Mooie viaducten ?

De Lange Wapper zou Antwerpen op de wereldkaart plaatsen. Volgens velen als de stommiteit van de 21ste eeuw volgens anderen als een baken van architectuur, nog straffer als het justitiepaleis. De Lange Wapper is natuurlijk niet het eerste viaduct in België.

Er is een tijd geweest dat men autostrades in de stad een goed idee vond. Men wou zelfs de autostrade tot aan de Meir in ’t Stad laten lopen. De huizen die vroeger op de Wapper stonden zijn hiervoor onteigend en afgebroken. De winkelende massa op de Meir zou het alvast geen goed idee vinden. Wereldwijd begrijpen steeds meer steden de overlast van autostrades en viaducten. Ze vervangen ze door tunnels. Onze regering vindt een autostrade door de stad nog steeds een goed idee. Arm Vlaanderen

Vilvoorde

Het viaduct van Vilvoorde loopt een stuk over water, toch spreekt hier niemand over 'brug' .

Het viaduct van Vilvoorde loopt een stuk over water, toch spreekt niemand over de 'brug' van Vilvoorde .

Of je dit viaduct mooi vindt is een persoonlijke keuze. Het is zeker een knappe technische prestatie. Voor de skyline van een stad kan een dergelijk kunstwerk een plus zijn. Voor de bewoners blijft het een slecht idee. Een autostrade hoort niet in de stad.

Mooi kan ik het toch echt niet vinden

Gelukkig wonen hier minder mensen dan in Merksem en Deurne.

Gentbrugge

De trein en de wagens hebben elk hun eigen viaduct

De trein en de wagens hebben elk hun eigen viaduct, de fietser, de mens, valt weg in het niets.

Een dergelijk bouwwerk snijdt als een mes door de stad en isoleert de twee delen van elkaar

Het bouwwerk snijdt als een mes door de stad en isoleert de twee delen van elkaar

Niemand woont nog graag naast een autostrade. Antwerpen heeft ruimte nodig, Het structuurplan voorziet groei naar het noorden. Aan het eilandje zijn appartementen in aanbouw dan leg je daar toch geen autostrade!

Wilrijk

Ook in Wilrijk vormt het viaduct een barreire

Ook in Wilrijk vormt het viaduct een barrière

Geluidsoverlast is schadelijker voor de gezondheid dan je op het eerste gezicht zou denken. De geluidsabsorberende panelen staan hier dan ook met reden. Voor de automobilisten zijn ze het enige dat ze links en rechts zien.

Beeld uit reklame film BAM

Beeld uit reklame film BAM

BAM toont in zijn presentaties prachtige vergezichten vanop de Lange Wapper. Ze houden geen rekening met geluidsabsorberende panelen. Het ‘oogt’ wel mooi maar het ‘hoort’ niet mooi. Ik heb al wel doorzichtige geluidsabsorberende panelen gezien maar die waren zo vuil daar werd je niet vrolijk van.

Zicht vanuit de wagen op het viaduct van Wilrijk

Zicht vanuit de wagen op het viaduct van Wilrijk

Als je de volgende maal over het viadukt van Wilrijk of dat van Gentbrugge rijdt kijk dan even naar links en rechts. Al wat je ziet zijn het verkeer en de geluidsabsorberende panelen. Niet mijn idee over schoonheid.

Canvas voor grafitti kunstenaars

Canvas voor grafitti kunstenaars

Sportpaleis

Een van de drukste plaatsen van het land

Een van de drukste plaatsen van het land, maar volgens de BAM nog niet druk genoeg

Denk er nog maar een viaduct naast

Denk er tussen dit viaduct en Schijnpoort nog een viaduct naast

Denk er ook aan deze zijde nog een stuk bij

Denk er ook aan deze zijde en het Sportpaleis nog een viaduct naast.

Tussen Schijnpoort en Sportpaleis verbreedt het viaduct van 41 naar 106 meter. Aan de Groenendaallaan verbreedt het viaduct zelfs van 59 naar 123 meter.

Het kan ook anders

Met de slogan, “Stem de brug onder de grond.” spot de burger met de BAM, omdat die een viaduct een brug noemt en reikt diezelfde burger een betere oplossing aan.

Advertenties

21 Reacties op “Mooie viaducten ?

  1. vraag het eens aan de Pfaffs…die weten zeker hoe het nu eigenlijk feitelijk het beste moet met de brunnel (brugtunnel, maar turug mag ook). Die slagen ze zelfs in eerst zoveel rotzooi op ons los te laten, dat ze erna in slagen zichzelf te censureren en daardoor nog meer in het nieuws te komen.

