Solidair wonen in De Regenboog

Bij solidair wonen heb je gemeenschappelijke ruimtes en heeft iedereen een eigen plek met privacy. Je woont samen-alleen en dat heeft voor- en nadelen. Johan Cabello heeft ‘De Regenboog’ in samenwerking met de dienst samenleven van Antwerpen opgericht.

K451_01

‘De Regenboog’ ligt in een aantal uitgeleefde sociale woningen die begin 2014 worden afgebroken en waarvan de bewoners vertrokken zijn. Tot dan loopt er een pilootproject solidair wonen. De huidige bewoners willen gezellig zitten en hebben veel opgeknapt. Het is een winwin situatie, de gebouwen worden niet gekraakt of gevandaliseerd en het is fatsoenlijk wonen voor een lage prijs.

K456_.07jpg

Heel dit complex verdwijnt in 2014.

Het heeft net geregend en het klaart op en plots zie je een regenboog. Aan dat natuurfenomeen heeft ‘De Regenboog’ zijn naam ontleend. Als we verder filosoferen dan staat regenboog naast dat gevoel van ‘alles komt goed’ ook voor eenheid in diversiteit. Alle kleuren samen vormen wit licht.

Die twee naamsverklaringen zijn eigen hersenspinsels, een soort reverse engineering waarbij ik uitging van het resultaat om zo de reden van de naam te vinden. Johan Cabello is op dit punt niet spraakzaam. Hij zei steeds dat ik hem een andere keer kon interviewen, nu paste het niet. Uiteindelijk zei hij: “Schrijf maar wat en laat het me lezen”.

K451_12 - Version 2

Johan Cabello is een veelzijdig ervaringsdeskundige. In zijn solidair woonproject zit heel wat van zijn krakerservaring.

Ik heb Johan leren kennen tijdens de Occupy De Keyserlei actie, voor het behoud van de Lindebomen. Enkele weken later kom ik hem toevallig tegen en vertelt hij mij over zijn solidair-woon-project. Ik vergezel hem die ochtend bij enkele bezoeken aan ’t Stad, van het kastje naar de muur, maar hij liet zich niet afschepen en is er blijven voor gaan. Het resultaat is er.

In het krakersmilieu en de rafelige rand van de maatschappij is Johan een omstreden figuur. Sommige zien hem als een verrader die heult met de vijand. De Dienst samenleven waarmee Johan voor dit project samenwerkt, wordt door velen als een repressief apparaat van een rechts beleid ervaren, denk hierbij o.a. aan de GAS boetes. Johan is ook degene die met Occupy Antwerp als eerste, na een regen van GAS boetes aan de stad toelating gevraagd heeft voor de occupy acties. Of zijn pragmatisch aanpak op lange termijn vruchten af werpt zal de toekomst uitwijzen. Feit is dat het in De Regenboog goed wonen is.

K453_22

Peter, een van de bewoners, mag ik wel interviewen.

Flash: Hoe ben je in De Regenboog verzeild?
Peter: Vroeger woonde ik alleen en huurde op de privé markt. Dat ging goed tot ik op een bepaald moment, door een fout bij de boekhouding mijn loon niet meer uitbetaald kreeg. Ik kon mijn huishuur niet meer betalen en als ik ging reclameren werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Mijn grootste zorg werd het zoeken naar een dak boven mijn hoofd en ik heb mijn pogingen om mijn geld te recupereren moeten staken. Johan, die ik kende van de Occupy beweging, vertelde me dat zijn solidair woonproject stilaan vorm kreeg en stelde me voor, als ik niets anders vond, bij hem te komen wonen. Ik heb zijn voorstel moeten aannemen, ben beginnen meehelpen en het is me prima bevallen.

K451_09

De eetkamer is de plaats van ontmoeting voor bewoners en gasten.

Flash: Wat is juist solidair wonen?
Peter: Ieder heeft hier zijn eigen slaapkamer. Die is 100% privé. Daar doe je mee wat je wil. Die kan op slot. Daar heb je privacy. Al de rest zoals eetkamer en keuken zijn gemeenschappelijk, vergelijkbaar met een studentenhuis. Er zijn hier zes wooneenheden met elk hun eigen adres en elke huurder betaalt huishuur.

K456_.12jpg

De kamer is een beetje te klein, soms zit je met je queue tegen de muur. Er wordt naar het schijnt op gespeeld, maar ik heb het nooit gezien iedereen zat altijd in de keuken.

Flash: Je hebt hier dus je domicilie?
Peter: Ja en dat is zeer belangrijk. Als je bijvoorbeeld in een kraakpand of her en der slaapt, hang je van de goodwill van het OCMW af voor een referentie adres. In de praktijk sta je er dan helemaal alleen voor en als je te lang zonder (referentie) adres bent wordt je ambtelijk geschrapt en mag je zelfs niet meer gaan werken. Ik ben na mijn miserie enkele maanden ambtelijk geschrapt geweest. Ik was thuisloos, wel hier en daar bij vrienden een dak, maar geen adres. Hier ben je met alles in orde, ziekenfonds, je mag werken, eventuele uitkering enz… We hebben ook een huurcontract wat toch ook een bepaalde bescherming biedt.

