Daklozen in Antwerpen

De daklozen komen als het koud wordt, jaarlijks in het nieuws. De verschillende overheden beweren dan dat ze het dit jaar onder controle hebben. Dat ze genoeg opvangplaatsen hebben. Insiders betwijfelen dit. Bovendien is elke dakloze er een te veel en een falen van de maatschappij.

L1070609

Vrijdagavond

Het is niet omdat de toekomst van ’t Klooster onzeker is dat de bewoners geen volxkeuken houden.

L1070596

Enkele bewoners vertrekken anderen zijn dubbel gemotiveerd om verder te doen. Bij deze positieve sfeer passen kleurfoto’s beter dan zwart-witte.

L1070615

Aan de gang naar de eetzaal merk je dat dit een klooster was, maar vergeet alle romantiek …

L1070607
Enkele bezoekers kruipen dicht bij de kachel.
… het leven is hier hard.

L1070619

De prijzen aan de bar zijn iets omhoog maar je hoeft niets te drinken. Hier en daar staan blikjes Cara Pils, meegebracht door de gasten zelf.

L1070630

Vandaag wordt Joep’s verjaardag gevierd.

L1070656

Antwerp Deadhaedz zorgen voor de muziek. Ze gaan binnenkort op tournee, het zal dus nog even duren voor we ze hier terug aan het werk zien.

L1070697

Van hun muziek word je goed gezind.

Een dakloze is een persoon die niet voldoende middelen bezit om zich een onderdak te kunnen veroorloven. Dakloos zijn betekent dat je op straat, in een kraakpand, in een opvangtehuis woont, of bij iemand die je voorlopig opvangt, in de gevangenis of in een gemeenschap voor daklozen. (1)

L1070724
Op weg naar huis ga ik door het station, dat is warmer. Ik kom er dezelfde man tegen, die ik uren voorheen, op weg naar het klooster, ook al zag. Hij staat op met in elke hand een stuk of drie plastic zakken en stapt richting straat, op weg naar …

Nog vóór ik zelf het station uit ben, kom ik nog een junk tegen. Ze ziet er veel slechter uit dan enkele maanden geleden. Ze vraagt geld om haar overnachting in Den Biekorf te betalen. Ik geloof haar niet en ze weet dat ik haar niet geloof, toch geef ik weer iets. Ik ben er nog steeds niet uit of ik daar nu goed mee doe of niet.

L1070729

Op de Teniersplaats kom ik voorbij deze affiche. Het is niet gemakkelijk om aan de huidige (schoonheids) normen te voldoen.

Zaterdag

Het was op het nieuws, een bedrijf deelt 600 rugzakjes uit aan daklozen, waarvan 150 in Antwerpen. Ik spreek met enkele mensen van het bedrijf. Er werken in totaal een 50-tal bedrijven aan mee. Nergens zie ik een bedrijfsnaam of logo. Dit is geen marketing stunt.

L1070742

Lucca toont aan ATV en omstanders, de inhoud van zijn rugzakje

Marly van der Made: “Ik herinner me nog de eerste keer dat we die rugzak zijn gaan uitdelen. Ik weet nog perfect aan wie ik die heb gegeven. Het was de dag vóór kerstmis. Wat die mens me gezegd heeft heeft me zo gepakt dat, ik met mijn hand op mijn hart zeg, nog nooit zó Kerstmis gevierd heb. Het was mijn eerste confrontatie met wat er leeft op straat. Normaal loop je er voorbij. Alles gaat maar rap, rap, rap. We leven hier met de collega’s echt, echt, echt naartoe.”

L1070749

Overschotten van ‘De Beek

L1070748

Enkele minuten later komen de eerste mensen erop af. Sommigen zijn zo enthousiast dat ze alles willen meenemen.

L1070757

Wereldwijd halen ‘steden’ de armen weg van straten en pleinen. Armoede is niet mooi om naar te kijken en als je het niet ziet dan bestaat het niet. Nicky Van Lierop, Patsy Van der Parre en Jeroen Olyslaegers delen wekelijks soep en eten uit. Ze hebben hun ‘wagonnetje’ aan Occupy gehangen en staan op het Astridplein met een mini volxkeuken. De honger die ze hiermee stillen is een druppel op een hete plaat, maar het signaal dat ze uitzenden is klaar en duidelijk.

L1070760

Patsy Van der Parre: “Ik ben zelf drie maanden dakloos geweest en heb het geluk gehad dat mijn ex man me toen heeft opgevangen. Ik ben er volledig doorgekomen.”

(1) http://www.mi-is.be/be-nl/glossary/5#term106

6 Reacties op “Daklozen in Antwerpen

  1. Wordt er meer hulp geboden door privé initiatieven, individuen ? Moeilijk te bewijzen, maar ik heb de indruk van wel. Veel meer mensen worden in hun omgeving dan ook geconfronteerd door de dichterbij komende armoede.

    Ik was vrijdag in ’t Klooster. Er wordt gehoopt en moedig verder gewerkt. Ondertussen blijkt het met veel poeha door Staatssecretaris Maggy De Block (Open VLD / Armoedebestrijding) gelanceerde Draaiboek Winteropvang nu al dode letter te zijn.

    Er zou deze winter geen dakloze op straat slapen… In Brussel zijn reeds àlle bedden volzet. Honderden verkommeren in open lucht, duizenden over geheel België kennen hetzelfde lot. De overheden weigeren hulp en liegen over de situatie.

    Ook in Antwerpen, waar met de rechtse coalitie rond burgemeester B.De Wever (N-VA) de criminalisering van de armen voorrang heeft op de steun waar op ze recht hebben.

    Zie video over het falend beleid van Maggy De Block in Brussel :
    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121208_00396080

  2. Beelden zijn zeker zo sterk als woorden ! Blijven doen Luc !

  3. Het is natuurlijk wel zo dat veel opvangplaatsen ingenomen worden door nieuwkomers, zo is het dweilen met de kraan open. Wat moeten we dan doen, wekelijks een nieuw opvangdorpje bijplaatsen?

  4. Prachtig artikel. Wij gaan door zolang we kunnen…De soep gaat morgen gewoon door…Matte van’t Klooster

  5. onze chauffageketel is thuis ook al enkele dagen uitgevallen, een dak hebben wel nog boven ons hoofd; hoe moeten de échte daklozen zich nu wel niet voelen?En nu vriest het nog maar lichtjes; wat als het straks – 10 of – 15 wordt????

  6. Wat ik zou kunnen zeggen is hier boven al gezegd…
    Volhouden Flashke! 🙂 Elk geweten dat wakker wordt is er een meer…

Geef een reactie