    OK. Ik woon in de bossen ten noorden van de stad en ik rij elke dag kilometers met een dikke otto onder mijn gat. Ik betaal al jaren dagelijks voor de liefkenshoektunnel. En toch mag ik gewoon niet gaan stemmen voor of tegen de brunnel.

    Ik stem voor een nieuw pont. Dat geeft lekkere files en is er tijd om de gazet te lezen, van voor naar achter en van achter naar voor. Hopelijk komt er een lekkere koffiekar langs.

  2. Dat is een mooie reportage ! Op computersimulaties ziet het er allemaal heel mooi uit maar de werkelijkheid is anders: grauw, troosteloos en zoals je zegt: niet op mensenmaat. Onder bruggen is het ook meestal donker en vuil.
    Goed werk Luc, ik hoop echt dat de brug er niet komt.

  3. Goede invalshoek en uitwerking Luc.

  4. schitterende reportage! Een foto zegt meer dan duizend woorden.

  5. Jan Taverniers

    U vergelijkt appelen met peren, de Lange Wapper gaat over zijn ganse traject over water en loopt niet langs de huizen.

    Overigens die discussie brug/viaduct is compleet ridicuul, want in de van dale staat:

     vi·a·duct het; o -en brug over een weg of dal ten dienste vh verkeer

  6. Hoeveel viaducten zullen er in Noord-Merksem komen? Thans is er aan de Laarsebaan de bocht van de autosnelweg komende van het Sportpaleis, die over de snelweg van Breda draait en leidt naar Ekeren (naar de Arup-tunnel dus) en haven en Bergen-op-Zoom. Tevens is daar het tracé van een mogelijke autosnelweg Wommelgem-Merksem-Ekeren voorzien (die moet dus ergens in Noord-Merksem over de bestaande snelweg). Tevens is daar een havenspoorlijn voorzien die over de autosnelwegen moet. Vraag : hoeveel Lange Wappers zijn er voorzien voor Noord-Merksem aan de Laarsebaan en Laaglandlaan?

    Indien de Kennedytunnel wordt gesloten voor vrachtverkeer zullen daar bovendien alle vrachtwagens verplicht hun omweg rond Antwerpen maken.

  7. @ Jan Tavernier
    u schrijft de Lange Wapper gaat over zijn ganse traject over water en loopt niet langs de huizen.

    Misschien heb ik de maquette in het Felixpakhuis verkeerd begrepen. Voor mij begint de Lange Wapper aan de Oosterweel knoop, gaat dan door het Noordkasteel, langs het Pomphuis en inderdaad over water nm Het Straatsburgdok (zijn er geen plannen om dat te dumpen) een stukje Albert kanaal om dan juist niet over het Sint-Jozef instituut aan de Luchtbal aan te sluiten en verder ook nog in Deurne-Noord.
    Als u bedoelt dat de bewoners van het Sint-Jozef instituut, de Luchtbal en Deurne-Noord na de bouw van de Lange Wapper het water tot aan de lippen staat, dan komt u met alleen over water dicht bij de waarheid, maar nog steeds gaat hij dan langs de huizen.

    u schrijft ook:
    Overigens die discussie brug/viaduct is compleet ridicuul, want in de van dale staat:

    Als het zo ridicuul is waarom gebruikt BAM dan steeds het woord ‘brug’ en wordt verwezen naar bruggen in de wereld
    Zo vind ik bijv op http://www.antwerken.be/projecten/lange_wapper/veelgesteldevragenlangewapper.aspx
    De Lange Wapperbrug wordt een stedelijk icoon dat de Antwerpse metropool tussen de andere grote steden met prestigieuze bruggen plaatst. De brug kan de vergelijking doorstaan met de Sunshine Skyway Bridge in Florida, Central Artery Bridge in Boston of de Erasmusbrug in Rotterdam.
    allemaal bruggen over water

    De Lange Wapper verbindt geen oevers met elkaar het is gewoon een stuk autostrade en daar zijn niet veel redenen om daar lyrisch over te doen.
    ‘Brug’ heeft verschillende betekenissen en aan de betekenis van ‘een brug slaan’ beantwoordt de Lange Wapper niet.
    De 65000 handtekeningen die Ademloos verzameld heeft bewijzen dat er geen draagvlak is voor de Lange Wapper.
    Dus brug als verbindend element is ongepast.

