Gaarkeuken bij het ABVV

Vakbonden worden door sommigen op  handen gedragen, door anderen verguisd. Zelfs gematigde mensen vinden sommige acties zinloos.  Een gaarkeuken voor werkzoekenden is dat nodig?Werkzoekenden krijgen toch stempelgeld. De vrijwilligers die ik er ontmoet vinden het wel zinvol.

Gaarkeuken bij het ABVV in de Ommeganckstraat Antwerpen

De gaarkeuken is een symbolische actie van het werklozencomité en wordt voor 90% gedragen door de vrijwilligers van dit comité. Tijdens de grote depressie van de jaren ’30 gingen banken massaal failliet en groeide de werkloosheid naar ongekende hoogten. Sociale zekerheid bestond niet en  de gaarkeukens, bezorgden vele daklozen en werkzoekende  hun enige dagelijkse maaltijd.

De inkom is 1€ en daarvoor krijg je een maaltijd. En als die € teveel is dan betaal je niets

Werkloos is niet weerloos

De vakbond beschouwt het als zijn taak om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een job te helpen. Zij zorgen op de actie voor de knowhow van maatregelen die kunnen helpen bij het vinden van een job en geven achtergrond informatie bij de crisis.

De soepgroenten liggen uitgestald

Vrijwilliger Marc:

Ik ben sinds 1972 actief lid van het ABVV en was in de periode dat ik werkte vakbondsafgevaardigde. Na heel mijn carrière voor de zelfde baas te hebben gewerkt, word ik in 2000 werkloos. 3 Jaar geleden hoor ik van het werklozen comité en draag sindsdien actief  mijn steentje bij. Ik vind dat we als werklozencomité iets kunnen inbrengen in deze economische crisis. Door met andere werklozen te praten geven we elkaar morele steun en leggen we uit wat we doen. Naast vergaderingen doen we ook veel activiteiten.

Buiten het ABVV ben ik ook nog vrijwilliger  bij organisaties waar armen het woord nemen, maar het werklozencomité is voor mij het belangrijkste.

In het begin heb ik alles plat gelopen om aan werk te geraken. Ik kreeg steeds weer te horen dat ik te oud was.  Mijn diploma uit 1972 was ondertussen waardeloos geworden. Ik stelde me de vraag: Hoe kan ik nog belangrijk zijn in de maatschappij? Voor mij is dat mijn vrijwilligerswerk geworden.

Bruno kookt op flessengas en dat moet voor de veiligheid buiten gebeuren

Vrijwilligster Yvette:

Ik vind het belangrijk dat de mensen weten dat er een werklozencomité is en deze actie geeft hieraan meer bekendheid. We geven ook extra steun aan de daklozen en mensen die het moeilijk hebben. Zij kunnen hier  soep eten en een smakelijke  chili maaltijd gebruiken.

Het werklozencomité is voor werkzoekenden, we krijgen hier informatie en tips naar werk. Vorige week voerden we actie bij Opel om de werknemers daar een hart onder de riem te steken. Of we voeren actie in Brussel voor oplossingen voor het werkloosheid.

Ik blijft hier actief, krijg er een heleboel vrienden bij en voel me dichter bij de arbeidsmarkt.

Yvette snijdt nog groeten terwijl Helene de soep uitschept

Activering

De vrijwilligers vinden allemaal dat het werklozencomité hun kansen op een job op de arbeidsmarkt verbetert. Hun sociaal leven is erop vooruit gegaan en ze voelen zich nuttig in de maatschappij. Van sommigen hoor je tussen de regels dat ze vroeger wel in het bekende zwart gat hebben gezeten, maar dat ze daar mede dankzij hun vrijwilligerswerk zijn uitgekropen. Als ze de kans krijgen gaan ze zo weer aan de slag.

Suzy en Desire snijden groenten en vlees voor de chili con/sin pollo

Het zwarte gat

Een bezoeker spreekt wel over het zwarte gat: Uiteindelijk heb ik me gerealiseerd dat ik waarschijnlijk nooit meer aan werk geraak. Ik probeer mijn leven terug in handen te nemen. Moet ik dan depressief in een hoekje wegkruipen? Ik vul nu mijn dag met op internet te surfen enzo. Mijn situatie heeft ook voordelen. Nee, ik ben geen vrijwilliger. Ik kom eens kijken.

Samen eten en ervaringen uitwisselen

Besluit

Met enkele mensen spreken volstaat niet om een hele theorie op te bouwen. Toch bevestigen ze wat ik reeds lang vermoed. Sociale contacten en zich nuttig maken in de maatschappij is voor iedereen belangrijk.

Ik ben er nog meer van overtuigd geraakt dat mensen ondersteunen op maatschappelijk vlak en hen opleidingen geven voor hun professionele ontplooiing,  meer en duurzamere resultaten oplevert dan repressief de mensen te dwingen te solliciteren bij bedrijven die hen niet kunnen gebruiken.

De Chili sin Pollo, de kip is apart voor hen die graag vlees eten

Meer informatie over de actie vind je hier.

Bruno, Yvette en Helene

Op smaak brengen met wat extra pikante saus

Speciale maatregelen om mensen meer kans op werk te geven worden uitgelegd

Marc en Carina vertellen hun verhaal

Het bespreken van delocalisatie wordt ingeleid met een film van Dirk Barrez en Jessie van Couwenberghe over de verhuis van de werkzaamheden bij Philips-Hasselt

5 Reacties op “Gaarkeuken bij het ABVV

  1. Heel goede reportage “flash” en voortreffelijke uiteenzetting over wat “gaarkeukens” nu juist zijn! Wie het leest en de foto’s ziet zal het nu wel weten! Leo

  2. Een inkijk op een ander maatschappelijk werk van een vakbond !Interessant om weten!

  3. Gaarkeukens zijn of waren nooit politieke gebeurtenissen maar eerder een keuken voor de arbeider die 2 shiften liep en thuis niet kon eten.Dit is mijn inziens toch iets anders..”.geef ze worsten en brood en spoel het door met het bier dat de Woeste trakteert en vergeet vooral niet de Woeste trakteert”citaat uit de film Daens.Dit terwijl vrouwe Woeste de armen soep en brood gaf op straat.Een volkxkeuken is meer van toepassing als je het hebt over sociaal beleid en vrijwilligerswerk maar het resultaat wordt nog zelden zonder logo’s uitgevoerd zoals in dit geval ABVV.

  4. Een nobel doel en een blik over de zuilen heen, met de mooie soep op de stoepschorten van Welzijnszorg! Leuk om zien!

  5. Mooi om te zien!

Geef een reactie

