Wandel- en Fietsboulevard van het Centraal Station tot de Schelde

Zo’n Boulevard betekent dat het gebied aan de Boerentoren (Meirbrug) gereserveerd wordt voor voetgangers en fietsers. Eigenlijk had het stadscollege daarover al een princiepsbeslissing genomen. Volgens Groen wordt die beslissing onder druk van N-VA in de koelkast gestopt

De Meirbrug.

Meirbrug tramhalte van lijn 8 en in de achtergrond zie je nog een 8 uit de andere richting en een tram 7 tussen de Sint-Katelijnevest en Huidevetterstraat

Tram 4 en bus 9 rijden ook over het kruispunt en onder de grond rijdt de (pre) Metro met lijnen 2, 3, 5 en 15

Parkeergarages

In de buurt liggen een aantal parkeergarages die (o.a.) via de Meirbrug te bereiken zijn.

Parking Brabo, Kammenstraat 2, 476 parkeerplaatsen.

Op de Lombardenvest, Parking Rubens met 276 parkeerplaatsen en Parking Lombardia met 124 parkeerplaatsen.

Parking Meir op de Eiermarkt met 511 parkeerplaatsen.

Het is hier dikwijls dringen met de wagen om door de stroom voetgangers te geraken.

Parking Groenplaats met 485 parkeerplaatsen.

Deze parking heeft ook een ingang op de Groenplaats kant Nationalestraat.

De Eiermarkt is autoluw. De auto’s rijden tussen de wandelaars naar de parkeergarage. De wagen links in de achtergrond rijdt terug omdat hij probeerde langs hier een sluipweg te nemen, richting Noord. Die sluiproute is nu afgesloten.

Veel shoppers komen met de fiets

Op de Meirbrug is het aanschuiven om de twee bovenstaande parkings te bereiken en om van het Zuidelijk gedeelte van de stad in het Noordelijk gedeelte geraken.

Ook hier wringen de auto’s zich dikwijls tussen de stroom wandelaars.

Als voetganger heb je 16 seconden om over te steken, daarna moet je weer 90 seconden wachten op het volgende groen licht.

16 seconden lijkt, voor een gezonde persoon, voldoende om over te steken. Het is het niet. Doordat er als het (eindelijk) groen wordt zoveel volk op het zelfde moment in tegengestelde richting over steekt, staat het licht dikwijls al terug op rood, als je amper halfweg de straat over bent.

Volgens Groen beseft ook het stadsbestuur dat deze situatie eigenlijk niet kan. Daarom keurden ze op 9 juni 2008 de algemene ontsluitings principes goed voor de binnenstad:

  • Om op middellange termijn de verkeersas Station – Meir- Groenplaats – Suikerrui – Scheldekaaien, uit te bouwen tot langzame verkeersas. (lees wandel- en fietsboulevard)
  • De noord-zuid relatie (en omgekeerd) ter hoogte van de Meirbrug, wordt gesloten voor autoverkeer.
  • De binnenstad bereikbaar te maken via een systeem van lussen.

Wat het stadsbestuur zegt en doet is niet hetzelfde.

  • Bij de heraanleg van De Keyserlei, het eerste stuk tussen station en kaaien, worden bussen en auto’s niet echt gebannen.
  • Schepen van mobiliteit Van Campenhout (N-VA) windt er in de GVA geen doekjes om: ‘Voor de gemeenteraads verkiezingen worden er geen grote beslissingen meer genomen inzake de verkeerscirculatie in de Antwerpse woonwijken en in de binnenstad. De auto moet zijn plaats behouden in de stad. Lussen in woonwijken, om sluipverkeer tegen te gaan, zijn niet wenselijk.’
Op lange termijn wil Groen een wandelboulevard van het station tot aan de Schelde.
Op middellange termijn wil Groen het doorgaand verkeer, dat zich door de binnenstad wringt, eruit. (noord-zuid en zuid-noord verkeer)
Op korte termijn wil Groen dat ter hoogte van de Meirbrug, een aantal tijdelijke maatregelen om de situatie daar te verbeteren.

Nieuwe autovrije straten

In het lappendeken van autovrije straten zitten veel gaten. Maar er zijn alvast 2 verbeteringen. Die ben ik gaan bekijken.
De werken op de Oude Korenmarkt zijn nog niet voltooid, maar de terrasjes zijn al open.
Op de Suikerrui zijn de werken nog bezig.
Tijdens mijn gesprek met districsraad fractieleider Ilse Van Dienderen (Groen) legt ze de nadruk op het belang van het doorknippen van het doorgaand verkeer (noord- zuid en omgekeerd) Er rijdt veel doorgaand verkeer over de kaaien en de Suikerrui is de ideale plaats om dit sluipverkeer door te knippen. Momenteel is Antwerpen meer een stad aan de verkeerskaaien dan Stad aan de stroom.

Actie van Groen

Groen voert actie, geeft informatie en vraagt om een petitie te ondertekenen.

Kinderen spelen met stoepkrijt aan de stand van Groen.

Besluit

Het is duidelijk dat de horeca commercieel voordeel zal halen uit het autovrij maken van Oude Korenmarkt en Suikerrui. Op zich is daar helemaal niets mis mee. In Antwerpen loopt het gerucht dat er altijd al harder in cafe Den Engel of Den Bengel gewerkt werd dan op het stadhuis. Maar het lijkt of er alleen iets verandert als er commerciële belangen mee gemoeid zijn. Denk ook aan De Keyserlei waar fel protest tegen was en waar het belang van de burger ondergeschikt was aan het belang van de horeca. Ook de parkeergarages zijn big-business. Het parkeerbedrijf APCOA BELGIUM NV behoort voor 100% toe aan de Duitse parkeergroep PARKING AG, die op zijn beurt een dochtermaatschappij is van de Franse investeringsgroep Eurazeo. In Antwerpen beheren zij ongeveer 30.000 parkeerplaatsen en zijn daardoor de grootste exploitant van de stad Antwerpen.

Ieder moet voor zich uitmaken of hij een stad wil, met veel lawaai, luchtvervuiling en overlast van het verkeer.

Advertenties

2 Reacties op “Wandel- en Fietsboulevard van het Centraal Station tot de Schelde

  1. Emilia Mironica

    Ik heb genoeg van de lawaii en “smog”. Antwerpen moet volledig autovrij!

  2. je hebt het thema goed uitgespit Luc

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s