Wat na de Lange Wapper?

De uitslag van het referendum in Antwerpen over de Oosterweel verbinding was duidelijk: ‘Nee = Nee’. De bal ligt in het kamp van de Vlaamse regering. Zij moeten beslissen. In Antwerpen leeft de vrees dat de regering, met Kris Peeters op kop, voor een Lange Wapper light willen gaan. Een groep zakenmensen en specialisten hebben zich verenigd in de groep Forum 2020 en vroegen Manu Claeys en Peter Verhaeghe een studie over mogelijke oplossingen voor de mobiliteitsproblemen in  en rond Antwerpen te maken.

De boodschap is duidelijk.

Op verschillende plaatsen in de stad hangen bovenstaande borden.

Kort en bondig

Omdat de Nee van de volksraadpleging door vele politici niet au sérieux genomen is, wordt het nog maar eens gezegd.

De actiegroepen, stRaten-generaal en Ademloos maken geen deel van uit van het Forum, maar staan wel achter de bevindingen van het Forum 2020 .

Eva Wuyts (sp.a) is voorzitter van de bijzondere Themacommissie

Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020

De leden van Forum 2020 zijn: Bruno De Borger (prof), Christian Leysen (Ahlers nv), Geert Noels (Econopolis nv), Walter Nonneman (prof), Robert Restiau (Brabo nv), Nicolas Saverys (Exmar nv), Jan van den Nieuwenhuijzen (SD Works nv), Jan Vercammen (Egemin nv), Jeam-Jacques Westerlund (Westerlund Group nv), Willy Winkelmans (prof em) en Jo Van Dierdonck (consultant)

Ze hebben de ambitie een constructieve bijdrage te leveren tot een duurzame oplossing van de mobiliteitsproblemen in Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg.

Manu Claeys tijdens de presentatie

Overzicht van de zaal.

Peter Verhaeghe tijdens zijn stuk van de presentatie.

Wat heeft de Lange Wapper met Oost-Vlaanderen en Limburg?

De problemen op de ring van Antwerpen situeren zich op 2 plaatsen:

  • Aan de Kennedy tunnel
  • Aan de aansluiting van de E313 op de ring

Om de problemen aan de Kennedy tunnel op te lossen was het plan een derde Scheldeoever verbinding te bouwen. Maar heel het plan met de Lange Wapper biedt geen oplossing aan de problemen met de aansluiting van E313.

Zwijndrecht zit met de huidige infrastructuur geprangd tussen 2 autostrades en ook hier biedt de Lange Wapper geen verbetering.

Nicolas Saverys en Robert Restiau van Forum 2020

Samenwerkings model

Met de problemen die het verkeer op de ring buiten Antwerpen genereert is het logisch dat de burgemeesters rond Antwerpen open staan voor betere oplossingen.

Zakenmensen verkiezen Win-win situaties in plaats van conflicten te genereren.

Conflicten en machtargument overstijgen!

  • Antwerpen vs. Vlaanderen
  • Stad vs. Rand
  • Bedrijfsleven vs. actiegroepen
  • Stadsontwikkeling vs. Mobiliteit
  • Politieke tegenstellingen

Belangrijke infrastructuurwerken en langetermijn oplossingen moeten een breed draagvlak hebben.

Christian Leysen: we kiezen niet voor het conflictmodel

Plan

Het is een technische materie die duidelijk wordt uitgelegd in het memorandum van het Forum 2020 met het Meccano plan met de twee bretellen.

Ludo Van Campenhout (Open VLD)

Tijdens zijn speech aan het slot verontschuldigde Ludo Van Campenhout  zich omdat hij tijdens de presentatie aan het lezen was. Hij zei dat hij de presentatie reeds enkele malen gezien had en ze ondertussen wel kende.

Vragen

De politici beschouwden de vragen  niet als vragen maar als opportuniteiten om hun mening te verkondigen. Zelfs als ze beweerden kort te zijn hadden ze elk toch steeds meer dan 5 minuten nodig.

Naar de aard van de ‘vragen’ en de toon waarop ze gesteld zijn, primeert duidelijk een positie instelling tegenover de insteek van het Forum 2020.

