Antwerpen uit de Ban van de Ring en de Groene Wapper

In Antwerpen blijft het BAM tracé actueel. De groep die zich uitspreekt voor betere oplossingen groeit met nieuwe mensen die dromen en plannen maken voor een betere toekomst. Een toekomst met een doeltreffende mobiliteit en een leefbare stad.

L1080665

Als de politici van de meerderheid de helft van de dossierkennis van de mensen uit deze zaal hadden, zouden ze al lang het BAM tracé hebben afgezworen.

Op 29 januari verzamelden zich in de Horta, weer honderden geïnteresseerden om te luisteren en te discuteren over de verschillende mogelijkheden en plannen. Alleen al over het meccanotracé hebben stRaten-generaal en Ademloos een 40-tal presentaties gegeven. Nooit heeft de overheid in detail, de burger uitgelegd wat hun eigen plannen waren en nooit was een minister aanwezig op een van de meccano-voorstellingen. Zelfs niet bij de presentatie in het Vlaams parlement.

De actiegroepen bekijken het Oosterweel tracé vanuit vier standpunten: Mobiliteit, Gezondheid, Stadsontwikkeling en het Kostenplaatje.

De Vlaamse regering en het Antwerps college van Burgemeester en schepenen bekijken het BAM tracé met oogkleppen zodat ze niet gehinderd worden door voortschrijdend inzicht en vanuit de angst voor gezichtsverlies. Bij het afgeven van 10200 handtekeningen blijkt een partij binnen de meerderheid het Oosterweel dossier ook nog vanuit vier andere standpunten te beijken, namelijk: Het Economisch standpunt, het Economisch standpunt, het Economisch standpunt en last but not least het Economisch standpunt. Ze insinueren hiermee dat het meccano tracé slecht voor de economie zou zijn. Het meccano(+) tracé is het geestekind van Forum 2020, waaraan Antwerpse zakenlui als Christian Leysen en Nicolas Saverys en econoom Geert Noels hebben meegewerkt. Gasten die op economisch vlak kunnen meepraten. Het meccano(+) tracé zit ook economisch goed in elkaar.

L1080608

Inge Bisschops vertelt hoe haar moeder, Reinilde, tegen het advies van haar artsen, na de dood van haar man, vanuit een gezonde leefomgeving terug naar haar geliefde Antwerpen kwam wonen. Reinilde’s longen waren, door ziekten uit haar kindertijd, verzwakt.

Vrij snel nadat ze terug in Antwerpen woonde moest ze aan de zuurstof. Enkele weken geleden is ze overleden.

Inge bracht haar verhaal sereen, zonder enige vorm van populisme. Ze maakte het begrip ‘gezondheid’ en de mogelijke gevolgen van luchtvervuiling voelbaar.

L1080620

Je kan in het mobiliteitsdebat, gezondheid niet negeren. Peter Vermeulen, van architectenbureau Stramien, wil de ring van kort na de Kennedytunnel tot aan Antwerpen Noord overkappen. Hij toont een Europese kaart van de luchtkwaliteit. In de grootste donker bruine vlek ligt Vlaanderen. De bruine kleur heeft niets met de jaren 30 te maken, maar wijst op de slechte luchtkwaliteit. Vlaanderen heeft de twijfelachtige eer, vervuilde-lucht-koploper te zijn. In Antwerpen is de luchtkwaliteit nog slechter dan in de rest van Vlaanderen.

Wim Van Hees zegt hierover: “De gemiddelde Antwerpenaar sterft 439 dagen vroeger aan fijn stof.”

Het concept van Peter Vermeulen wordt met het bekijken van bovenstaand animatie filmpje snel duidelijk

L1080666

Het concept is uitgebreid gedocumenteerd.

L1080668

Manu Claeys: “Het is OF Overkappen OF Oosterweel. Als men het BAM tracé bouwt, aangepast of niet, dan kan de ring niet meer overkapt worden.”

Hoe langer de overkapping, hoe beter het rendement. Een gebouw of parking over de ring plaatsen zal geen meetbaar effect hebben op de gezondheid van de omwonenden.

L1080680

Manu Claeys gaat verder waar Peter Vermeulen gestopt is, namelijk Antwerpen Noord.

De overheid pocht dat met de Oosterweel verbinding het viaduct van Merksem wordt afgebroken. Dat is een goede zaak. Wat diezelfde overheid er niet bij vertelt is dat het viaduct dan vervangen wordt door een 19 baanvakken brede paperclip. In Monopoly heet dat ‘Terug naar af’. (red.)

In het buitenland (New York’s High Line) (Philadelphia’s Reading Viaduct) (Promenade Planté in Parijs) geeft men dergelijk viaducten dikwijls andere functies waardoor ze kunnen blijven staan. Het ontwikkelen van nieuwe functie kost geld maar is merkelijk goedkoper dan afbreken.

stRaten-generaal is een groep vrijwilligers, samen vormen ze een denktank die uit noodzaak actie voert. Manu Claeys vraagt het publiek mee te denken en ideeën te sturen naar info@stratengeneraal.be

Advertenties

Een Reactie op “Antwerpen uit de Ban van de Ring en de Groene Wapper

  1. Ik vind dat het nog meevalt met de vitriool… 🙂 Het is een mooi en sereen verslag van een oneindig lijkende discussie terwijl het toch iedere mens met iets van denkvermogen duidelijk moet zijn dat het meccano-tracé de betere oplossingen biedt…

    Bedankt, Flashke!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s