Derde Nacht van de Powezie Bezet de Stad

De nacht begint om 19:00u. Voor een vrije bijdrage kan je in de volxkeuken eten. 8u later is het volgens het programma tijd om naar huis te gaan. Voor 4€ krijg je 77 artiesten op 3 podia in ’t klooster te zien.


Kaarsjes aan de ingang van ’t Klooster in de Antwerpse Kievitwijk.

Het thema ‘Bezette Stad’ verwijst zowel naar Paul van Ostaijen  als naar de Occupy beweging. Zijn het de Occupy-ers die bezetten of zijn het de financiële markten die bezetten?

Gezellig discuteren rond een allesbrander

Het eten moet van de keuken naar de grote zaal.

Een vrijwilliger van de volxkeuken schept de borden vol.

Parallel aan de optredens is er voedselbedeling voor kansarmen.

Gasten, kunstenaars, vrijwilligers, bewoners en bezoekers van de voedselbedeling komen samen in ’t Klooster, iedereen krijgt hetzelfde respect.

Antistresspoweet Erwin Vanmassenhove organisator en dichter leidt  het artistieke gedeelte in.

Mostafa Algoul en Hans Claus

Alouis den Beuzelaer

Alouis bracht een lied over Electrabel en prompt ging het licht uit. Het was niet gepland, maar het paste perfect in het lied en het thema van de avond.

Later op de avond ging het licht nog eens uit en stond ik volledig in het donker. Opvallend was het totaal gebrek aan paniek. Hier en daar gebruikte iemand zijn GSM om bij te lichten. De organisatoren  weten nu dat ze dit een volgende keer moeten vermijden. Het doet me terugdenken aan de tijd dat we moesten kiezen tussen strijken of TV kijken. Allebei tegelijk konden de smeltzekeringen niet aan.

Jan Anton Gilles op podium 2

Podium 2 lijkt op een huiskamer waar je geconcentreerd kan luisteren.

Didi de Paris bekent in de keuken van ’t Klooster zijn politieke kleur.

’t Klooster heeft een goed uitgeruste keuken die wekelijks voor de volxkeuken gebruikt wordt. Didi stond hier niet om te koken. Het keukenwerk was gedaan en nu was het een prima plaats om even te praten.

Flash: ‘Bij de Indignados en Occupy protesten (zie Oakland bijvoorbeeld) is door de politie enorm geweld tegen vreedzame betogers gebruikt. In België gebeurt het ook. Als de agent in burger die het Griekse meisje mishandelt niet gefilmd was, hadden we er nooit iets van in de pers gehoord.”

Didi de Paris: “Er is een constant aanwezig structureel geweld en er is fysiek geweld. Er is nog nooit sociale verandering gekomen zonder enige vorm van geweld. Het Belgisch stemrecht bijvoorbeeld, daar kunnen we ons heel grote vragen bij stellen. Maar ik zal daar nooit cynisch over doen. Daar zijn mensen voor gestorven.”

Flash: “De Indignados willen een echte democratie ze voelen zich niet vertegenwoordigd door hun politici.”

Didi de Paris: “Ik wil ook niet cynisch doen over politiek. Cynisme is het laatste dat uit mijn bek zal komen. Zelf ben ik Groen! of beter gezegd ik ben een ‘watermeloen’ groen van buiten en ultra rood vanbinnen. Ik begin er zelfs op te lijken. (lachend) Maar kijk naar het politiek bestel en daar maak ik geen grappen over. Kijk naar de sociaal democratie, die is vandaag walgelijk gedegenereerd. Sommigen hun programma bestaat uit “ik ben de zoon/dochter van …” Ondertussen worden er geen valabele zaken verteld over de arbeidssituatie, de stress neemt toe, de economische crisis neemt toe, ecologisch zitten we in een worst case scenario, de 3de wereld kan voor hen verrotten. Zeker in Vlaanderen is de sociaal democratie volledig uitgehold. Er zullen hier of daar wel enkele uitzonderingen zijn van politici die wel valabel zijn maar de sociaal democratie profileert zichzelf in de verste verte niet meer.”

“De PVDA  vertelt vandaag wat een normale sociaal democratisch partij zou moeten vertellen. Maar dan is het systeem zo goed georganiseerd dat die quasi nooit de kiesdrempel zullen halen.”