  8. Jan Taverniers

    @Flash:

    U zal de maquette opnieuw moeten bekijken, het Noordkasteel ligt VOOR de oosterweelknoop, de Lange Wapper erna.
    – het pomphuis? xxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxx xx xxxxxxxxxxx (doorstreept door administrator)
    – het Straatsburgdok? Dat nooit gedumpt zal worden omdat het de verbinding vormt tussen het albertkanaal en de rest van de haven, dit is alweer een leugentje gefabriceerd door de tegenstanders.
    – het Sint-Jozef instituut? Gebouwd juist niet onder het viaduct van de Ring en naast de drukke Groenendaallaan en tussen de magazijnen, het is zowieso een goed idee om deze school te verhuizen, de omgeving is er nu al allesbehalve gezond!

    Naast de dokken mag er bovendien ook niet gebouwd worden, omdat deze meer lawaai veroorzaken dan een autostrade.

    Deurne, Merksem en Luchtbal zullen meer hinder ondervinden van het ARUP-tracé omdat men meer zal moeten omrijden om de tunnel te bereiken.

    Over de Lange Wapper als icoon valt er te discussiëren omdat dit een subjectief gegeven is, maar zeggen dat het geen brug is maar een viaduct is onzin, alle viaducten zijn bruggen!

    “De 65000 handtekeningen die Ademloos verzameld heeft bewijzen dat er geen draagvlak is voor de Lange Wapper.”

    Wel een beetje kort door de bocht, dan kan ik ook stellen dat die 435000 anderen wel een brug willen. Het referendum zal uitwijzen of er in Antwerpen! een draagvlak bestaat.

  9. Een geweldige reportage, omdat je in een aantal beelden de hele “verfraaiings” actie van de BAM in haar hemd zet. Viaducten zijn vanop het viaduct gezien niet mooi en ook op de grond valt hier en daar esthetisch nog wel wat aan te merken.

  10. albert bovendeerd

    afgelopen week fietste ik vanuit Antwerpen richting Boom, voor het gemak langs de boomsesteenweg en ja, langsheen het viadukt. Wat een mistroostigheid, wie kan daar nu overleven? Zelfs bij het terugrijden heb ik een rustigere weg uitgezocht. Bespaar ons alsjeblief van zo een tweede “brug/viaduct” zo dicht bij de stad.
    Bedankt voor de fotosessie, ze spreken boekdelen.

  11. @Jan Taverniers

    Als ik de tekening goed bekijk is de volgorde toch anders dan u beweert. Vermits deze tekening van BAM komt kan het natuurlijk net anderom zijn en hebt u gelijk.

    Van New Album 27/09/09 19:27

    Na de tunnel gaat het
    * over het Oosterweel knooppunt,
    * door het Noordkasteel
    * langs het Pomphuis,
    Ik heb uw kritiek over het Pomphuis verwijdert omdat ze naast de kwestie is en niets bijbrengt in de discussie. Met moddergooien bouwt men geen bruggen.
    * over het Straatsburgdok
    Ik heb duidelijk het dumpen van het Straatsburgdok tussen haakjes geplaatst en het is uiteraard logisch dat in de plannen het kanaal niet gedumpt wordt en de binnenschepen doorgang blijven houden. Het staat ook tussen haakjes omdat het niet echt relevant is voor de discussie en zover ik weet nog niets beslist is.
    * Juist niet over het Sint-Jozefinstituut
    En natuurlijk staat de school met hun leerlingen met een beperking op een ongelukkige plaats. Dit is geen reden om het nog erger te maken. Als ik uw redenering volg, dan maakt die bijkomende vervuiling volgens u geen verschil uit voor die leerlingen. (sic)
    * Sluit dan aan op de Luchtbal
    * En in Deurne-Noord
    U schrijft “Deurne, Merksem en Luchtbal zullen meer hinder ondervinden van het ARUP-tracé omdat men meer zal moeten omrijden om de tunnel te bereiken.”
    Ik vind dit noch bij de onafhankelijke Arup-Sum studie noch in de informatiebrochure voor de volksraadpleging.
    U vindt dat de 65000 handtekeningen bewijzen dat er een draagvlak is voor het alternatief kort door de bocht. Stellen dat 435000 anderen enz… is volledig uit de bocht.
    Hoeveel handtekeningen heeft BAM reeds verzamelt of durven zij de uitdaging niet aan?
    Ze besteden anders genoeg geld aan hun campagne.

