MER – BAM – MECCANO

Spindoctors van de Vlaamse overheid hebben het MER onderzocht en de BAM-patiënt gezond verklaard. Echte dokters maken een heel andere diagnose. Zij komen tot dezelfde conclusie als het gezond verstand van de 60% Antwerpenaren die in het referendum van 2009, het BAM tracé naar de prullenmand verstuurden. Voor de artsen die het MER onderzochten is BAM de slechtste keuze en Meccano de beste.

DSC00078b

Prof. Dr. Dirk Avonts: “Een rapport is goed als het helder gestructureerd is.”

Voor mij is een goede professor, een die ingewikkelde materie helder en eenvoudig kan uitleggen en dat doet hij. En als ik het begrijp moeten ook de politici, als er niets serieus mis is, het begrijpen.

De afstand tot een verkeersas heeft invloed op onze gezondheid.

  • Binnen de 100m: Mortaliteit
    • De totale sterfte neemt toe met 18%
    • Cardiopulmonale mortaliteit verdubbelt
    • Mortaliteit is evenredig met het aantal voertuigen per 24 uur
    • Mortaliteit is evenredig met het percentage vrachtwagens
  • Tot 300m: Morbiditeit
    • Coronaire syndromen
      • Vernauwing van de kransslagaders
      • Atherosclerose; slagadervernauwing
    • Kans op myocardinfarct  is groter
      • Plotselinge afsluiting van kransslagader
      • Bloedklonter op een atherosclerotische plaque
    • Cerebro-Vasculair Accident
      • Atherosclerose, klontervorming, ruptuur bloedvat
  • Tot 500m: Meetbare biologische effecten
    • Slaapverstoring angst ↑
    • Depressieve klachten ↑
    • Veranderingen in neurologische processen
    • Versnelling proces atherosclerose
    • Bloeddrukverhoging
    • Afwijkingen op het ECG
    • Longfunctie-afwijkingen, bronchospasmen
    • DNA-schade
  • Tot 1500m: groei, ontwikkeling en veroudering
    • Verstoring van de ontwikkeling van de longfunctie bij kinderen en jongeren
    • Versnelling van de cognitieve achteruitgang bij ouderen: mannen en vrouwen
    • Verkorting van de uiteinden van het DNA in witte bloedcellen (interne biologische klok)
      • verband met blootstelling aan benzeen en tolueen
      • versnelde veroudering
      • verhoogd risico op kanker

Het Milieu Effecten Rapport geeft door ‘Bijzondere Richtlijnen’ een goede indruk, maar vertroebelt het beeld, of zoals ik als fotograaf zou zeggen, het wordt er allemaal wat ‘flou’ door. Dr. Avonts mist basistabelen. Voor de opstellers van het MER zijn die, omdat ze alle gegevens hebben, eenvoudig te generen. Voor de lezer van het MER kost het, om ze te distilleren uit de cijfers, veel werk.

Dr. Avonts geeft een voorbeeld van zulk een tabel:

indicator

40mcg/m³ NO2 is de OESO norm en 35 mcg/m³ NO2 is de Vlaamse. Het is duidelijk dat Meccano op alle punten lichtjes beter scoort en op de OESO norm veel beter. Van 20 naar 13 is een vermindering van 35% en van 19 naar 13 is een vermindering van 31,5%

DSC00083b

Dirk Van Duppen van Geneeskunde voor het Volk.

In de praktijk van Geneeskunde voor het Volk in Deurne krijgt één op twee kinderen puffers voorgeschreven. Uit deze vaststelling mag je geen wetenschappelijke conclusies trekken maar ze bevestigt wel het onderzoek ivm de afstand tot een drukke autoweg.

De luchtvervuiling rond de ring door Antwerpen bestaat uit een Cocktail van:

  • Zwevend stof … (fijn stof: PM10, PM2,5)
  • Stikstofoxiden
  • Zwaveldioxiden
  • Koolstofdioxide
  • Koolstofmonoxide
  • Ozon
  • Koolwaterstoffen (benzeen)
  • Zware metalen

De negatieve effecten van deze stoffen moet je niet met elkaar optellen, maar vermenigvuldigen.

