BAM bedreigt de natuur in Antwerpen

Vlaanderen heeft 10 maal zoveel groen per inwoner als Antwerpen. Elk stukje groen is dan ook belangrijk. Antwerpen heeft enkele parken en zelfs een natuurgebied(tje), Wolvenberg. Het wordt  door de ring in twee gesneden. BAM wil de ring daar verbreden tot 21 rijstroken.

Er loopt een autostrade door het Wolvenberg natuurgebied.

Het fietspad

tussen het Nachtegalenpark en het Rivierenhof, ligt in een  mooie maar spijtig genoeg erg lawaaierige omgeving. Het wordt veel gebruikt. BAM tekent nieuwe rijstroken voor de ring over stukken van dit fietspad.

Het fietspad loopt hier onder de fietsbrug waarmee je van de ene naar de andere kant van het natuurgebied kan

Natuurwandeling in Wolvenberg

We zijn amper 50m ver of de gids vertelt vol vuur over een klein bloempje dat daar staat. Het blijkt bijenorchis, een orchidee te zijn.

Hier staat de bijenorchis ergens tussen

Ik zou iets moeten voelen maar ik voel niets.

Het geitenwollen sokken niveau lijkt me hier wat hoog. Is dit bloempje belangrijker dan de BAM? Het is hier mooi en er staat veel groen, maar ik ben niet overtuigd.

Bijenorchis (foto Wouter Vansteeland)

Eigen bomen eerst.

De gids heeft het ook niet voor uitheemse planten en bomen. En dat terwijl die soorten soms beter standhouden dan de eigen vegetatie.

De gids vertelt zinnige zaken

De Groendienst doet niet aan natuurbeheer.

De groendienst maait 22 maal per jaar. Daardoor komen veel planten niet tot bloei en vormen ze geen zaad. Ze doen het voor de veiligheid van de fietser. Stel je voor dat er een distel of brandnetel langs het fietspad staat. Ik moet plots aan mijn eigen tuintje denken.

Een robot om het gras af te doen

In mijn eigen tuintje

heb ik ruzie met een merel familie. In het voorjaar heb ik mijn tuin heringericht. Langs de randen staan nu plantjes en daartussen ligt boomschors tegen het onkruid. Nu woelen die merels in die boomschors zodat die op het gras komt. Elke week als de robot mijn monocultuur gras wil maaien kan ik eerst al die boomschors terugleggen. Het is anders duidelijk waar de boomschors hoort.

De boomschors komt allemaal in het gras terecht

Geen papieren

heeft die merel. Hij is illegaal. Ik heb met mijn eigendoms papieren van de notaris staan zwaaien. Hij is niet onder de indruk. Ik heb anders helemaal geen probleem als hij wormpjes of insecten uit het gras plukt of als hij ’s avonds een serenade geeft in de dakgoot. Die sans-papiers stank voor dank, krijg ik ervoor.

Hier had een foto van mijn merels moeten komen. Normaal zitten ze hier in de tuin van zonsopgang tot zonsondergang. Vandaag heb ik heel de dag met mijn fototoestel in de aanslag gelegen. Ze hebben zich niet laten zien. Ik heb ze waarschijnlijk te hard beledigd. Het voordeel is natuurlijk dat de boomschors blijft liggen. 😉

Kastanje bomen zijn alochtoon.

Wij wandelen voorbij een wilde kastanjeboom waarvan de bladeren helemaal bevlekt zijn. Terwijl de boom er helemaal niet gezond uitziet vindt de gids dit goed. De vlekken komen van larven op de bladeren, vogels hebben die ontdekt en voeden er hun kroost mee.

Bladeren van aangetaste kastanjeboom

Natuur gaat over participatie

Elke plant, elk dier heeft zijn rol in het geheel. Het zaad van de bijenorchis is weinig meer dan wat DNA met een vliesje rond. Om te kunnen ontkiemen heeft het een bepaalde schimmel als voedsel nodig, tot het aan fotosynthese kan doen. Exoten vergiftigen soms zelfs de bodem zodat de micro-organismen het er moeilijk hebben. De eigen soorten participeren in het geheel.