  12. Mie Van Hoof

    Iedereen moet tegen de brug stemmen..
    Ging men oorspronkelijk de ring niet weg uit Antwerpen verbannen en buiten Antwerpen leggen? Waarom al die onteigeningen nu weer in Kontich en omstreken.. is dit dan voor de nog grotere ring rond Antwerpen en sluit die brug hier dan op aan ?
    Weg met het idee van een brug… die zijn mooi tussen twee bergtoppen en praktisch.. gebruik en buit de liefkenshoektunnel nu verder om
    praktisch de filles te vermijden !!
    Bedankt van Peel om vanmorgen zulke commentaar te geven op radio 1.. Ieder referendum heeft geen enkele waarde !!! Noch advies ….
    Als je het mij vraagt is, is er al veel geld weggesmeten voor campagnes en Bam publicaties !! stop nu het weggooien van dit geld !
    iedere dag komt het onze strot niet uit.. Correcte en objectieve informatie vanwege de stad zou wel mooi zijn !!

  13. Hans van de Puijl

    Vraag @ Jan Taveniers
    Als ik de berichten hier lees dan vraag ik waar zijn die 434999 anderen dan.

  14. Jan Taverniers

    U vindt dat de 65000 handtekeningen bewijzen dat er een draagvlak is voor het alternatief kort door de bocht.

    Niet iedereen die heeft getekend is tegen de brug, dat heeft ademloos er achteraf van gemaakt. Na het referendum weten we echt hoeveel er voor of tegen zijn!

  15. @Tavernier:
    Het verschil tussen een brug en een viaduct?
    Een brug verbindt twee oevers, of twee bergen over een dal heen… een viaduct overschaduwt begane grond en snijdt als een mes doorheen stedelijk gebied.
    ‘Stedelijk gebied’ betekent niet noodzakelijk dat er woningen moeten staan, mijnheer Tavernier…
    bovendien weten we nu al dat die witte betonnen pylonen in werkelijkheid véél dikker en logger zullen moeten worden als ze het gewicht van het viaduct moeten dragen, dus verwijzingen naar bruggen als die van Millau zijn ronduit belachelijk…en bovendien schijnen weinig mensen te beseffen dat er twee verdiepingen autosnelweg over dat viaduct zullen lopen, in elke richting één, dus eigenlijk een soort tunnel in één richting, met daar bovenop een tweede snlweg in de andere richting…good luck als op de onderste verdieping een zwaar ongeval gebeurt…of als het hard waait, ijzelt, sneeuwt..dan zit ik liever in een tunnel onder de grond!

  16. Sorry, maar vind heel de heisa ronduit belachelijk. Een voor iedereen ideale oplossing bestaat niet. Zo vind ik bijvoorbeeld dat een vignet voor alle autostrades beter is dan enkel tol voor een stukje tunnel of brug. Vrachtverkeer dat van Brussel komt en richting Gent moet of omgekeerd helemaal rondsturen lijkt mij onzin, trek dan beter een autostrade tussen Temse, over Willbroek en Mechelen tot in Leuven, dat ontlast dan ineens de Brusselse ring ook een pak. Breek het Sportpaleis gewoon af, dat staat daar helemaal verkeerd en is mega lelijk, bouw naast dat nieuw stadion ineens ook een nieuw mega evenementenhal zoals Flanders Expo in Gent, zo ver mogelijk buiten de stad zodat het verkeer ook buiten de stad blijft. Op een 2de lieveke-zoek tunnel zit niemand te wachten, de aansluiting moet dus op de ring en dus niet op de A12 volgens mij. Sluit dus die tunnel dan daar aan, maar dan zit je vermoedelijk met dezelfde hoeveelheid rijstroken. Ik zou eigenlijk het BAM trace willen, maar dan de het stuk brug als tunnel en het stuk tunnel als brug, maar da’s onderzocht en kan niet of zou teveel kosten. Waarom de leien 3 van die belachelijke dwarstunnels heeft gekregen waar ge maar tegen fietssnelheid door moogt weet ik ook niet, hadden ze niet beter heel de leien ondertunneld en het dwarsverkeer boven de grond gelaten, dat had mij veel efficienter geleken… maar wellicht ook veel duurder. Waarom de huidige konijnenpijp niet 1-richting maken en er een 2de konijnenpijp voor de andere richting naast leggen met een pijpje voor de fietsers/bromfietsers erbij? Dubbel capaciteit én veel veiliger. We zouden ook een 2de dek boven de ring kunnen leggen, of we zouden juist de hele ring kunnen overdekken en erboven groenzones aanleggen, maar wat zal dat allemaal kosten? En waarom worden we niet gestimuleerd om thuis te werken of op zijn minst serieus flexibele werktijden, ik zou graag bijv. pas om 11u00 beginnen en om 19u00 stoppen, anderen willen misschien om 06u00 beginnen en om 14u00 stoppen, maar nee, we geven de bedrijven geen incentive om thuiswerken in te voeren en als de bedrijven het toch zouden doen, dan krijg je weer de vakbonden tegen waarschijnlijk en moet dat weeral aan een hoop zinloze regels voldoen. Openbaar vervoer deftig uitbouwen lukt langs geen kanten en wat men ook probeert, zal nooit aan de verwachtingen voldoen. Mooie foto van de viaduct van Vilvoorde trouwens, geen flauw idee hoe dat er langs vanonder uitzag 😉

