Ademloos en stRaten-generaal strijden verder

Deze ochtend kopletterde de Standaard dat het Bam-tunneltracé een half miljard duurder is dan het BAM-viaducttracé. De Morgen nuanceert met: “Bronnen in de Vlaamse regering noemen die cijfers voorbarig.” De GVA houdt een poll. Moeten de tunnels er ondanks die prijsverhoging wel of niet komen. De actiegroepen blijven er rustig bij.

De achterruit waarop de boodschap kleeft is vuil, de boodschap is klaar en duidelijk

De politici hebben de discussie steeds willen vernauwen naar een brug of een tunnel. Dat is naast de kwestie. In een commentaar op de poll van de GVA zegt Luc VK het zo: “Erg spijtig (en dom) dat men wil kiezen tussen de twee slechtste oplossingen voor het mobiliteitsprobleem in en rond Antwerpen. De Metropool verdient eenvoudig de béste oplossing : een grote ring !”  Het referendum ging, zoals je op bovenstaande foto kan zien, over het BAM tracé. Er is niet gevraagd of de burger een tunnel of een brug verkiest.

Manu Claeys: We zijn niet geïnteresseerd in een therapeutische massage achteraf

De gang van zaken is heel herkenbaar en verbergt de nadelen. Alleen wat gunstig is voor BAM wordt gecommuniceerd. Nadelige invloed op milieu, gezondheid, stadsontwikkeling, leefbaarheid e.d. worden genegeerd. BAM strijdt voor eigen overleven. Het lot van BAM is verbonden met dat van de Lange Wapper.

Tunnels zijn duurder?

BAM brengt steeds in hun voordeel vertekende cijfers en houdt problemen uit het beeld. Zonder te weten wat men onderzocht heeft kan je over de kostprijs van de tunnels tegenover de Lange Wapper (light) geen zinnig commentaar leveren. Het is dus afwachten tot het rapport openbaar gemaakt wordt.

Lange Wapper (light) of tunnel optie.

Eigenlijk gelooft niemand nog in de komst van de Lange Wapper van vóór het referendum. Als de Vlaamse regering kiest voor een Lange Wapper, dan zal het een Lange Wapper Light zijn met minder overlast voor Deurne en Merksem. Wat die light versie inhoudt wordt geheim gehouden.

Bij de voorbije onderzoeken zouden de actiegroepen betrokken worden. Noch stRaten-generaal noch Ademloos zijn benaderd om mee te werken.  Schijnbaar bedoelen de politici met ‘betrekken’, ‘achteraf op de hoogte stellen’. Manu Claeys noemt dat een “therapeutische massage sessie achteraf” waarvoor hij bedankt.

De tunnelversie is sneller klaar

Het is niet realistisch dat BAM bij de ‘Light’ of ‘tunnel’ versie het oude Milieu Effecten Rapport  en Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoerings Plan zou kunnen recupereren. Deze moeten opnieuw gemaakt worden. Dit betekent voor elk project vanaf nul beginnen. En dan zijn de tunnels 1.5 jaar sneller klaar.

Meccano blijft actueel

Een nieuw  MER en GRUP betekent dat de redelijke alternatieven  (lees Meccano of Liefkenshoektunnel) ook zullen moeten onderzocht worden. Het Meccanoplan blijft meespelen.

Volgende week komt Forum 202o met een onderzoek over het meccanoplan naar buiten.

stRaten-generaal geeft er de dag nadien een persconferentie over.

Wim Van Hees: Waar is het respect voor de burger dat alle politici hebben beloofd?

19 september  autoloze zondag

Geen mooiere dag om aandacht te vragen voor de verkeersproblematiek. De Antwerpse actiegroepen nodigen om 14:00u uit om mee te wandelen van de voetgangerstunnel tot aan het justitiepaleis:

  • voor minder verkeer
  • voor minder fijn stof
  • voor minder lawaai
  • voor veel minder ring
  • voor veel meer meccano
  • voor het behoud van onze natuur
  • voor respect voor Antwerpen
Advertenties

2 Reacties op “Ademloos en stRaten-generaal strijden verder

  1. Bedankt voor de heldere samenvatting, Flashke! Soms heb ik moeite om door de geproduceerde BAM-mistbanken te zien en jou artikeltje help wel.

  2. ja, zeer informatief ! bedankt Luc

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s