Uw aanrekening voortaan via e-mail

Mijn internetprovider stuurt mijn rekening voortaan elektronisch. Dat is beter voor het milieu. Is het ook beter voor mij? Bedrijven zoeken steeds naar nieuwe middelen om te rationaliseren. De consument doet mee en is dus even schuldig. Veel werk dat vroeger door mensen gedaan werd doen we nu zelf.

Geld uit de muur halen is volledig ingeburgerd, de banken zijn gerationaliseerd. Er is veel personeel afgevloeid. Ze maken enorme winsten. De aandeelhouders zijn tevreden. De houders van een spaarboekje minder.

Ik ontvang een brief met de volgende tekst:

Telenet wil zich als bedrijf graag inzetten voor het milieu en de uitstoot CO2 helpen verminderen.  Een aanrekening drukken en versturen, betekent heel wat papier- inkt- en energieverbruik. En daar willen we wat aan doen …Vandaag ontvangen al 400.000 Telenet-klanten hun maandelijkse aanrekening elektronisch. Ook uw aanrekening zullen we voortaan via e-mail versturen.

In de supermarkt wegen we zelf de groenten

Ergernis

Ik ergerde me onmiddellijk aan deze mededeling. Dit is een eenzijdige beslissing. Telenet moet niet beslissen of ik mijn aanrekening op papier of elektronisch wil en het milieu lijkt me niet hun belangrijkste drijfveer.

Snijden ons brood.

Wil ik een elektronische aanrekening?

Vóór ik mij verder druk maak onderzoek ik hoe ik het liefst mijn aanrekening ontvang en hou daarbij rekening met milieu, sociale impact en eigen gemak.

Ik klasseer alle facturen die ik krijg en schrijf erop hoe en wanneer ze betaald zijn. Als er een probleem met een factuur is, noteer ik daarvan de historiek daarvan ook op de factuur. Komt de factuur elektronisch, dan moet ik ze zelf afdrukken en verliest het milieu argument veel van zijn waarde.

De aanrekening moet nog wel in een omslag en van bij de leverancier tot in mijn brievenbus geraken. Dat vervoer heeft naast een impact op het milieu, een maatschappelijke impact. Ik heb geen idee hoeveel werk 400.000 brieven opleveren, maar het lijkt me dat je hier toch een groepje postbodes van het stempelkaart weghoudt.

Telenet spaart 400.000 postzegels uit en op de arbeidsmarkt komen werkloze postbodes. Dus kort door de bocht, bespaart Telenet op kosten van de gemeenschap die werkloosheidsuitkeringen moet ophoesten. Wat is de sociale verantwoordelijkheid van een bedrijf?

We scannen zelf onze gekochte artikelen en rekenen af

Je kan het wijzigen

Onderaan de brief staat: Wilt u toch geen elektronische aanrekening? Surf binnen de 2 weken naar http://www.telenet.be/mijntelenet en kies ‘Mijn aanrekeningen’ om de wijziging te doen.”

Op de pagina is er niets voorzien om toch nog een papieren rekening te krijgen. Is Telenet bewust vergeten deze webpagina aan te passen? Het is in elk geval niet netjes dat je het niet via het web kan aanpassen zoals in de brief staat.

Ik bel de klantendienst; “voor … druk op 1,2,3,9 … voor … druk …. enz….” en raak verstrikt in de menu’s. Na 2 minuten druk ik zomaar wat en kom uiteindelijk bij de boekhouding. De man aan de lijn zegt onmiddellijk: “Het is goed dat u belt.” en verandert de settings zodat ik mijn factuur op papier blijf ontvangen.

Zelf bij het kopen van onze meubelen worden we "aangemoedigd" zelf te scannen. Het aantal normale kassa's wordt tot een minimum herleid.

Klantvriendelijk?

Ik heb ‘maar’ 7 minuten en 18 seconden aan de lijn gehangen. Vele van mijn vrienden zouden heel blij zijn als de problemen met hun provider zo snel opgelost werden. Blijft natuurlijk dat zelfs dit voor vele gebruikers een brug te ver is en dat ze een regeling opgedrongen krijgen waarvoor ze niet gekozen hebben.

In het restaurant is het zelfservice

Complex

Alles moet efficiënter worden. Eenvoudige arbeid wordt door machines, computers en robots gedaan. Het bedrijf maakt meer winst. De samenleving krijgt meer werklozen. Europa waakt over de concurentiekracht. De staat moet inkrimpen en alleen nog zorgen voor een goed klimaat voor de bedrijven. Maar diezelfde staat moet wel het puin ruimen.

Werk zoeken gaat via de computer

Pasfoto's maken we in de automaat

Wie kent er nog een pompstation waar je niet zelf moet tanken?

Snoep, snacks en drank uit de automaat

Tram-, Metro- en Trein-ticketten uit de automaat

De economie zal nog beter draaien als we de consumenten door robots vervangen .

