Meccano is 1,3 miljard goedkoper

Op een persconferentie vorige donderdag stellen stRaten-generaal en Ademloos dat het Meccano tracé 1,3 miljard euro goedkoper is dan het door de Vlaamse regering besliste traject. Bij het Meccano tracé moet Antwerpen ook niet opdraaien voor 352 miljoen. Terwijl tunnel versie zeker beter is dan het oorspronkelijke BAM tracé, laat de Vlaamse regering toch weer een kans liggen om het nu in een keer en zonder tijdverlies goed te doen.

Wim Van Hees, Manu Claeys en Peter Verhaeghe

Vlaamse regering bricoleert haar eigen meccano

De Vlaamse regering mist een kans om het in eenmaal goed te doen. Ze neemt het idee over om het doorgaand verkeer weg van de stad te houden en erkent dat tunnels mogelijk zijn.

De Vlaamse regering gaat voor een tunnel in plaats van de Lange Wapper. Ook bevat het plan een boortunnel van Wommelgem naar het noorden (A102 deze boortunnel zit ook in het Meccanotracé) en wordt de Krijgsbaan (R11) ondertunneld van Wommelgem tot aan de E19. Deze zuid-oost bretel kan de ring ontlasten en misschien is het daardoor niet meer nodig de ring tussen Deurne en de Kennedytunnel te verbreden.

Het feit dat de westelijke bretel niet gerealiseerd wordt maakt het kostenplaatje 1,3 miljard duurder dan nodig.

Waar zit die 1,300,000,000€

Daar waar het Meccanotracé en het BAM tracé elkaar niet overlappen moeten er andere werken uitgevoerd worden.

Op de tabel staan 2 zaken met een ‘?’ bij. Het is niet duidelijk of die nog moeten uitgevoerd worden. Zelfs als deze twee zaken niet gerekend worden is het Meccanotracé 1,328,000,000€ goedkoper. Bij het Meccanotracé is het afbreken van het viaduct aan het sportpaleis in de tabel niet voorzien. Maar dit kan uiteraard nog uitgevoerd worden en dan nog blijft Meccano veel goedkoper.

Peter Verhaeghe toont de westelijke tangent van het Meccano tracé

Bij meccano geen 352,000,000€ door stad en haven te betalen

352,000,000 dit komt op 745€ per inwoner van de stad. Dit bedrag is zeer hoog en volgens de actiegroepen is er geen enkele reden om dit nodeloos uit te geven. Noch door Antwerpen, noch door de Vlaamse regering. Er is ook geen enkele reden om 1,3 miljard meer uit te geven dan nodig.

Manu Claeys en Peter Verhaeghe van stRaten-generaal

Maatschappelijk draagvlak

Bij het opstellen van het Meccanotracé is Forum 2020 gaan praten met de rand en met de actiegroepen in die rand. Er is gezocht naar win-win situaties. Daardoor is er een maatschappelijk draagvlak voor het Meccano tracé.  Het tracé van de Vlaamse regering is op te veel punten minderwaardig om een maatschappelijk draagvlak te creëren.

VLAAMSE REGERING VERLIEST TIJD

Het oude MER en GRUP kunnen niet meer gebruikt worden en moeten terug opgesteld worden. Hierbij moeten alle redelijke alternatieven onderzocht worden. Rekening houdend met de meerprijs en de andere nadelen van het plan van de Vlaamse regering zullen de actiegroepen telkens het Meccano tracé indienen. Dit kost uiteraard tijd. Voorlopig lijkt het de enige manier om de Vlaamse regering te dwingen het Meccano alternatief in de besluitvorming in te passen om tot een goede oplossing te komen.

Wim Van Hees van Ademloos

Besluit

De actiegroepen zijn tevreden, er is naar hen geluisterd. De weg is nog lang, maar men zit toch al in de goede richting. Enkele jaren geleden was het aantal personen dat dacht dat de bevolking de Lange Wapper kon tegenhouden klein. Vandaag is het viaduct verleden tijd. Dit is gerealiseerd met een sterke en degelijke argumentatie en met het doorzettingsvermogen van 100-den vrijwilligers.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s