Ondertussen bij Opel

Gisteren, donderdag 21 januari, hoorden de werknemers van Opel Antwerpen dat de fabriek waarschijnlijk dicht moet. De parkings zijn geblokkeerd zodat er geen wagens buiten kunnen. Het gemeenschappelijk vakbondsfront houdt de wacht en trotseert 24u op 7 de koude. We mochten niet binnen met een camera. Een gesprek met René Boone lukte wel.

Grote affiche aan de kantoren van Opel

Jullie zien er veel strijdvaardiger uit dan de arbeiders gisteren bij het verlaten van de poort?

Gisteren hoorden we van directie en vakbonden, dat er momenteel enkel over een mogelijke sluiting gesproken wordt en dat er voor Antwerpen nog genoeg alternatieven zijn. We geven dus de strijd nog niet op.

Alle ingangen van de parking zijn versperd

Er is gesproken over een intentie tot sluiting, wat betekent dat juist?

Dit betekent dat ze eigenlijk nog niet juist weten wat er met de fabriek gaat gebeuren. Ze weten dat er nog mogelijkheden zijn om de fabriek open te houden. Dit is een eenzijdige beslissing van meneer Reilly. Maar deze beslissing kan niet alleen door hem worden genomen.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront

In verband met de toekomst ligt de productie van een SUV in het zicht van de klimaatproblematiek niet voor de hand.

We gaan in de toekomst naar groenere, veiligere en gezondere auto’s. De SUV zal wel niet de meest ecologische auto zijn, maar Antwerpen kan alle modellen bouwen, ook ecologische. Antwerpen heeft de meest flexibele fabriek. We zouden hier ook de Opel Ampera kunnen bouwen. Men moet natuurlijk wel ‘willen’ zien dat het hier kan.

Er staat een flinke bries

Antwerpen is competitief, het is een moderne fabriek en jullie maken winst. Waarop zijn jullie afgerekend?

Ik denk dat dit komt door de stakingen in het verleden. Hier houdt een patroon niet van. We zijn hier het flexibelste en productiefste. Het ligt niet aan het presteren van de fabriek.

Verder dan hier mag je met de camera niet komen

Is dit een ‘Verdeel en Heers’ strategie van Reilly?

Daar heeft het alle schijn van. Zij die het diepst buigen voor meneer Reilly zullen het meest krijgen.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront houdt 24 op 7 de wacht

Staan de Europese vakbonden die hier dinsdag samenkomen sterk?

Ik denk dat ze heel sterk staan. Gisteren hebben we op de media gezien dat iedereen in Europa strijdvaardig is en Antwerpen niet wil laten vallen. De werknemers van Opel Rüsselsheim hebben gisteren verklaard dat ze Antwerpen niet laten vallen. Er vormt zich een immense solidariteit, die de redding kan zijn voor Opel Antwerpen en Europa.

Het was 3 graden, maar met de wind leek het veel kouder.

Dit lijkt mij de eerste grote Europese vakbonds actie. Als het lukt wordt hier geschiedenis geschreven.

Inderdaad. Opel Antwerpen is een voorbeeld voor de andere fabrieken. Persoonlijk denk ik dat de heer Reilly ook andere vestigingen wil sluiten. De mensen in Duitsland, Engeland, Spanje noem maar  zien wat hier gebeurt en gaan goed nadenken. Dat zal de solidariteit doen groeien.

Ik mis de Europese vlag.

Welke vestigingen gaan er nog dicht gaan in Europa?

Dat weet ik niet, maar  Bochum in Duitsland heeft ook al enkele malen in de vuurlinie gelegen.

Advertenties

2 Reacties op “Ondertussen bij Opel

  1. goede samenvatting van de huidige toestand.

  2. Ondanks feit dat ge er niet (genoeg) mocht fotograferen toch een goede reportage !
    Zelf een portretje van de spreker kon er niet af.
    Kort en bondig de noodzakelijke uitleg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s