Lieve(r)evolutie op het Conscienceplein

Er stak een uitnodiging voor een ‘lieve(r)evolutie’ in mijn mailbox van de Antistresspoweet. “Breng wat hapjes en drankjes, vrienden en vriendinnen, verf, penselen, reclamepanelen om te bewerken, je beste gedichten, een goed humeur en dergelijke. Het weer belooft goed te zijn, toch misschien een trui of een deken meebrengen indien het wat later wordt.”

Het Conscienceplein is een gezellig pleintje in de Antwerpse binnenstad waar mensen al decennia samenkomen om een terrasje te doen of gewoon om te praten of te musiceren. Het was lang een centrum van alternatievelingen die in het Pannenhuis (is al jaren weg) op café gingen.

Rond 8u klonk een gitaar en begonnen er sommigen te schilderen.

Op het linker paneel kleurt een man een Belgische vlag met bliksems in. Het doet denken aan een SS insigne.

Een andere schildert, naar eigen zeggen een Antichrist.

Deze jonge vrouw tekende eerst een hand en een mond. Een beetje later lijkt het op een oudere man.

Het geheel doet me terugdenken aan de Happenings van de sixties.

Conscience met graspruik en protest banner.

Ik nam deze foto ergens tussen 1966 – 1968. De tekst is wat raar. “WIJ ZIJIN HET ÓÓK BEU” Is het een woordspeling van ‘wij zijn in’ en ‘wij zijn het óók beu’. Of is het een ‘tikfout’. Ik weet niet meer of ik in de sixties de betekenis, van de extra ‘i’ kende, nu in elk geval niet.

De (r) in ‘lieve(r)evolutie is geen tikfout. Ik begin links en rechts te vragen wat eigenlijk de bedoeling van vanavond is en hoe je ‘liever(r)evolutie’ moet begrijpen.

Plots begint een vrouw met vuurpotten te zwaaien. Misschien kan zij me meer uitleg geven? Ze heeft niets met het evenement te maken en heeft een Slovaaks e-mail adres. Het Conscienceplein trekt al decennia kunstenaars en performers.

Foto van de happening met picknick en gras op het Conscienceplein in de sixties.

Uiteindelijk brengt de Antistresspoweet meer klaarheid. Hij verwijst naar Simon Vinkenoog en er is wel degelijk een link naar de sixties.

Normen en waarden

De oudere man is ondertussen veranderd in een geile man. Dit lijkt het Provo kantje van de lieve(r)evolutie, voor zover mensen hierdoor nog geprovoceerd worden.

De Antistresspoweet spreekt het woord ‘waarden’ niet uit. Maar uit het gesprek dat we hebben maak ik op dat hij streeft naar meer warmte en solidariteit tussen de mensen. Zo wordt het een ‘Lieve Revolutie’. Kort samengevat gaat de Antistresspoweet voor een samenleving waar de mens centraal staat in plaats van het kapitaal.

De Occupy Wall street betogingen tegen het financieel systeem, liggen hem dan ook zeer nauw aan het hart. Hij ziet in de acties daar een aantal ingrediënten die ook hier op het plein aanwezig zijn.

Reclaim the streets

Maandelijks vinden de ‘lieve(r)evoluties’ plaats. Men vraagt geen toelating. De openbare ruimte is immers van iedereen.

Zo op de foto lijkt het wel een onvriendelijk zelfportret

Op deze plaat is de Antichrist uitgeveegd en verschijnt nu een man met ‘lieve?’ vogeltjes.

Zekerheden

We houden zo van zekerheden. We zijn gewend dat er op elk evenement of betoging een platform tekst is, die haarfijn uitlegt waarover het gaat. Niets van dit alles. Hier moet je zelf nadenken en uitzoeken waarover het gaat. Het is even wennen.

Heeft het woord ‘belgium’ dat gedrukt is op het doek, verband met de Belgische driekleur die op de 3e foto staat? Zoek het zelf uit.

Het schilderen gaat verder en de geile man heeft gezelschap van een vrouw gekregen.

Crazy Lucca schildert op een oud zeildoek

Eigen werk wordt voorgedragen

Mijn film is op en ik ga naar huis om die te ontwikkelen. Het was een prachtige avond die smaakt naar meer.

