Het stadsbestuur pleegt broodroof

Op De Coninckplein protesteren een aantal kleinhandelaars van Antwerpen Noord tegen het beleid van de stad. Zonder speciale vergunning moeten de cafés om 01:00u dicht. Volgens de actie voerders is 95% van degenen die (nog) geen vergunning kregen om langer open te blijven van vreemde oorsprong.

Als voorbereiding op dit artikel prospecteren we vrijdag avond en bezoeken enkele Afrikaanse cafés. Het is een beetje een anti-climax. Een man die met gekleurde hoeden en zonnebrillen met flikkerende ledjes leurt is zowat het spectaculairste. Een aantal klanten is aan het eten, anderen praten bij een drankje. Het enige dat opvalt is dat de meeste klanten Afrikanen zijn.

Daarna bezoeken we nog twee gelegenheden. In de laatste zijn de mensen opvallend goed gekleed, bijna allemaal in het zwart. Ik zie een vrouw met een pak geld van zeker 5cm dik. De bange blanke man in mij zegt dat dat louche is. Het kan natuurlijk ook Monopoly geld zijn.

Een beetje later vormt zich een groepje dat de biljetten één voor één tegen  het voorhoofd van een kind houdt. Terwijl de biljetten naar beneden dwarrelen zie ik dat het dollars zijn. De kinderen rapen ze op, het zal wel speelgoed geld zijn.

Nog wat later ondergaat een vrouw ook zo’n ‘gelddouche’ en rapen de volwassenen al het geld op. ik begrijp dat het echte dollars zijn.

Den 2060

Den 2060 heeft een slechte naam. Van alles dat we niet kennen hebben we schrik. Zonder het te weten zijn we op een soort ‘koffie’ van een begrafenis beland. Het geld is bedoeld als hulp voor de weduwe en haar kinderen.

Er komen nog hapjes en als we naar huis gaan moeten we niets betalen. Schrik heb ik niet gehad. Wel heb ik me wat ongemakkelijk gevoeld omdat ik deze gebruiken niet kende en ook niet goed wist hoe me te gedragen. Ik had het niet willen missen.

In hetzelfde etablissement bezoek ik enkele dagen later, een persconferentie. Het lijkt meer op een feestje. De hapjes zijn lekker, als ik het op voorhand had geweten, had ik niet gegeten.

Uit de uitleg van Frank Hosteaux begrijp ik, dat de dossiers over de zogenaamde overlast van de cafés zeer slordig zijn samengesteld.

Zo is er een uitbaatster die dingen verweten wordt van 5 jaar geleden, terwijl ze de zaak nog maar 2 jaar heeft.

Gemeenteraadslid Frank Hosteaux

Of een uitbater die het verwijt krijgt dat de politie is moeten komen omdat er bij hem meermaals is ingebroken. De politie beschouwt dat als overlast. Hij durft nu, wat er ook gebeurt, de politie niet meer roepen.

Als er iemand op straat voor een café op de grond spuwt dan blijkt de eigenaar van die zaak daarvoor verantwoordelijk.

Café uitbaters mogen geen identiteitskaarten aan hun klanten vragen, maar zijn wel verantwoordelijk als hun klanten geen papieren blijken te hebben.

Een uitbaatster stelt het zo. Ik heb gedopt en dat vonden ze niet goed. Nu ik werk als zelfstandige maken ze het mij onmogelijk. Wat moet ik doen?

em. prof. Henk Wijffels

Henk Wijffels heeft een aantal vragen aan de heer De Witte van Het Centrum voor gelijkheid van Kansen gesteld.

  1. Is hier sprake van wijkdiscriminatie of rassendiscriminatie?
  2. Zo’n 80 cafés hebben ontheffing van de maatregel om op 01:00u te moeten sluiten. En we hebben de indruk dat het meer de blankies (=autochtonen), die een ontheffing krijgen dan de gekleurden.
    De Witte is gevraagd de gegevens hierover bij de politie op te vragen en ze zelf de bewijzen te laten leveren dat hier misschien discriminatie of rassendiscriminatie aan de hand is.
  3. Kunnen de betrokkenen compensatie verwerven voor het derven van inkomsten?  Het is duidelijk dat die cafés financieel verlies lijden door die maatregel.
Henk Wijffels had nog 5 punten:
  1. Het zijn niet alleen Afrikaanse cafés,  ook de Vlaamse, de Surinaamse, de Filipino’s, de Pakistaanse, de Marokkaanse, zijn getroffen.
  2. Het is het gemeentebeleid dat we viseren, niet de politie. De gemeente is de dader, de politie is de uitvoerder en de pers is de voorbereider. De GVA heeft bewust een reeks artikelen gepubliceerd om deze wijk verdacht te maken. Het sluitingsuur is één van de 5 maatregelen, die we onder vuur nemen, die het gemeentebestuur heeft genomen.
  3. De kritiek op deze maatregelen is eenvoudig, ze werken niet. De problematiek van de overlast zal zich verplaatsen naar de andere wijken.
  4. Onder overlast begrijpt iedereen wat hij maar wil verstaan. Spugen op straat, lallen op straat, gekleurd zijn, het is allemaal overlast. En de politie interpreteert dat willekeurig.
  5. Het gaat over armoede. In alle grote steden heb je de aanspoelwijken. En dan prefereer ik Sarkozy die eerlijk zegt, “Dat vuil moeten we met de brandspuit wegspuiten” boven een burgemeester die zegt: “Dat hij de integratie wil bevorderen”, maar ze in werkelijkheid tegenwerkt. Hij zegt dat hij de armoede wil bestrijden maar vergroot ze. Het devies van politici is: “Let op mijn woorden, niet op mijn daden.”
Het beleid van de stad staat voor een klinische stad. De Morgen publiceerde dit jaar op 23 april, onder de titel “Slecht racismerapport voor Antwerpse politie”, dat er bij de politie op 2200 personeelsleden, 38 allochtonen zijn. 
’s Avonds was er nog een actie op De Coninckplein. Een paar Afrikanen brachten wat leven in de brouwerij.
Met de nodige zelfspot
En jong geleerd is oud gedaan.
4 Reacties op “Het stadsbestuur pleegt broodroof

  1. Raak tot en met! Een van je betere reportages, Flashke!

  2. Weer een zeer informatieve reportage zoals we van u gewoon zijn Luc, sterk !

  3. eric Colsen

    Je ziet maar weer:”onbekend maakt onbemind”.
    Knappe reportage Luc.

  4. mijn reportage valt hierbij in het niets!opnieuw beginnen is altijd moeilijk!

Geef een reactie

