ABVV en ACLVB betoging tegen het IPA

ABVV, ACLVB en een delegatie van de Christelijk Bedienden bond betoogden vrijdag in Antwerpen met ruim 3000, tegen het Inter-Professioneel Akkoord dat de regering de werknemers wil opleggen.

Om de twee jaar overleggen werkgevers en vakbonden over een interprofessioneel akkoord. Dit akkoord legt de evolutie van de lonen vast en ook zaken als arbeidsduur, betaling vakantiegeld, minimum lonen e.d.

De betoging ging

  • Voor verhoging van de minimum lonen
  • Voor echte loonsverhogingen
  • Voor sociale uitkeringen die onverkort aansluiten bij de levensduurte
  • Voor een harmonisering naar boven van het statuut van arbeiders en bedienden
  • Voor het behoud van de eenheid van onze sociale zekerheid
  • Tegen bezuinigingen en een pact voor competitiviteit naar Duits model

Angela Merkel wil het Duits economisch model opdringen. Het Duitse BNP stijgt sterk, de werkloosheid daalt. Alleen zegt men er niet bij dat de daling van de werkloosheid voor een deel veroorzaakt wordt door veel parttime werk en zeer lage lonen. Met een sterke stijging van de armoede tot gevolg. De rijken worden rijker en de middenklasse krimpt.

De notionele intrest kost de schatkist jaarlijks meer dan 5.000.000.000€ en brengt geen arbeidsplaatsen op.

Een betoging is ook altijd een beetje feest. Het voelt goed om aan je toekomst te bouwen.

Enkele goedlachse dames

Rode vlag, trui, jas, muts en handtas. Ik heb er niet op gelet of ze ook nog rode schoentjes aan had.

Open VLD, CD&V en N-VA, allen stonden ze achter het IPA. PVDA is tegen. Het kan niet, zeggen ze, dat de winsten stijgen met 37,4 procent en de lonen met 0,3 procent.

Veel betogers droegen de  “Niet in mijn naam” / “Pas dans mon nom” affiches

Opvallend veel jongeren bij de LSP

Het is onbegonnen werk alle spandoeken en vlaggen te fotograferen, het zijn er teveel.

Eerst op de Groenplaats werd het duidelijk hoeveel betogers er waren

De sfeer was goed

Het blauw viel goed op tussen al dat rood geweld

Aan de gezichten zie je dat het niet zo grimmig was als de rook doet vermoeden.

Als afsluiter wordt de “Internationale” gezongen

5 Reacties op “ABVV en ACLVB betoging tegen het IPA

  1. Lang geleden dat ik dat nog had gezien > ‘no pasaran!’ 🙂 Blijkbaar toch nog iemand die zich herinnert aan de strijd in Nicaragua, El Salvador…

    Mooie reportage en snel werk om analoog te werken 🙂

  2. Sterke reportage, duidelijk én volledig !

  3. @ Nil, weer wat bijgeleerd. Ik kende de oorsprong van No Pasaran niet.
    ivm Analoog, ja het ging snel, maar dialoog blijft natuurlijk sneller. Al jaren probeer ik te begrijpen waarom ik op film boeiender foto’s maak dan op chip.
    Bij analoog ben ik met mijn onderwerp bezig bij digitaal ben ik met de techniek bezig.
    Bij een manuele analoge camera heb ik 3 instellingen, afstand, diafragma en sluitertijd. Als ik groot ben krijg ik misschien de digitale techniek onder de knie. 😉

  4. colsen, eric

    No pasaran is afkomstig uit de spaanse burgeroorlog en werd door de republikeinse troepen gebruikt om aan te geven dat de nationalisten van Franco niet voorbij of door hun linies zouden komen bij Madrid.
    Overigens hielden zij ook daar geen stand. Wellicht is de sterkte van de uitdrukking niet zo geweldig

  5. no pasaran fantastische slogan. Is het anarcho-syndicalisma ook een stroming in het abvv?
    fotoreportage is zeer mooi.

Geef een reactie