  17. Ludwig Van Oost

    De semantische discussie inzake brug en tunnel is muggenzifterij. Een viaduct is een soort van brug, punt.
    @ Anne : is de Royersluis “begane grond”? Is het Amerikadok “begane grond”? Is het Straatsburgdok “begane grond”? Is het Albertkanaal “begane grond”?
    En jouw “stedelijk gebied” is de facto “industrieel gebied” Vanuit het opzicht dat je infrastructuren, nutsleidingen en dergelijke best bundelt, om geen bijkomende waardevolle ruimte op te offeren, is het tracé van de Lange Wapper zelfs een zeer clevere oplossing. De tegenstanders zien liever nieuwe autostrades door die enkele stukken groene, open ruimte die Vlaanderen nog telt. Ze willen geen verbreding van de Ring, maar stemmen dan impliciet voor de aanleg van een nieuwe autostrade die dwars door Merksem zal gaan, begrijpe wie kan.

    Je opmerkingen inzake veiligheid getuigen van een gebrek aan kennis. Als je ergens niet wil zijn als het misgaat, dan is het in de tunnel die ARUP op papier heeft gezet : als het brandt, moet je in een manshoge koker kruipen en dan de hitte, rook en doodsangst trotseren tot wanneer de brandweer de andere koker heeft ontruimd en het verbindingsluik opent, waarna de evacuatie dus gebeurt langs dezelfde smalle passage als langswaar de hulpdiensten richting calamiteit gaan. Stel je een ongeval voor waarbij de ventilatie van de tunnel ook nog zorgt voor zuurstofaanvoer richting brand en de hitte richting 1000 graden gaat. Op de brug is er een natuurlijke afvoer van hitte en rook, en bovendien beschikt de Lange Wapper over evacuatietrappen tussen de twee niveau’s, breed genoeg om de brandweer met materiaal vlotte toegang te verlenen. Klimatologische omstandigheden? Lol.

  18. Benjamin Clarysse

    Een ander voorbeeld van een viaduct midden in woongebied is de E411 die Brussel binnenkomt via de Waversesteenweg door Oudergem en Watermaal-Bosvoorde (Hermann-Debroux). Daar zijn vast ook mooie foto’s te maken.

  19. – het Sint-Jozef instituut? Gebouwd juist niet onder het viaduct van de Ring en naast de drukke Groenendaallaan en tussen de magazijnen, het is zowieso een goed idee om deze school te verhuizen, de omgeving is er nu al allesbehalve gezond!

    Naast de dokken mag er bovendien ook niet gebouwd worden, omdat deze meer lawaai veroorzaken dan een autostrade.

    @ Jan,

    als het Sint-Jozef instituut dient te verhuizen bij de aanleg van het BAM-tracé, dan vind ik wel dat men dit bij dat budget geteld moet worden. Wat zou de kostprijs van zo’n verhuis zijn.

    Ik weet trouwens niet waar je het vandaan haalt dat dokken meer lawaai maken dan een autostrade. Ik werk vlak naast de dokken (ik kijk uit op het water) en mijn ervaring is toch wel heel anders.

  20. Die autostrade in Gentbrugge snijd de stad in twee? Wat een TOTALE nonsens.

  21. Leuke foto’s, het viaduct aan het sportpaleis ken ik! 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s