K451_04 - Version 2

Plafond van de eetkamer.LF

Flash: Nu je terug met alles in orde bent, verlang je dan niet terug naar een eigen woning?
Peter: Heel veel mensen zitten helemaal alleen in een sociale woning. Ze hebben geen interactie met anderen en kijken dan maar TV. Het grootste voordeel hier is dat je nooit alleen zit. Je hebt de keuze. Wil je privacy dan trek je je terug. Wil je mensen om je heen dan kan dat ook en kan je samen dingen doen. Als je alleen woont en je hebt iets voor, een ongeval of je bent ziek dan is het heel moeilijk om je boodschappen of wat hulp te krijgen. Hier is dat vanzelfsprekend. Je let hier ook een beetje op elkaar. Solidair wonen betekent solidair zijn met elkaar.

K451_13

Lutgarde werkt als leerkracht en droomt van een eigen schooltje waar kinderen meer kansen krijgen. Ze woont niet in De Regenboog, maar mag hier over een ruimte beschikken, waar ze het ‘creAndersnest’ heeft geïnstalleerd, een spelend leren project met een klas- en studielokaal. Ze helpt kinderen, van dikwijls anderstaligen, met leermoeilijkheden.

LF
Flash: Waarom is hier een weggeefwinkel met klederen en speelgoed?
Peter: Veel kraakpanden hebben dat ook. ’t Klooster had een weggeefwinkel, maar is ondertussen gesloten. Hier hebben we ook meer ruimte voor rekken en kunnen we alles netjes installeren. Hulpverleners komen hier met mensen die het nodig hebben langs. In de Sinterklaasperiode was dat voor sommigen meer dan welkom. Ouders die altijd speelgoed kunnen hadden kopen en ineens lukte dat door omstandigheden niet meer.

K456_.10jpg

De weggeefwinkel

Flash: Hebben jullie enige verplichting om sociale activiteiten te organiseren?
Peter: Nee dat is 100% vrijwillig. De meesten die in dit project instappen komen meestal uit een moeilijke periode en weten hoe het is als je weinig hebt. Ik krijg nu deze kans en help de mensen die nu meemaken wat ik zelf heb meegemaakt. Zo geven we elkaar terug een opstap en nieuwe moed.

Flash: Is dat sociale aspect een van de beweegredenen geweest om hier te komen wonen?
Peter: Het is een beweegreden geworden. In het begin was dit voor mij allemaal nieuw, ik had zoiets van we zien wel hoe het evolueert. Maar eenmaal je dat sociale gewoon bent en je krijgt die sfeer uit de groep en die dankbaarheid van anderen dan zou ik het liefst zoiets blijven doen. Dat kan hier zijn en later kan ik eventueel, met de ervaring die ik hier heb opgedaan, zelf zo’n project opstarten. Misschien met een andere doelgroep, jongeren bijvoorbeeld, zodat er verschillende projecten opstarten voor verschillende doelgroepen.

Fotografie

Omdat de beelden een leefwijze en levensfilosofie uitbeelden is de sfeer die de foto’s uitstralen belangrijker dan het detail. Door analoog met een plastiek Diana F+ en Diana Mini te fotograferen krijgen de beelden de bij het onderwerp passende sfeer.

13 Reacties op “Solidair wonen in De Regenboog

  1. wauw wat mooi. Mensen die elkaar helpen en vrolijk worden van het samenzijn. Lang leve zo een initiatieven en doorzetters als Johan.

  2. interessante reportage ! ook een pluim voor Johan zo kende ik hem nog niet !

  3. Knap! Zo’n initiatieven moesten er meer zijn!
    Bedankt voor de reportage, Flashke 🙂

  4. Ed (van Boxel)

    Luc,
    bedankt voor je continue inkijk in de lagen van de maatschappij / uit de andere werelden die ik eigenlijk niet ken.

  5. mooi gemaakt Luc

  6. Nikkie van Lierop

    Ik hou van de Regenboog en van de bewoners ervan. Het zou zeer jammer zijn mocht dit project plaats moeten ruimen voor iets wat niets meer met solidair wonen of gemeenschapsdenken te maken heeft. We hebben elkaar nodig…en het zal er de komende tijd niet op minderen.

  7. bedankt Luc, je bent een bron van inspiratie. Ik kijk uit naar je volgende reportages.

  8. Knappe reportage! Zoals steeds weer met de noodzakelijke diepgang 😉

  9. Knappe reportage en ook veel respect voor initiatiefnemer en doorzetter Johan!

  10. Zeer mooie en sterke reportage, inspirerend

  11. Pingback: 31 mei: rondleiding en voorstelling van de projecten in De Regenboog | Rood! Antwerpen

  12. Mooi in beeld gebracht! Inspirerend.

  13. Ik zoek dringend onderdak, mijn leefsituatie is onleefbaar geworden!! Kan u mij helpen? Alvast bedankt, An Sans

Geef een reactie

