Opnieuw meer dan 10.000 maal NEEN tegen het BAM tracé

Elisabeth Van de Poel is voorstander van het Meccanotracé. Als bezorgde burger die iets wil doen, verzamelde ze 10200 handtekeningen tegen het BAM tracé met de bedoeling die op het schoon verdiep aan de Antwerpse burgemeester af te geven. Ze geraakte tot bij de schepen van mobiliteit. Die legt de nadruk op economie en dreigt met erge gevolgen als de Antwerpse burger de politici niet zou volgen

_IGP7251

Elisabeth Van de Poel heeft 10.200 handtekeningen verzameld om het nieuwe stadsbestuur erop te wijzen dat de Oosterweelverbinding nog steeds sterk leeft bij de bevolking. Schepen Koen Kennis (N-VA) mocht ze op 17/1/2013 in ontvangst nemen.

_IGP7260

Tussen 10:00 en 11:00u verzamelden zich, naast het stadhuis, een 40-tal sympathisanten. Samen trokken ze naar het kantoor van de heer Kennis (N-VA).

_IGP7265

Elisabeth Van de Poel zegt:We hebben 10.000 handtekeningen verzameld om het meccano tracé nog eens onder de aandacht te brengen. Alle aandacht gaat terug naar het BAM tracé terwijl heel veel mensen dat echt niet zien zitten. Wie wil er 19 rijvakken in zijn achtertuin, zoals in Deurne, Merksem en Luchtbal.”

Zij leest een brief voor:

“Meneer Kennis en de rest van het stadsbestuur.

Vele duizenden Antwerpenaren waren enthousiast dat er terug een initiatief werd genomen om het meccano tracé toch eens in het licht te stellen.
Vele duizenden Antwerpenaren zijn heel erg ongerust over de ontwikkelingen in Antwerpen en dan vooral wat betreft mobiliteit.
Vele duizenden Antwerpenaren zien absoluut geen voordeel in het BAM tracé en zijn zich bewust dat meer niet altijd beter is en dat het anders moet en kan.
Vele duizenden Antwerpenaren willen een duidelijk, open en groen mobiliteitsbeleid.
Vele duizenden Antwerpenaren willen fier zijn op hun Antwerpen en willen een zo mooi mogelijke erfenis aan hun kinderen en kleinkinderen geven.
Vele duizenden Antwerpenaren willen dat er rekening wordt gehouden met hun verzuchtingen, vragen en problemen.
En heel veel duizenden Antwerpenaren zullen u, als je met hen rekening houdt, hiervoor danken.”

_IGP7268

Koen Kennis, N-VA schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, binnengemeentelijke decentralisatie en middenstand ontvangt uit handen van Wim Van Hees een uit puffers samengesteld boeket..

Één of twee jaar vroeger sterven, wat maakt het uit?

Wim Van Hees: Voor de eerste keer geeft het college toe dat er een immense maatschappelijk kost is door fijn stof.

Koen Kennis: “Dat heeft te maken met een goed doorstromend verkeer. Ik denk dat dat onze gemeenschappelijke zorg is.”

Wim Van Hees: “De gemiddelde Antwerpenaar sterft 439 dagen te vroeg aan het fijn stof en 399 dagen aan lawaai.”

Koen Kennis: “En toch worden we altijd ouder.”

Wim Van Hees: “Dat heeft er niets mee te maken.”

Koen Kennis redt zich uit de situatie door drie mensen op zijn bureau uit te nodigen.

Met drie gaan ze mee naar boven. Ondertussen discuteren de achterblijvers over de reactie van Koen Kennis:

  • Verschillende onderzoeken van o.a. Transport en Mobility wijzen erop dat het BAM tracé minder presteert dan het meccano tracé.
  • Dat we langer leven dan vroeger staat los van het feit dat de gemiddelde Antwerpenaar in vergelijking met Vlaanderen, 439 dagen vroeger sterft aan fijn stof en 399 dagen vroeger sterft aan lawaai.
  • Politici krijgen constant een podium waar ze met gratuite uitspraken de burger op een verkeerd been zetten.

Terug beneden geeft de heer Kennis uitleg over wat binnen besproken is.

Dreigende taal en bangmakerij van N-VA: “Zeg niet te snel nee of …”

Koen Kennis: “Één van onze grote zorgen is dat Antwerpen economisch niet verstikt. We moeten zorgen dat die mobiliteitsknoop Antwerpen leefbaar houdt en de economie in Antwerpen niet onmogelijk maakt. We horen van heel wat bedrijven dat dat af en toe toch op het randje zit. Die zorg is voor ons zeer belangrijk en we moeten snel naar oplossingen gaan. U weet dat men vandaag een aantal onderzoeken voert, waaronder plan MER. Als die onderzoeken afgerond zijn, zal de Vlaamse regering in overleg met de stad Antwerpen haar keuze vastleggen en bepalen met welk plan men verder gaat. Zolang die onderzoeken lopen is het niet meer dan normaal dat de partners die in de Vlaamse regering zitten, het geoptimaliseerde model dat we nu hebben voorgelegd, tunnels voor de Oosterweel, onze voorkeur blijft. Maar we kijken uiteraard naar wat uit plan MER en andere onderzoeken gaat uitkomen. Het moment van keuze komt in het najaar 2013. Ik zou willen zeggen: “Zeg niet te rap nee op wat de Vlaamse regering voorstelt. Want als u neen zegt zou het wel eens neen tegen alles kunnen zijn en dan zitten we in Antwerpen in de problemen: economische problemen die niet alleen tot Antwerpen beperkt blijven, maar ook in de brede rand.
Ik heb gemerkt dat er handtekeningen uit de erg brede rand tot in Frankrijk bij waren. Ik hoop dat al die mensen zich bewust zijn van het belang van de economische motor die Antwerpen is voor de ruime omgeving.”