52 Reacties op “Uw aanrekening voortaan via e-mail

  1. jaja, waar is de goede oude tijd dat we snoepjes uit een bokaal mochten kiezen en slechts 5 centjes moesten betalen…
    Ik heb me vooral geërgerd op het ogenblik dat ons bankfiliaal de twee permanent gesloten balies volledig afschafte door na de verhuis naar de overkant nog maar één balie te installeren. Toen viel mijne frank dat dit the point of no return was. Ik protesteer op eigen kosten door nooit zelf overschrijvingen uit te voeren of online te bankieren. Ik tank nog bij Desmet en Vandiest (nu Total) waar een vriendelijke jonge man mijn benzinetank laat vollopen.
    Leuke commentaar en gefilosofeer om te lezen voor ik mijn dag afsluit! Sjuus, LL

  2. Inderdaad een goede vraag: wie betaalt uiteindelijk de opgedane besparing? Natuurlijk heb je een heel legertje technici nodig om al die apparaten draaiende te houden…. Groetjes

  3. Wat me aan dit verhaal vooral stoort is dat Telenet (nog maar eens) zomaar eenzijdig beslist om zo’n verandering in te voeren. Ze hebben echt zo’n traditie van de dingen in je strot te rammen, of je ze nu wilt of niet… bah! Griezels zijn het! Bij Belgacom bestaat dat systeem ook wel maar tot nu toe mag je’r zelf voor kiezen – of niet…
    Afdrukken? Hmmm! Waarom? Je kan toch gewoon een wordpad-nota toevoegen in de map waar de rekeningen ingaan met dezelfde datum… moet natuurlijk wel niet vergeten, regelmatig backups te maken 🙂 Voor mijn eigen papierbestand vind ik dat de beste oplossing.
    Wat de gevolgen voor de maatschappij betreft, hoe erg ze ook zijn, dat is begonnen met de eerste machine, dan met de eerste computer en zal pas stoppen als door een ‘toevalligheid’ alle bitjes en bytejes doodvallen en heel de digitale stroom op heel de wereld met een ‘ieieiep!’ tot stilstand komt… vrees ik…
    En besparing voor het milieu? Daar heb ik ook m’n twijfels, zelfs met alles op de computer te zetten. Je bespaart aan papier maar blaast dat ook ineens wel op door de stroom dat je verbruikt – het is indirecter en geeft een veiligheidsgevoel maar klopt ook niet…
    Een tankstation met bediening? Ja hoor, hier in Kalmthout hebben we’r zo een. En ook al doe ik het meestal toch maar zelf, is het dikwijls gewoon een reden om even een babbeltje te houden terwijl de tank volloopt – en dat is heel prettig 🙂
    Zo, heb ik nu alles gehad? :-))))

  4. zeker stof tot discussie ! zoals de meesten vind ik ook dat je zelf moet kunnen kiezen. Of je bepaald werk in stand moet houden enkel om banen te behouden weet ik niet: afstompend werk aan de lopende band wordt toch beter door robots gedaan. Er zijn trouwens veel jobs waarvoor geen kandidaten gevonden worden omdat ze niet aantrekkelijk zijn.
    Zo zie je maar: niets is zwart/wit hé.
    In elk geval voor de aangereikte ‘denkstof’ Luc !
    groetje

  5. Ik dacht echt dat ik alleen was met die bedenkingen.Zeer goed stuk Luc …het is alsof iedereen ook bereikbaar moet zijn met een gsm of een kaart van de vakbond moet hebben.Zowat alles wordt ons in de strot geduwd door een steeds weer kerende penetratiezucht van de multinationals.

  6. vanspeybroeckfrida

    geachte,
    gelijk hebben ze ,ik wil mijn rekening van telenet nog steeds op papier zien.
    ik heb nog en tamelijk oude pc waar ik wel nog veel kan mee doen maar ook niet alles.Wat gebeurt er met mensen die niet eens een computer hebben weet wel die zijn er ook nog . moeten die dan niet betalen of hoe zit dat dan.
    nee voor mij een lekker uitgebreid papiertje aub.

  7. ïk wil mijn rekening van telenet nog steeds op papier zien.

  8. poncelet jean

    graag had ik de rekening nog thuis gestuurd op papier.

    dank bij voorbaat.

  9. ardaen bryan

    Ik wil liever niet elektronisch betalen.

  10. ik wil het zoals vroeger rekening met de post thuis krijgen

    m v g
    seys dany

  11. ik wil de rekening met de post thuis krijgen.

  12. De neve Johny

    Graag aanrekeningen via de post
    emails worden zelden bekeken

  13. van keirsbulck mireille

    ik wil mijn rekening via de post ontvangen niet via email want ik kijk niet zo rap naar mijn email

  14. edwin vandeurzen

    ik wil mijn rekening via post ontvangen.

  15. De Clercq Van Hecke Caroline

    Doe mijn rekening maar verder via de post!!!

  16. VERGAELEN Julien

    Ik wil voortaan mijn rekening via post ontvangen.

  17. verle anne-sophie

    rekening via de post dat is het gemakkelijkst

  18. Telenet? Domiciliëer ik en krijg een e-mail met de faktuur. Mooi toch, geen papier, geen classificatie, geen rommel in mijn brievenbus want die zit toch al vol met andere rommel van matrassen, meubels en pizzas…
    Ik ben het wel eens dat het ongehoord is dat firma’s op eigen initiatief vanalles veranderen en de klant zich maar moet schikken, en als ze klachten hebben zich maar naar een of ander callcenter moeten richten om zich vervolgens te laten betuttelen.