Jan Penris (VB)

Oorzaken aanpakken

Het grote verschil met de Lange Wapper en het Arup-Sum of stRaten-generaal tracé zit in de manier waarop de problemen worden aangepakt. Eerst is er het streven naar win-win situaties om zo een zo breed mogelijk draagvlak te creëren. Dan worden de oorzaken aangepakt in plaats van een symptomatische aanpak. De mobiliteits problemen op de ring rond Antwerpen ontstaan doordat er teveel verkeer over die ring rijdt. Bied je het verkeer andere mogelijkheden dan krijgt de ring terug de functie zoals die 50 jaar geleden voorzien is, namelijk een ring voor stedelijk verkeer. Dit kan door de zogenaamde bretellen. Een bijkomend voordeel is dat Zwijndrecht hierdoor ook ontlast wordt en de leefkwaliteit hier sterk verbetert. Dezelfde bretellen lossen ook het probleem aan de aansluiting met de E313 op.

Freya Pirijns (Groen)

Intelligente sturing

Door elke vrachtwagen op verschillende plaatsen te detecteren weet men welke weg hij gevolgd heeft. Door verschillende tarieven aan te rekenen volgens het gekozen traject kan het verkeer efficiënt gestuurd worden, zodat er een evenwicht bereikt wordt tussen de verschillende Scheldeoever verbindingen.

Annick De Ridder (Open VLD in haar gekende stijl

Goedkoper

Ondanks de verschillende tunnels is het meccano plan toch goedkoper. Dit komt omdat:

  • er geen technisch hoogstandje met tunnel en dubbeldeksbrug als ‘landmark’ moet gebouwd worden
  • er geen noodzaak is voor belangrijke opvolgwerken aan de stedelijke ring (vanaf aansluiting E313 tot en met de Kennedytunnel)
  • de kruising van het oost-west & noord-zuid verkeer gebeurt via meccano en via reeds aangelegd en daarvoor reeds voorziene knooppunt van Ekeren
  • alle projecten op zich veel kleiner zijn en hierdoor veel meer aannemers kunnen meedingen.

Toon Wassenberg (sp.a)

Sneller

Met het BAM tracé is er een opeenvolging van werken. Elke vertraging stuurt alles achteruit. Bij meccano kan simultaan gebouwd worden.

Bruno Valckeniers (VB)

Overlast

De bouwhinder met meccano is veel kleiner als met BAM. De overlast na de werken is ook weer kleiner met meccano als met BAM.

Momenteel wonen er in Antwerpen 480.000 inwoners. Men verwacht dat dit er tegen 2026. 540.000 tot 600.000 zullen zijn. Het BAM tracé is niet compatible met het ruimtelijk structuurplan. Meccano is dat wel. (Arup-Sum laat ook ruimte voor de stadsuitbreiding)

Bart Martens (sp.a)

Toekomst

Meccano en de reacties van de politici hierop zijn hoopgevend voor de toekomst van Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg. Nu nog Kris Peeters van zijn Ideefix krijgen.

Presentatie bijwonen

Zij die de presentatie willen bijwonen kunnen dit op

Sessie 1 : 17.30 – 19.30 uur

Portview Restaurant & Business centre – Ahlers House 10de verdieping  (Noorderlaan 139 2030 Antwerpen)

Sessie 2 : 20.00 – 22.00 uur
Universiteit Antwerpen Management School (St. Jacobsmarkt 9 – 13 2000 Antwerpen)

Voorafgaande aanmelding per e-mail (met opgave van welke sessie u wenst te volgen) naar info@forum2020.be of per telefoon tijdens de kantooruren (03/543.73.11, Lieve Lowet) is vereist omwille van organisatorische redenen.
Deuren gaan open 30 min. voor aanvang.

Meer info over Forum 2020 vindt u op http://www.forum2020.be/

Advertenties

4 Reacties op “Wat na de Lange Wapper?

  1. Een uitsekende reportage.
    En ja, we moeten vurig hopen dat het goede voorbeeld van Patrick Janssens zou gevolgd worden door de twee andere partijen van de Vlaamse regering en dat iedereen geneest van het “Walk & don’t look back syndrom”.

  2. Bedankt voor je uitstekende verslag, Mooie fotos!
    Best,
    Noriko

  3. sterke beelden, zeer informatief !

  4. Goede reportage Luk met treffende ,haarscherpe heldere beelden, konden de politici maar zo helder denken :-))
    groetjes
    M-J

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s