De Keyserlei heet voortaan De Lindelei

Occupy Antwerp kwam zaterdag samen op het Astridplein. Het kappen van de bomen is een harde pil om slikken. Er was een begrafenisstoet gepland. De actievoerders wandelden onder percussie begeleiding. Ze begonnen met de De Keyserlei te herdopen tot De Lindelei. Zo herdenkt iedereen die over De Lindelei spreekt de bomen die geveld zijn voor … ja waarvoor eigenlijk?

Vanaf vandaag is dit De Lindelei

Er waren ruim 60 deelnemers. Voor een groot deel dezelfde gezichten van anders. Regelmatig bleven voorbijgangers staan die overwegend positief reageerden. Met het kappen van ‘De Lindelei’ heeft het stad veel inwoners geraakt. Dit zal nog lang nazinderen net zoals zovelen de kap van de kerselaars aan het museum van schone kunsten nog niet vergeten zijn.

Steel niet want de overheid duldt geen concurrentie

Het hoofdthema van de occupy beweging blijft hetzelfde.  ‘Wij willen veranderen dat 99% uitgebuit wordt door 1%’. Zowel klimaatverandering, verloedering van het milieu en sociale onrechtvaardigheid hebben dezelfde oorzaak. Het systeem moet veranderen en dat kan niet van binnenuit met de ideeën van binnenuit.

De bomenkap wordt besproken

Een vrouw vertelt het verhaal over haar ontmoeting met de politie tijdens de bomenkap. “Ik had gezien dat een actievoerder in een boom al een hele tijd niet meer bewoog en ging hem (binnen de afgespannen omheining) vragen of alles OK was. Toen kwam een politieagent met een kettingzaag met draaiende motor naar me toe. Mijn hond was in shock en ik voelde me heel erg geïntimideerd. Hij vroeg of mijn hond beet en ik moest het geheugenkaartje van mijn fototoestel afgeven. Als ik het kaartje niet gaf zou ik aangehouden worden. Ik kon het niet maken dat mijn hond, zeker niet in de paniektoestand waarin hij zich bevond, in een asiel zou opgesloten worden en gaf mijn geheugenkaartje af. Een andere agent zei nog dat hij die kettingzaag moest afzetten”

Op De Lindelei worden hier en daar waar bomen gekapt zijn, kruisjes geplaatst.

De groep houdt even stil bij het standbeeld van Antoon van Dyck en gaat dan al roepend “Waar zijn de bomen” verder over de Meir.

De reacties van verschillende politieagenten in uniform en burger geven de indruk dat ze niet goed weten hoe ze met de situatie moeten omgaan.

Halte bij Rubens op de Groenplaats.

Hier scanderen de deelnemers “waar zijn de bomen” en “ze waren niet ziek”.  Tot mijn verbazing gaat de groep nog verder richting Grote Markt.

De groep vergadert verder

Ondertussen is er veel politie opgedaagd. De politie beschouwt dit als een betoging en betogen op de Grote Markt ligt gevoelig, maar het gebeurt. Denk maar aan de picknick van de gehandicaptenschool in aanloop van het referendum. De deelnemers beschouwen dit als een vergadering. Een groot deel zit in een kring op de grond de anderen staan er rond. Vergaderen is een recht evenals vrijheid van meningsuiting. Het staat in de Belgische grondwet, in de Europese wetgeving en in de rechten van de mens.

Wikipedia schrijft  het volgende over: ‘Art. 26. De Belgen hebben het recht vreedzaam en ongewapend te vergaderen, mits zij zich gedragen naar de wetten, die het uitoefenen van dit recht kunnen regelen zonder het echter aan een voorafgaand verlof te onderwerpen.
Deze bepaling is niet van toepassing op bijeenkomsten in de open lucht, die ten volle aan de politiewetten onderworpen blijven.’

Politie en Occupybeweging komen niet overeen en begrijpen elkaar niet, met als resultaat dat beide groepen elkaar opjutten. De sfeer blijft luchtig. Voorbijgangers blijven staan en enkele malen vragen buitenlanders me uit nieuwsgierigheid wat er gaande is.

