Bye Bye Brug, BAM en Noriant

Dinsdagavond was er op het Antwerpse stadhuis een extra gemeenteraad. De Oosterweel verbinding werd besproken. Ondanks dat de actiegroepen de Lange Wapper onder de grond kregen is er nog veel werk om tot een aanvaardbare oplossing te komen. De actiegroepen protesteerden voor het stadhuis.

Degenen die het dossier onvoldoende kennen begrijpen niet waarom de actiegroepen ontevreden zijn. Op de affiche staan toch belangrijke verwezenlijkingen.

Politiek tracé

Het Oosterweel traject dat nu op tafel ligt is een politiek traject. De Vlaamse regering heeft met enkele ideeën uit het Meccanotracé een nieuw plan in elkaar geknutseld in de hoop het verzet tegen het BAM tracé te breken. De ondertunneling van de Krijgsbaan zit niet in het Meccano plan. Deze tunnel geeft de Vlaamse regering de mogelijkheid de luchthaven van Deurne uit te breiden. De Vlaamse overheid tracht hier 2 vliegen in een klap te slaan. Hun Oosterweel tracé er door drukken en de actievoerders tegen de uitbreiding van de luchthaven vleugellam maken. Voor de politici van de meerderheid is dit misschien een goed plan. Geen van hun partijen lijdt gezichtsverlies. Er valt voor iedereen wat te rapen.  Behalve voor de mobiliteit en voor de Antwerpse bevolking die moeten het gelag letterlijk en figuurlijk betalen.

België heeft zijn tricolore, Vlaanderen zijn bricolore

De Vlaamse regering heeft het nog steeds niet begrepen. Het gaat de actiegroepen om een goede oplossing. Meccano houdt rekening met mobiliteit, leefmilieu, groen, gezondheid, stadsuitbreiding en met het prijskaartje. Het traject is degelijk onderzocht en heeft een maatschappelijk draagvlak. De actiegroep die zich reeds decennia verzet tegen de grote ring gaan er ook mee akkoord. Het gebricoleerde traject van de Vlaamse regering is beter dan het vorige maar ze hebben nog een lange weg te gaan.

Communicatie

De Vlaamse regering communiceert even ‘goed’ als de BAM. Het is onduidelijk of er tussen Deurne en de Kennedytunnel nu minder rijvakken komen dan met het oorspronkelijke BAM traject. Waarschijnlijk weten ze het gewoon niet of blijft het even slecht. Anders hadden ze het in hun goednieuwsshow wel gemeld. Zurenborg blijft in elk geval actievoeren. Zeker nu er een wetenschappelijk verband tussen kanker en fijn stof is aangetoond, vinden ze stadsuitbreiding op enkele meters van een steeds drukker wordende ring onverantwoord.

Advertenties

Een Reactie op “Bye Bye Brug, BAM en Noriant

  1. Hoe komt het toch dat de meest logische oplossing zo moeilijk wordt geaccepteerd als zijnde valabel?….

    Wij volgen mee… 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s