  19. Mijn emails worden niet dikwijls bekeken,daarom liefs mijn rekeningen met de post.

  20. georges vanoirbeek

    ik heb nog te moeilijk
    mee met computer laatmij maar
    langs de post af rekenen al vast bedank.

  21. Verleyen Rudy

    Ik wil mijn aanrekeningen via post blijven krijgen

  22. Ik wil min aanrekeningen via de post bliven ontvangen

  23. Hendrik Larivière

    Ik wens mijn aanrekeningen zoals tot nu toe op papier te ontvangen.

  24. Ik zou graag mijn aanrekening via de post krijgen

  25. bosschaert gilbert

    daar ik mijn aanrekeningen niet kan bekijken of afdrukken zou ik deze voortaan graag terug met de post verstuurd krijgen dank u

  26. Ik wil mijn aanrekeningen via de post krijgen

  27. christel martens

    Ik wil mijn rekening verder via de post ontvangen. Dank u.

  28. Jean - Pierre Deflo

    Beste,
    Ik wil mijn rekening verder via de post ontvangen.
    Dank U.
    Groeten,
    Jean – Pierre Deflo

  29. tony horemans

    ik wil mijn aanrekening via de post blijven doen
    dank u

    .

  30. lahorte.andre

    kan geen verbinding maken met E-mail in en uit

  31. Wens mijn rekeningen per post te ontvangen daar de mailbox
    niet altyd geopend wordt en ik geen onbetaalde fakturen wens
    te hebben hierdoor

  32. Eerste spaarboekje was met de nodige stamps aan het winket Boze bompa vroeg ne crayon weg met dat rekenmachine Evolueren het zij zo ;Maar ik zie mijn financ off na haar on line boekingen en transactie nog massa s papier uitprinte Als een gewone overschrijving wordt afgeschaft dan zal men toch een deftig alternatief moeten fabriceren Want die van mij distantieert zich van de digitale wereld Concreet wie aan zijn poen wil geraken zal ons moeten benaderen op een klant vriendelijker manier samen met 100 duizend anderen tot die generatie verdwenen is

  33. Graag ONGEWIJZIGD, zoals vroeger rekeningen per post

  34. Graag had ik mijn rekening op papier,

    dank uw.

  35. graag, wil ik mijn nota,s per papier ontvangen. Kunt u mij een formulier toesturen,zodat ik een Domilicering bij de bank kan aanvragen? Vr.Groeten H.G.Croesen

  36. Gie Vermeiren

    Faktuur toch liefst op papier via de Post

  37. gaston mergan

    ik zou graag een papieren rekening blijven ontvangen en geen Email.Mijn klantennummer is 615206231

  38. de clerck petrus

    graag papieren via internet

  39. aerts dirk

    geachte , jullie sturen mij een brief waarin staat dat de elektronishe aanrekening is verstuurd maar dan moet je er wel nog op geraken , ik kan er langs geen kanten op waarom moet ik dan dit mail adres hebben gelieve mijn rekening gewoon op te sturen met de post

  40. Greta Rotty

    Graag ongewijzigd zoals vroeger. Op papier zoals vroeger.

  41. Blaton Anne-Marie

    Graag ongewijzigd laten ,zoals vroeger per post a.u.b. ontvangen

  42. gaston mergan

    ik wens mijn rekening zoals gewoonlijk op papier te ontvangen en niet via mail Mijn nummer is 615206231. ik reken op U.groetjes.

  43. belinda de beuckelaer

    ik ben een alleenstaande mama en doe budgetbeheer bij het ocmw,mijn rekeningen stuur ik dan ook naar daar. een printer heb ik niet dus kan het niet uitprinten. ik wil mijn rekening opgestuurd krijgen want anders zal ik problemen hébben

  44. gaston mergan

    ik zou graag mijn rekening blijven ontvangen op papier.heb ik een keuze?

  45. Theysmans Desire

    Desire Theysmans 08 juni 2001 om 12:12
    Ik zou graag mijn aanrekeningen op papier blijven ontvangen.

  46. josse cox

    Ik zou graag mijn aanrekeningen op papier blijven ontvangen.

  47. theo Smeets

    Graag mijn aanrekeningen op papier.

  48. Ik wens mijn faktuur, met detail van ieder gesprek of verbinding, op papier te blijven ontvangen. Ofwel moet er een vergoeding komen voor de kosten die u niet meer moet maken (papier, enveloppe, postzegel, drukinkt), maar die nu allemaal voor ons zouden zijn.

  49. schepens ann

    ik wens mjin aanrekeningen op papier

  50. raes francis rozenstraat 4 1830 machelen

    ik wens mijn factuur nog altijd op papier graag dank uw.

  51. ik wens mijn faktuur nog altijd op papier graag dank u materne leo

  52. caroline deboey

    ik wil myn rekening nog altyd op factuur

Geef een reactie

