Hoe breed wordt de ring in Antwerpen?

Dinsdag 22/6 zat de zaal van de Horta vol geïnteresseerden. Wim Van Hees presenteerde de avond. Dirk van Duppen behandelde de medische aspecten. Manu Claeys legde het meccanoplan uit en Peter Verhaeghe toonde hoe de ring ook in Berchem kathedraal breed wordt. Het BAM traject voldoet niet.

De ring in Antwerpen wordt kathedraalbreed van Deurne tot aan de Kennedytunnel

Dit wisten de actiegroepen reeds lang, maar ze konden het niet bewijzen. Nu zijn door de ‘openbaarheid van bestuur acties’ een aantal documenten vrijgegeven die deze stelling bewijzen.

Dirk Van Duppen van Geneeskunde voor het Volk

Dat verkeerswegen ongezond zijn is geen nieuws. Het is ondertussen ook wetenschappelijk bewezen. Dirk Van Duppen sprak ook over een studie die bewijst dat groen noodzakelijk is voor de gezondheid. Personen die in een omgeving leven met weinig groen sterven vroeger. Antwerpen heeft te weinig groen. Het Sint-Annabos zou dus beter niet gekapt worden. Als BAM haar zin doordrukt dan verdwijnen ook stukken van het Noordkasteel en Rivierenhof.

Fijn stof: Je ademt het in. Je ademt het niet uit.

Er stonden 234 stoelen en die waren bijna allemaal bezet. De interesse in het dossier neemt toe. Steeds meer mensen begrijpen dat ze door de Vlaamse regering bedrogen worden.

Manu Claeys, leidt het verkeer dat niet in Antwerpen moet zijn, rond de stad en niet door de stad zoals met het BAM tracé

Het Meccanotracé houdt het doorgaand verkeer uit de stad, door de Ring veel noordelijker, in de haven, te sluiten. De Vlaamse regering heeft het tracé nooit ernstig willen bekijken.

Peter Verhaeghe, het BAM tracé wordt ter hoogte van Wolvenberg zelfs 21 baanvakken breed.

stRaten-generaal heeft onlangs in een persmededeling, de situatie in Berchem nog toegelicht. De enorme breedte lost ook de verkeers problemen niet op. Zo moet het doorgaand verkeer soms via de stedelijke ringweg en zijn er veel linker op en afritten aan die stedelijke ringweg. Linker op- en afritten zijn onveilig.

Wim Van Hees: Zoals alle steden breidt ook Antwerpen uit

De enige ruimte die de stad nog heeft is net daar waar de ring ligt. De gebieden rond de ring worden dan ook steeds meer bewoond. Het is niet uit vrije keuze, maar omdat er nergens anders ruimte is. Enige tijd geleden werden de geluidskaarten van Antwerpen vrijgegeven en hebben de actievoerders op enkele plaatsen zelf geluidsmetingen gedaan. De Regatta wijk en Zurenborg kwamen er niet goed uit.

Papieren voor het adopteren van bomen en voor het ondertekenen van een motie

Er zijn reeds meer dan 10.000 bomen symbolisch geadopteerd in het Sint-Annabos, Noordkasteel en Rivierenhof. Elke boom brengt 5€ op, De mensen hebben er iets voor over om de BAM te stoppen.

Ademloos is onlangs gestart met een Motie van toewijding en zorg, waarin ze aan de burgemeester vragen, voor zijn stad te kiezen, zoals de stad, voor hem heeft gekozen.

Na de pauze kon het publiek vragen stellen

De meeste vragenstellers wilden meer informatie over bepaalde plaatsen in het Meccano en BAM tracé. Twee vragen vielen op:

Iemand vond dat de actiegroepen te ‘braaf’ actie voerden. Vermits de overheid het vuil speelt moesten volgens hem de actiegroepen dat ook doen.

Wim Van Hees verklaarde stelling dat hij alleen met legale democratische middelen wil actie voeren en niet wil weten van ‘harde’ middelen.

Een andere bezoeker vond dat Ademloos zijn inspanningen naar het tolvrij maken van de Liefkenshoek tunnel moest verleggen. Het is immers te gek dat de tolheffing aan de Liefkenshoektunnel verantwoordelijk is voor de files aan de Kennedytunnel.

Peter Verhaeghe was tijdens de presentatie reeds ingegaan op de problematiek van de Liefkenshoektunnel. Met een boekhoudkundige begrotings operatie heeft de Vlaamse regering geld in BAM gepompt. Door deze sale-and-leaseback operatie is de Liefkenshoek tunnel geen eigendom meer van de Vlaamse gemeenschap. Hierdoor is het niet evident om de tol daar op te heffen.

Wim Van Hees antwoordde dat de core business van Ademloos de ring in Antwerpen is. Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel zou maar een klein gedeelte van de problematiek oplossen.

Infoavonden over de Oosterweelverbinding

donderdag 24/6: presentatie in zaal De nieuwe Zurenborger.
hoe leefbaar en gezond zijn onze Antwerpse wijken incl. Zurenborg:
voorstelling door SOS Zurenborg, medische presentatie Prof. Dr. Dirk Avonts, ademloos acties door Wim van Hees, en hoe groen wordt de groene singel naast een verbrede ring door Manu Claeys.
Pauze en gelegenheid tot vragen. Ook na deze presentatie zult u begrijpen waarom het Dubbel Besluit voor geen meter deugt.
(Aanvang 20 uur stipt).

donderdag 1/7 :presentatie in het Xaverius college
Ingang Kerkendijk aanvang 20 uur stipt

Advertenties

3 Reacties op “Hoe breed wordt de ring in Antwerpen?

  1. Met dank voor de duidelijke info Luc.

  2. Gabriels M.

    Goed dat de aktiegroepen bestaan. Veel bewondering voor die mensen. Steeds duidelijke informatie. Verschrikkelijk wat ze de Antwerpenaars willen aandoen. Er zijn inderdaad nog heel veel mensen van niks bewust.
    Ik lees zelfs in de krant van ‘daar zijn die aktiegroepen weer, hebben die echt niks anders te doen’ (lezersbrief in GVA).

  3. duidelijke overzichtelijke reportage! proficiat Luc

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s