“De democratie zit in een straatje zonder einde. Is dat een reden om cynisch te zijn? Neen! Ik blijf geloven in bewegingen als de Indignados en  Occupy. De democratie is uitgehold. Een land als België had een zeer sterk middenveld. België had een van de hoogst syndicaliseringsgraden van de wereld. Dat is allemaal uitgehold. De NGO’s zijn uitgehold. De mensen moeten echt terug strijd voeren om hun eigen organisaties terug te winnen. Alleen doordat mensen zelf in actie komen is verandering mogelijk. Maar de wereld is vandaag enorm complex en die complexiteit is deel van de strategie van het systeem. Neem een dossier als de Lange Wapper brug. Daar steken mensen enorm veel tijd en energie in om de materie te doorgronden. De macht camoufleert zich en is niet in 1,2,3 te detecteren. Ze neemt steeds weer andere vormen aan en geeft de indruk dat ze er niet is. Maar als ze er, volgens het standpunt van de machtshebbers moet zijn, is ze plots alomtegenwoordig,  valt de democratie plots weg en schiet men op betogers.”

“De maatschappij, ons leven is bezet door de ‘forces of oppression’. Vandaag gaat het niet meer over de onderdrukking van de proletariër, de arbeider. Vandaag koloniseert men ons cultureel leven. Men koloniseert onze vrije tijd. Men koloniseert de manier waarop wij denken, over onszelf, over onze seksualiteit. We worden bijvoorbeeld niet alleen onderdrukt door een directeur in een fabriek maar ook hoe we eruit zien. Wat is het voor een maatschappij waar meisjes van 18 een schaamlipcorrectie willen? Het is ook een Barbie en Ken dictatuur. Je kan daar mee lachen maar iedereen moet er hetzelfde uitzien, moet er het rijkst, het meest consumerend uitzien.”

Flash: “Geweldloze acties in Palestina krijgen geen media-aandacht en bestaan daardoor schijnbaar niet. Als er niet geschoten wordt is het geen nieuws.”

Didi de Paris: “Dat was 10 jaar geleden ook met de anders globalisten en hierbij moet ik goed uitkijken wat  ik zeg. Het is dankzij de ‘casseurs’ (blackblok e.d.) en je moet daar natuurlijk zeer voorzichtig mee zijn, die bijvoorbeeld de ruiten van een bank uitgooien,dat de rest van die betoging aandacht krijgt.”

Flash: “Dan krijgen ze wel aandacht maar het middenveld heeft toen afgehaakt omdat ze dat geweld afwijzen en hierdoor ook de hele beweging.”

Didi de Paris: “Ik heb dit jaar ook gezien dat de problematiek rond dat aardappelveld daarrond draaide. Wat is geweld? Dat is allemaal heel discutable. Over die actie heb ik geschreven: “Geweld dat is ne flik die nen actievoerder een patat verkoopt.” Ik zeg het nu wel al lachend maar als men in 1880 in Chicago op de arbeiders schoot dan kwam het geweld van de arbeiders. Hola, die hebben geen flikken doodgeschoten. We zijn gemanipuleerd en  natuurlijk ben ik tegen geweld maar voor maatschappelijke verandering die gedragen wordt door brede lagen van de bevolking is steeds geweld nodig geweest.”

Degenen voor wie 8u powezie wat veel is, vinden elkaar bij de vuurkorf.

Sarah Buys-Devillé over een laatste brief aan ,,,, die ze nooit geschreven heeft

Op het 3e podium

Foto’s nemen op een powezie nacht lijkt op een schilderij tentoonstelling voor blinden. Voor de powezie van de teksten heb je als fotograaf geen tijd. Het visuele vraagt alle aandacht. Daarenboven was het erg donker (gezellig). (De foto hierboven is op TMAX 3200 op 1/8 sec met f:2 genomen.) Als de man rechts de scene niet verlicht had met zijn GSM had je amper gezien wat er gebeurde. Het licht viel toevallig uit bij het lied over Electrabel. Hier neemt iemand toevallig een foto met zijn GSM zodat ik genoeg licht heb voor mijn foto. Toeval is soms het zout op de patatten.

(1)  Pay attention at nonviolence. http://www.ted.com/talks/julia_bacha.html (je kan kiezen voor een Nederlandse ondertiteling)

Advertenties

3 Reacties op “Derde Nacht van de Powezie Bezet de Stad

  1. Heel toffe reportage, Flashke… wel een nachtmerrie voor een fotograaf 😉 Toch zeker als je niet alles wilt platflitsen…
    Watermeloentje vind ik ook wel heel goed 🙂 Zinnigen uitleg.

  2. ERIC, insectenwereld Z

    Weer stukje goeie materie, zo’n soort ‘content’ inspireert. Volhouden die handel! Ook alweer pluimpje voor de fottograf…

  3. Jan Anton Gilles

    Ja Jan anton Gilles Was hier, op podium 1.2.3 samen met Amanda

    Malinka, samen elkaars gedichten voordragend , het was een wervelende nacht , laat de vierde maar komen

    Jan Anton Gilles

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s