stRaten-generaal en Ademloos zijn het systematisch tijdverliezen van de Vlaamse regering beu

Door in het Oosterweeldossier steeds weer te blijven verwijzen naar een onderzoek dat nooit heeft plaats gehad kopen minister Hilde Crevits (CD&V) en minister-president Kris Peeters (CD&V) tijd voor hun BAM tracé. Uiteindelijk zullen ze moeten toegeven dat de meccano niet is onderzocht. Het Milieu-Effecten-Rapport (MER) voor het BAM tracé dwingt, de redelijke alternatieven ook te onderzoeken. Doe het dus nu en verlies geen tijd met onwaarheden te verkondigen. Dit was dinsdag de teneur op de persconferentie van stRaten-generaal en Ademloos.

Manu Claeys en Wim Van Hees  tijdens hun persconferentie

Geef ons de meccano studie.

Nog op  8 april 2011 herhaalde minister Crevits tijdens een persconferentie dat “verder” onderzoeken van het Meccano plan niet meer nodig was, opnieuw zonder het zogenaamd uitgevoerde onderzoek publiek te maken. Als ‘verder’ onderzoeken niet meer nodig is, betekent dit dat er reeds een onderzoek geweest is.  Als je dat beweert moet je dat ook hard kunnen maken. De actiegroepen weten dat het Vlaams verkeerscentrum het meccano tracé nooit heeft onderzocht. Wie dan wel?

Vijf dagen later, op 13 april 2010, startten de Antwerpse actiegroepen een campagne openbaarheid van bestuur op. Want als de minister zo stellig is i.v.m. het bestaan van een Meccanostudie, waarom mag die dan niet publiek gemaakt worden? Samen met de actiegroepen vroegen 464 mensen de zogenaamde Meccanostudie op. De vraag was simpel: geef ons die studie.

De administratie heeft na het registreren van de vraag, 2 weken om erop te antwoorden. Op de laatste dag, 28 april 2011, bezorgden minister-president Kris Peeters en minister van Mobiliteit Hilde Crevits een antwoord aan zij die de Meccanostudie opvroegen. Ze verwezen naar de  ‘resultaten’ op de  www.vlaanderen.be/DAM website.

Die site is gekend. Om zeker te zijn gingen de actiegroepen nog eens met een luizenkammetje door de website, maar nergens is daar een Meccanostudie te vinden.

Eigenlijk is de overheid volgens haar eigen wetgeving verplicht het document te leveren en niet te verwijzen naar een website. (waar het document dan uiteindelijk zelfs niet op staat)

E-bombardement

Door de nieuwe communicatie mogelijkheden kan Ademloos met de spreekwoordelijke druk op de knop 10.000 mensen bereiken en kunnen deze meedoen met de acties. In totaal zijn er zo’n 8000 klachten naar de bevoegde instanties verstuurd.

Omdat de regering zich bleef verstoppen achter nietszeggende antwoorden, dienden de Antwerpse actiegroepen samen met 184 vraagstellers op 9 mei klacht in bij de beroepsinstantie. Ruim 2000 mensen bezorgden die klacht ter informatie intussen ook aan minister-president Kris Peeters, minister van Mobiliteit Hilde Crevits en burgemeester Patrick Janssens.

De beroepsinstantie heeft 30 dagen om te antwoorden. Volgende woensdag loopt die termijn af. Claeys en Van Hees verwachten zich aan 1 van de 2 volgende antwoorden:

  • Hoera!!! hier is het document. Nu kan het debat eindelijk over de inhoud gevoerd worden
  • Of, er is geen document en dan gaat de strijd verder door een klacht in te dienen bij de ombudsman.

Wim Van Hees zegt het mooi: “Onder druk wordt alles vloeibaar.” hij had ook kunnen zeggen: “Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt ze wel.”

Minister Crevits heeft ondervinding met de ombudsman. Het is door een terechtwijzing van de ombudsman dat in 2008 het stRaten-generaal tracé moest onderzocht worden door een onafhankelijk bureau. Dat traject toont hoe de Vlaamse regering met de burger omgaat.

Ze bestelden namelijk een studie waaruit bleek dat het SG en een variante daarop (het Arup-Sum tracé) superieur waren. Dat paste niet in hun kraam waarop ze dan het hele onderzoek in de prullenmand gooiden door te stellen dat die studie de randvoorwaarden niet volgt.

De studie was nochtans uitgevoerd volgens het lastenboek van de overheid.

 Is er geld voor het BAM tracé?

Sommigen waren blij met de rust die ze door het Arup-Sum onderzoek kregen. Nu moesten ze niet gaan uitleggen dat ze eigenlijk geen geld vonden voor het BAM tracé. Dit is één van de redenen waarom de actie groepen er gerust in zijn dat het BAM tracé, met of zonder de Janssens-tunnels er nooit komt. Het is te duur.

Uit berekeningen blijkt het meccano tracé meer dan 1 miljard € goedkoper. Men weet nog steeds niet hoe men het gaat betalen. Het rekenhof schrijft op 11 mei 2011 dat er “nog geen duidelijkheid over de financiële haalbaarheid van het Oosterweelproject” is. In tijden waarop de federale regering 17 miljard moet besparen is kostprijs een hot issue.

Bewust georganiseerd tijdverlies.

De tijd is in het voordeel van de regering, niet van degene die in de file staat.

  • de overheid kan trachten al stukken uit te voeren waardoor een beter alternatief steeds moeilijker te realiseren wordt.
  • door dit bewust georganiseerd tijdverlies tracht de regering een maatschappelijk draagvlak te creëren dat zegt: “beter een slechte oplossing nu dan een goede later”

Wat willen de actiegroepen

  1. Het bestuurlijk bedrog moet ophouden. Gratuite uitspraken die het debat blokkeren kunnen niet. Laat ons discuteren over de inhoud.
  2. Een onafhankelijke studie van het meccano + tracé
  3. Het bewust georganiseerde tijdverlies moet stoppen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s