_IGP7246

Het uit puffers samengesteld boeket dat Wim Van Hees afgaf wijst op de gezondheidsproblematiek die het BAM tracé met zich meebrengt. De schepen negeert dit volledig.

Ik onderbreek zijn monoloog.

Flash: “Ik hoor u viermaal economie zeggen maar ik hoor niets over gezondheid”

Koen Kennis: “Zeg niet te rap neen, want neen zou ook wel eens neen kunnen betekenen aan een aantal verbeteringen en optimalisaties die we vandaag in het nieuwe plan hebben neerliggen, zoals bijvoorbeeld het verdwijnen van de viaduct in Merksem. Ik denk dat dat ook voor de mensen in Merksem en Deurne een hele belangrijke stap vooruit is voor hun gezondheid en hun leefomgeving in hun brede context. Verder hebt u in ons bestuursakkoord gezien dat we zeer veel aandacht gaan hebben aan het terugdringen van de luchtvervuiling o.a. door de lage emissiezone hier in de stad, door te werken aan o.a. (red. de vervuiling) die ook van de gebouwen komt. Het gaat niet altijd alleen over het verkeer het gaat veel breder. We gaan daar aan werken. We wachten de plannen af en zullen dan ten gepaste tijden, in overleg met Vlaanderen, komen tot de juiste beslissing voor Antwerpen.”

de-groene-aorta-internet

Tekening © Gie Campo

Volgens stRaten-generaal moet het viaduct in Merksem helemaal niet afgebroken worden en kan het een parkboulevard worden.

Flash: “U spreekt over beslissen samen met de stad Antwerpen. Bedoelt u dan de Antwerpse burger of politici?”

Koen Kennis: “De burger heeft de politici op 14 oktober gekozen.”

Flash: “En dan moet de burger zes jaar zwijgen?”

Koen Kennis: “De politici zullen samen met de Vlaamse regering, die ook verkozen is door de burgers, kijken wat een aanvaardbare oplossing is voor Vlaanderen en Antwerpen.”

Flash: “Met het referendum heeft de burger wel degelijk tegen het BAM tracé gekozen en de politici hebben daar geen rekening mee gehouden.”

Koen Kennis: “Ik had vanochtend een Facebook berichtje waar een van die burgers me zei: “Ik heb op 14/10 gekozen en ik hoop dat mijn gekozen politici (en het ging over deze handtekeningen) ook verstandelijke beslissingen nemen.” Ik denk dat dat ook de rol van verkozen politici is. Ik denk dat we de mensen hier ook op een gastvrije manier ontvangen hebben, in tegenstelling tot momenten die ik heb meegemaakt als ik mij kwam aanbieden om aan een debat mee te doen. We hebben die mensen ontvangen en we zullen ook in de toekomst nog met heel veel Antwerpenaren spreken. Het is niet de bedoeling ons als politici op te sluiten in een ivoren toren. Wij gaan met Antwerpenaren spreken en we zullen uiteindelijk een keuze moeten maken, waarvan wij en dat is de rol van politici in de brede zin denken, dat het een verstandige keuze is en als u denkt dat dat een een onverstandige keuze is moet u er ons op het einde van de rit maar op afrekenen. Zo werkt democratie. ”

Flash: “Of terug een referendum? Of gaat dat zoals de vorige keer ook niet helpen?”

Koen Kennis: “We moeten zeker geen referenda gaan houden over wat we allemaal niet gaan doen want ik denk dat dat niet de goede manier is. Ik herhaal het nog eens: “We moeten goed weten dat als we nee zeggen tegen wat straks de Vlaamse regering voorstelt en ik weet niet wat uit de bus gaat komen, dan zou het wel eens goed kunnen zijn dat we niets hebben.” Ik denk niet dat dat de bedoeling is.”

Gemiste kans

Bij het opstellen van dit artikel mis ik de vraag aan de heer Kennis: “Vindt hij het Meccano tracé van Forum 2020, waaraan Antwerpse zakenlui als Christian Leysen en Nicolas Saverys en econoom Geert Noels hebben meegewerkt, ook economisch niet beter is dan het BAM tracé?” Die kans heb ik gemist, dat zal voor een volgende gelegenheid zijn.

3 Reacties op “Opnieuw meer dan 10.000 maal NEEN tegen het BAM tracé

  1. Sterk staaltje van journalistiek !!! Chapeau Luc !

  2. Ik hou (vanuit de rand) mijn hart vast tegen het najaar…

  3. Anita Lieblich

    Goed gedaan, Luc. En over het thema “fijn stof” kan ik mijn persoonlijke getuigenis geven : was in A´pen altijd ziek maar na mijn laatste longontsteking in januari 2009 ben ik naar de bergen in Bolivia verhuisd waar ik al mijn “puffers” en Cortisone in de vuilbak heb gezwierd en sinds 4 jaar nooit meer longproblemen heb gehad. . Dat is toch het beste bewijs dat de lucht in onze stad de mensen ziek maakt.

Geef een reactie