'Het Verloren Water'. Natuur heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen

Een mooie tuin heb je op enkele jaren

een mooi park duurt decenia en een stukje natuur eeuwen. We moeten dus zuinig zijn op elke boom, elk stukje park en elk stukje natuur. Het heeft immers heel veel tijd gekost voor het er was.

Stukje Wolvenberg met achter de bomen 'Het verloren Water'

Groen is goed voor de gezondheid.

Dat wisten we al lang, nu is het ook wetenschappelijk bewezen. Mensen die leven in gebieden met te weinig toegankelijk groen leven korter. Wetenschappelijke studies pleiten voor minstens 100 m² toegankelijk bos per inwoner. Vlaanderen heeft gemiddeld 247 m² bos per inwoner. Antwerpen daarentegen maar 23 m² bos per inwoner.  Als BAM zijn plannen doordrijft zal dat nog maar 20m² bos per inwoner zijn. Er is een alternatief, vriendelijk voor de mobiliteit, voor de economie en voor de mensen. Iedereen kent het.

De fietsbrug gaat hier over 15 rijdstroken

Tel deze 6 rijvakken bij de 15 van de vorige foto. en je hebt de 21 rtijvakken in Berchem, die de ring max wordt.

We kunnen ook onze kop in het zand steken

en hypochriet schelden dat het regenwoud vernietigd wordt en hier alle groen beetje bij beetje vernietigen.

7 Reacties op “BAM bedreigt de natuur in Antwerpen

  1. hilde Walbers

    Luc ik lees je commentaar altijd aandachtig,waarvoor dank.
    Is een groene bodembedekker geen alternatief voor je merelprobleem???Wij hebben dat en hier zijn de merels en wij gelukkig.groetjes

  2. Hè Hilde, het ‘probleem’ met de merels lost zichzelf op. De boomschors vergaat en zodra de plantjes beter groeien blijft ze beter liggen. Ik vind het grappig hoe we steeds weer proberen controle te krijgen over onze omgeving. Moest ik de gids gehoord hebben vóór het inrichten van de tuin, dan had ik het anders aangepakt. Maar ja, naar het schijnt komt berouw na de zonde. 🙂

  3. mooie reportage Flash, mag ik hem doorsturen naar een vriend die ook met de natuur begaan is?

  4. Hè Leo,

    Lang geleden dat we elkaar nog eens ontmoet hebben. Met het mooie weer komen we elkaar nog wel eens tegen. Natuurlijk mag je dat doorsturen graag zelfs.

    Groetjes

    Luc

    Verzonden vanop mijn iPod en daardoor misschien wat bondig.

  5. Mary ann

    Dit doet mij iets , dank je wel .

    GRTJES .

  6. Sorry dat ik wat later aangehuppeld kom… 🙂
    Toffe reportage en iets dat me toch nogal raakt. Ten eerste, ik had geen idee dat daar een stukje natuur lag… De Singel nodigt niet direct uit tot ontdekkingstochtjes… en als de BAM doorgaat zal daar ook geen reden meer voor bestaan…
    20m² – dat is net genoeg voor een volwassen boom als je die ’n beetje grond wil laten… niet veel, he? En 22 keer per jaar maaien? Ja, daar krijgen weinig soorten een vaste voet aan de grond. Letterlijk… ik ga op m’n stukje groen eerder voor een berm-behandeling > 2 a 3 keer per jaar maaien – zalig wat je elk jaar aan verrassingen krijgt… en nee, ik heb geen gazonnetje waar je op een handdoek kunt liggen zonnen 😀

  7. Pingback: CafeSwa » smiley » Groen Gevoel

Geef een reactie

