeveel werk, de klant zelf doet en hoeveel taken robots en machines uitvoeren. We tanken onze wagen en onze geldbeugel.

Parkeerboetes worden niet meer geschreven. Hoelang is het wachten tot ook de taak van de parkeerwachters geautomatiseerd is.

Parkeerboetes worden niet meer geschreven. Hoelang is het wachten tot ook de taak van de parkeerwachters geautomatiseerd is.

Ik ben er niet uit of automatisatie nu vooruitgang is of evolutie. Een interessant onderwerp om dieper te bekijken,

3 Reacties op “Zwart schaap

  1. Bert en Zana

    En zo zorg je ervoor dat ook ik met mijn hoofd erbij blijft 🙂

  2. Inderdaad heel interessant – maar ik betwijfel al op voorhand ’n beetje of we daar aan uitgeraken 🙂
    Als je spreekt van vooruitgang of evolutie, zou je eigenlijk toch een duidelijk onderscheid moeten maken tussen technologie en het menselijke aspect. Met dat laatste bedoel ik dan de evolutie van het menselijke soort als levend, denkend, voelend wezen.
    Voor mij zijn die twee heel dikwijls tegengestelden. Technologie heeft wel zijn voordelen – zelfs ik, die probeert om zo weinig mogelijk elektriciteit verbruikende machines in huis te halen, heb toch een redelijk uitgebreid machineparkske dat sommige dingen voor mij heel gemakkelijk maakt. Je wordt er gewoon mee gebombardeerd… en op gebied van werk is het al even dubieus zoals je met die spreidstand duidelijk maakte. De technologie zorgt niet echt voor een kwalitatief beter leven omdat je de tijd, die zou kunnen vrijkomen door automatisatie, door de technologische hulpmiddelen niet kunt besteden aan de evolutie van de mens zelf, vergroten van kennis, artistieke bezigheden, een spirituele zoektocht, ontdekkingen in jezelf en je medemensen, het contact met die zelfde medemensen…. je moet die tijd besteden om nog sneller, nog meer te werken om de volgende ‘upgrade’ van je machientjes te kunnen betalen… en ooo help, als net dan nog grotere machines ineens jouw werk overbodig maken….
    Als ik heel optimistisch wou zijn, zou ik kunnen zeggen dat we misschien in een overgangsfase zitten, dat we ooit eens wel zullen leren om op een meer verstandige manier met die technologie om te gaan…? Wie weet….? Maar voor de moment is het in elk geval één grote machine aan het worden die enkel zich zelf bevestigt, in stand houdt en maar enkelen heel rijk maakt… niet direct een zegen voor het ‘werkvolk’…

  3. Ik weet dat jij een groen schaap hebt,dat je zelf geen zwart schaap bent noch schaapachtig maar wel in je vakantiereis nog diepzinnig bezig bent!veel groeten ook!

Geef een reactie

