Carrotmob voor beginners.

Vorige week hoorde ik voor het eerst het woord ‘Carrotmob’. Het leek een quizvraag. De bedoeling is dat heel veel consumenten hun inkopen in een bepaalde winkel doen en dat deze handelszaak een vooraf bepaald percentage van de omzet investeert in de sociaal- milieuverantwoorde werking van hun onderneming. Volgens Wikipedia zou de eerste Carrotmob in Maart 2008 te San Francisco gehouden zijn. Het is dus een vrij nieuw fenomeen.

Carrotmob affiche van de eerste actie in Antwerpen

Carrotmob affiche van de eerste actie in Antwerpen

Hoe werkt het?

Via internet zijn zoveel mogelijk consumenten opgeroepen hun inkopen in de Tugra Market te doen. Deze verbindt zich 50% van zijn inkomsten te investeren in milieuvriendelijke verbeteringen van de zaak. Zowel de consument als de verkoper wordt een ‘Wortel’ voorgehouden. De consument weet dat zijn aankopen een milieupositief effect hebben en de handelaar genereert meer inkomsten. Carrotmob Antwerpen bezocht een vijftigtal kruidenierszaken en de supermarkt in de Brederodestraat boodt de interessantste voorwaarden. Zij investeren 50% van hun omzet op de actiedag, in milieuvriendelijke verbeteringen. De spits afbijten is nooit gemakkelijk want het valt af te wachten hoeveel consumenten er gehoor geven aan de oproep.

Psychologische drempel

Een mens is een gewoonte dier en ook voor onze wekelijkse aankopen hebben we een aantal gewoonten opgebouwd. Zo sleuren we ons wekelijks voor onze aankopen, naar dezelfde supermarkt. We winkelen bijna nooit in de Brederodestraat, een buurt met veel nieuwe Vlamingen met Turkse roots. Vandaag doen we het anders.

10:30u iedereen is op post en bereid de dag voor.

10:30u iedereen is op post en bereidt de dag voor.

Aftrap

Er zijn veel medewerkers van Carrotmob. Het is voor alle partijen de aftrap. Organisatoren, winkelier en klanten zijn benieuwd wat het gaat worden.

Openheid! Het aantal klanten en de omzet worden gedurende de dag bijgehouden.

Het aantal klanten en de omzet worden gedurende de dag bijgehouden en getoond.

Openheid

Op het einde van de dag heeft Tugra Market 50% meer omzet gedraaid. Deze week gaat de milieu expert langs om mee te bepalen wat er kan gedaan worden. Een eerste ‘gratis’ resultaat is reeds geboekt. Bij het eerste bezoek van de expert bleken de diepvriezers op -30°C i.p.v. -18°C te zijn ingesteld. Tel hier de investeringen bij en de actie was een groot succes.

Hier was vroeger een ijzerwinkel.

Vroeger was hier een ijzerwinkel gevestigd.

Buiten liggen groenten en fruit.

Buiten liggen groenten en fruit.

Een deel van de groenten en fruit afdeling is extra gekoeld en kan met een doorzichtig gordijn worden afgesloten.

Een deel van de groenten en fruit afdeling is extra gekoeld en kan met een doorzichtig gordijn worden afgesloten.

Winkelen

In de distributieketen waar we meestal onze inkopen doen, zijn zo goed als alle groenten en fruit verpakt in schaaltjes, zakjes of netjes. Hier ligt alles in bulk en je kiest zelf.

Alleen dit brood is een bezoek waard.

Alleen dit brood is een bezoek waard.

Aan de kassa

De inkopen aan de kassa.

De inkopen aan de kassa.

We hebben 18 verschillende artikelen gekocht: Appelen, ‘appelsienen’, mandarijnen, pompelmoezen, bananen, meloenen, wortelen, prei, witloof, komkommer, tomaten, paprika’s, cola, brood, blikjes olijven, feta, mozzarella en yoghurt. Voor dit alles en de 30cent parkeermeter betalen we 28.55€.

We waren zo tevrdeden met onze aankopen dat we ze nog eens hebben uitgestald.

We waren zo tevreden met onze aankopen dat we ze nog eens hebben uitgestald.

Besluit

De dagprijzen van groenten en fruit maken het moeilijk om prijzen te vergelijken. Toch lijkt ons dat we met de Carrotmob een hoofdvogel hebben afgeschoten.

  • We hebben naar onze normen, weinig betaald voor onze inkopen
  • We bevorderen door deel te nemen aan de actie, milieu vriendelijke maatregelen, die ons eigenlijk niets kosten. (integendeel)
  • Er is 50% meer verkocht, dat geeft ruimte voor de milieumaatregelen.
  • Door als ‘oude’ Vlaming bij een ‘nieuwe’ Vlaming te kopen bevorderen we actief, de integratie van alle minderheden.
  • We hebben ons geamuseerd. Het was lang geleden dat onze weekinkopen geen corvee waren.

Deze Carrotmob was eenmalig maar hier, gaan we in de toekomst nog winkelen.

Advertenties

7 Reacties op “Carrotmob voor beginners.

  1. Bert en Zana

    zeker een aanrader en we zullen het doorvertellen.

  2. Ik ben een typisch geval van een gewoontedier voor wat mijn wekelijkse aankopen betreft. Eénmaal per week, per auto en op één uur terug om andere dingen te doen die ik veel belangrijker vind dan aankopen van voedingswaren ! erg hé ?

  3. @ B & Z ik ben benieuwd of jullie het ook tof vinden?
    @ Mon, ja verschrikkelijk he die boodschappen, eens naar ergens anders gaan vermindert de sleur. 😉 De Tugra is vlak bij jou, dat kan je met de fiets doen.

  4. Ik zou dan wel de auto moeten pakken en zo’n 30 a45 minuten het verkeer trotseren… niet ecologisch verantwoord, vrees ik 🙂 Maar ik vind het wel een positief initiatief..

  5. Nil, je kan natuurlijk onderweg de prijzen vergelijken bij Aldi, Carrefour, Delhaise, Lidl en de Tugra. Op de terugweg je dan het meest economisch inkopen. Dat moet lukken op een(1) dagje winkelen. 😉

  6. "jojo la cravatte"

    ik ben al enkele jaren klant in deze winkel maar wist niets af van hun initiatief. Goeie reden uiteraard om er nog een aantal mensen uit mijn naaste omgeving naartoe te sturen.

  7. mooi initiatief ! (de ondertitel bij de foto van het brood is wel wat ongelukkig uitgevallen 😉 en waarschijnlijk zo niet bedoeld …)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s