8 Reacties op “Lieve(r)evolutie op het Conscienceplein

  1. bedankt Luc, een tof einde aan een saaie avond. Ik zou misschien volgende keer ook eens buiten moeten komen… LL

  2. zo’n geile man associeer ik nu niet direct met liefde en warmte tussen de mensen 🙂 Mooie reportage !

  3. Toen ik je mailtje las was ik ook erg benieuwd – vooral op de foto’s. Maar die zijn echt goed jong voor 6400 ISO! Alweer een trucje uit de toverdoos van Flashke… 🙂 Heel plezante reportage met blikjes naar ’n tijd dat we nog geloofden, de wereld te kunnen veranderen… 😉

  4. gras op het Cons. plein ? Ik dacht dat ik al iets heb meegemaakt, maar dat wist ik niet.
    Wanneer is de volgende sessie ?

  5. Gras op het Cons plein en Wannes vd Velde speelde doedelzak. Er was ook nog een ongeschoren zanger wiens naam ik niet ken.
    Nen ongeschoren zanger zullen we nog wel eens meemaken, maar gras op het plein dat betwijfel ik.
    En Wannes spijtig genoeg helemaal niet meer.

  6. Gras op het Conscienceplein? Ik word oud. We bedekten inderdaad deze toenmalige parking met echt gras. Lang voor de groenen wakker werden en gingen fietsen. We eisten auto vrije zones. De pastoor van de kerk van Rubens kwam in opstand. Zijn gelovigen zouden niet meer voor zijn deur kunnen afstappen. Ons hoofdkwartier en huiskamer was Het Pannenhuis.

    We blokkeerden de toegang tot het plein ook met in mekaar bevroren ijsblokken. Het waren initiatieven van ondermeer Panamarenko, mezelf en anderen. Wannes Van de Velde, Ferre Grignard, Fredje Bervoets,… stonden op de eerste rij. Een mix van kunst en politiek engagement. De ‘underground’. De sixties kwamen er aan. Hendrik Conscience keek toe.

    De buurt was vergeven van ‘alternatieve’ kroegen. De Mok, de Muze, de Paddock en het aloude Pannenhuis. Provo ontstond en werd samen met de Nederlanders en Revo in Brussel een invloedrijke beweging. We leerden de Amsterdammers kennen, met Roel Van Duyn. Met Simon Vinkenoog die tot aan zijn dood in 2009 zijn Antwerpse vrienden zoals de dichter Herman J.Claeys op een terrasje bleef opzoeken.

    Dat alles begon klein, zoals nu ‘Lieve(r)evolutie’. Ook wij vroegen nooit toelating aan het gezag. We brachten dan ook veel uren op ‘den bureau’ of in de cel door. De Groenplaats was eveneens een centrum van happenings en actie. Vervlogen tijden? Deels wel, maar we kregen op talrijke gebieden gelijk. Mei ’68 moest nog komen, we waren voorlopers. Dit speelde zich af in de eerste helft van de zestiger jaren.

    Kopiëren, herhalen is zinloos. De tijden veranderden en blijven boeiend. Luc ‘Flasch Gordon’ ruikt waar het interessant wordt. ‘Lieve(r)evolutie’ legt het verband met de manifestaties rond Wall Street. In de golden sixties was solidariteit met het Vietnamese volk en de opstand van de Amerikaanse zwarte bevolking een item. Black Panter…

    Kunst was cement met inhoud, de happenings op straat. De te weinig gekende filosofisch / politieke stroming het situationisme een basis. De straat was ons theater, dag en nacht. Het ‘klootjesvolk’ – nu de middenklasse – was geschokt.

    Nil, kunnen we de wereld veranderen? Ja, uiteraard. Het initiatief ‘Lieve(r)evolutie’ van Erwin ‘De Antistresspoweet’ en zijn vrienden heeft in haar beperktheid kracht. De volgende keer ben ik er bij.

  7. Hoi Koen ik zie ernaar uit de volgende keer jou artikel te lezen. Toen ik de foto’s nam, mocht ik eens per week uitgaan en moest dan om 12u thuis zijn. Gedurende de dag hingen we wel dikwijls in de Muze waar we onze sigaretten aan de gloeiende kachel aanstaken. Maar de avond en de nachten waren we braaf thuis. Zo heb ik de 60-ties van aan de zijlijn meegemaakt. Of ik daardoor nu een beter of een slechter mens geworden ben zullen we nooit weten. 😉

  8. Ik hoop dat wij in Brussel zoiets ook doen…

Geef een reactie