Een van de deelnemers wordt aangehouden.

Ik stond aan Brabo toen ik merkte dat er wat gaande was. Ik was nog net op tijd om een man te zien wegvoeren. Over de oorzaak kan ik niets zinnigs zeggen. Ik stond te ver om te zien wat er gebeurde. Vandaag.be schrijft: “Omstreeks 17.45u kwam het tot een incident”, vertelt politiewoordvoerder Veerle De Vries. “Het ging om een niet-aangevraagde betoging die maar bleef duren. Een agent wilde de identiteit van de verantwoordelijke controleren. Een man wilde dat beletten en is bestuurlijk opgepakt maar na enkele uren vrijgelaten.”

De linker agent heeft zijn matrak met beide handen vast

Aan de kant van de politie werd de sfeer harder

De politie stelt zich op een rij op.

De bedoeling van de politie is me niet duidelijk. Zoeken ze confrontatie? Als je de 3 agenten rechts bekijkt dan staan die er toch zeer rustig bij. Het zou logisch zijn moesten ze voor het stadhuis staan zodat ze dat kunnen beschermen. Maar ze staan voor café De Engel en Den Bengel. Ik ben niet meer mee, maar dat zal wel aan mij liggen.

Aan de kant van de occupy-ers is het vergaderen gedaan. Als reactie op het politieoptreden zingen ze: “All we are saying is give peace a change”

Links een andere agent met zijn matrak in de hand.

Ik heb niet alle agenten die hun matrak vast hadden gefotografeerd. Het was steeds een enkeling die zijn wapenstok vasthield. Wel zag ik dat een agent gevraagd werd (door een andere agent) zijn matrak weg te steken.

De kritiek op de Occupy-beweging is dat ze niet weten wat ze willen. Dat klopt niet, ze weten heel goed wat ze willen. Ze wensen een wereld met sociale rechtvaardigheid en respect voor natuur en milieu. Wat ze niet weten is hoe die betere wereld te bereiken. Daar gaan de vergaderingen over.

5 Reacties op “De Keyserlei heet voortaan De Lindelei

  1. Thanks for charing!

  2. ERIC, insectZ

    Brainwork inzetten: don’t act hard, act smart!

  3. hi, nice blog and nice pictures! I’m the german guy who followed the demonstration with playing the guitar… maybe you remember me 😉
    do you have any fotos with the guitar? I’m traveling a lot in the moment and want to tell the people in my blog about the situation with the trees, too.

    thanks for your help and good luck for further projects in belgium and antwerpen!

  4. I have no pictures of you. ;-(

  5. Bij de actie van de politie stond ik op de verkeerde plaats, ik heb weer wat bij geleerd en hoop de volgende keer op de goede plaats te staan. Maar anderen weten wel wat er gebeurd is zo las ik het volgende op dewereldmorgen (1)
    “Het politionele optreden op de Grote Markt draaide onder meer over het feit dat de politie de identiteit wou controleren van een dame, omdat zij ‘de verantwoordelijke’ zou zijn. De Occupy-beweging heeft geen verantwoordelijken.”
    Ik heb het gecontroleerd en het is dezelfde dame die enkele dagen daarvoor, bij het kappen van de bomen, nog benaderd is door een agent met draaiende kettingzaag.
    Geen leiders ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. De politie kan er duidelijk niet mee omgaan. Moest ik de dame ’s nachts in een donkere straat tegenkomen ik zou me echt niet tegen de gevel kleven uit schrik. Integendeel ik zou haar vriendelijk groeten.Het lijkt wel of de politie er de minst gevaarlijke en minst intimiderende persoon wou uitpikken.
    Haar aanzien als ‘de verantwoordelijke’ is een grote inschattingsfout.
    De politie lijkt bezig te zijn met intimideren en als ik naar de matrakken in de hand kijk met uitlokken. Volgens mij is dit niet de taak van de politie.
    (1) http://www.dewereldmorgen.be/foto/2011/11/21/occupy-antwerp-vredevolle-rouwoptocht-gekapte-lindebomen-eindigt-in-cel

Geef een reactie

