BorgerhouDt van Iedereen

Een handvol extreemrechtsen wilden op 1 mei betogen. Geïnspireerd door filosoof, politicoloog Bleri Lleshi laat Borgerhout het conflict rechts liggen en organiseert een feest. Alleen al op Facebook klikten, op een mum van tijd, bijna 2000 op aanwezig.

_IGP7813

1 Mei 2013 is een drukke dag. ’s Morgens het partij- en vakbondsgetinte Feest van de Arbeid. ’s Middags op het Moorkensplein, zonder opvallende aanwezigheid van partijen en vakbonden het niet minder politieke volksfeest. Feesten en plezier maken in een solidaire, niet commerciële sfeer is tegenwoordig aan politiek doen.

_IGP7856

Aan de weggeeftent hangt deze oproep tot solidariteit. De weggeeftent is een offspring van de, ondertussen verboden, weggeef acties van Occupy Antwerp.

_IGP7822

Er is veel, heel veel, dit is maar een deel van het kraam en alles wordt gastvrij uitgedeeld.

_IGP7844 - Version 2

De vrijwilligers met hun gele vestjes vallen op maar naast hen zijn er nog veel voor en achter de schermen die dit alles mogelijk maken.

_IGP7820

_IGP7818

Er waren verschillende optredens. De Jazz Delivery staat hier schijnbaar rustig te spelen maar op de foto hoor je niet hoe het swingt, een deel van hun publiek begint spontaan …

_IGP7827

… te dansen …

_IGP7855

… en te leren dansen

_IGP7815

“Mé E warem hart make wij e lopend vurke …” begint de tekst van het refrein op de muziek van Ring of Fire, gebracht door Occupy Antwerp.

_IGP7873

De trompetten worden vervangen door: “Tetteretet tet tet tet tet ….” en het publiek doet mee.

_IGP7874

_IGP7881

Er is ook een speakers corner, waar ik te laat toekom en Jeroen Olyslaegers nog juist “Geefpleinen” hoor zeggen en weg is vóór ik een foto kan maken.

Keltoum Belorf van De Wereld Morgen spreekt zonder er doekjes om te winden over hoe het voelt om gediscrimineerd te worden en hoe men gediscrimineerd wordt. Het is een lange lijst en aan de reacties van het publiek te horen is het ‘er boef op’.

Ik ben niet de hele tijd gebleven, mijn dag was al heel vroeg begonnen en ik was moe. Op zo’n feest fotografeer ik wat ik zie en wat me opvalt. Achteraf gezien merk ik dat ik een groep moslima’s die gezellig zaten te keuvelen niet gefotografeerd heb. Uit ondervinding weet ik dat ze dikwijls niet gefotografeerd willen worden en ik heb dat gerespecteerd. Maak dus een mentale foto van een groep gezellig keuvelende moslima’s en voeg ze bij de reportage.

6 Reacties op “BorgerhouDt van Iedereen

  1. Ik heb de moslima’s hierbij niet nodig, je schetst voldoende de sfeer met woord én foto’s ! ik word er altijd een beetje jaloers van !

  2. Anita Lieblich

    Superleuke reportage van een schitterend evenement.

  3. Goed om te zien dat het zo ook wel kan… geeft hoop!
    Bedankt, Flashke!

  4. Borgerhoudt van mensen was een goed feest en zo mogen er nog volgen, ook een duiidelijke reportage(zonder de moslima’s) die we erbij zullen denken maar met een mooie foto van Keltoum!

  5. Maaikel Cré

    Knap gedaan, Keltoum!!!

  6. Mooie reportage! Spijtig kon ik er niet bijzijn, maar heb dus nu wel een idee van hoe leuk het daar wel niet was! 😉

Geef een reactie