In Vlaanderen verliezen we gemiddeld 0,8 gezonde levensjaren per inwoner. In Antwerpen verliezen we gemiddeld jaar 2,3 gezonde levensjaren per inwoner en het is duidelijk dat een inwoner dicht bij de ring gemiddeld nog meer zal verliezen dan een wat verder van de ring.

Dat de zogenaamde paperclip van het BAM tracé waanzin is weet iedereen. Waarschijnlijk is er daarom een aangepast knooppunt aan de Schijnpoort uitgewerkt. Dit zou tijdens de avondspits zorgen voor een vermeerdering van zomaar eventjes +40% nabij de R1. Daarbovenop komt dit bouwwerk nog een 700m dieper in de agglomeratie. M.a.w. het aantal inwoners dat in de ongezondste zones woont, wordt nog eens veel groter.

Dagelijks rijden er op de ring door Antwerpen 81.000 vrachtwagens waarvan er 66.420 die niet in de stad moeten zijn. Die laatsten zouden rond de stad moeten rijden.

DSC00097b

Wim Van Hees, enige niet arts op deze persconferentie gaat verder op een grafiek van Dirk Van Duppen.

Bij BAM + vrachtverbod op de Kennedytunnel vermindert de blootstelling aan NO2 met 1.772
BAM zonder vrachtverbod Kennedytunnel en met tangenten doet het met 42.352  personen een stuk beter.
Meccano met tangenten doet het duidelijk met 111.511 personen die minder blootgesteld worden aan NO2, met vlag en wimpel het best.

Voor de R11bis is geen draagvlak, zowat de halve zuidrand protesteert er nu al tegen. Zonder de twee tangenten scoort (zie grafiek op foto) BAM belachelijk laag. Of die tangenten er ooit komen is zeer de vraag. De overheid staat te springen om met het BAM tracé, waar 60% van de Antwerpse bevolking tegen is, verder te gaan. Hiervoor moeten de spindoctors terug in actie treden om het aan de bevolking met tangenten ‘te verkopen’ en dan achteraf die tangenten stilletjes schrappen wegens geen draagvlak en/of te duur. Het zou niet de eerste keer zijn.

Wim Van Hees gaat nog verder en stelt dat vanuit het oogpunt van de gezondheid alle tracé’s onvoldoende scoren. Een overkapping van de ring dringt zich op.  Omdat het BAM tracé niet of veel slechter overkapbaar is werd dit niet onderzocht. Ademloos vraagt deze berekeningen, waarvoor het materiaal bestaat, alsnog uit te voeren en aan het rapport toe te voegen. Ademloos verwacht dat zo zal blijken dat de blootstelling aan fijn stof en lawaai daardoor radicaal zal verbeteren., tot ca. 80 %.

Hierdoor zou Antwerpen verlost kunnen worden van het huidigeverkeersinfarct met vervuilingsnachtmerrie en incl. Zwijndrecht over meer dan 150 hectare nieuwe ontwikkelbare stadsgronden beschikken.

Persoonlijk Besluit

De politici van de meerderheid zijn allen in hetzelfde bedje ziek en hun spindoctors zijn slechte heelmeesters die stinkende wonden maken. Het is niet alleen in Vlaanderen waar we alles beter doen. Het is wereldwijd dat de politici zichzelf belangrijker vinden dan hun kiezers.

Die kiezers weten dat ze bedrogen worden, zoals met het BAM dossier of dat er plots duizenden hectaren meer bos zouden zijn, door anders te tellen of … vul zelf maar in. Dit zijn de symptomen van de ziekte en het resultaat is dat het algemeen belang opzij geschoven wordt voor het belang en/of EGO van enkelen.

6 Reacties op “MER – BAM – MECCANO

  1. Alee, leuk? Nee, eigenlijk niet natuurlijk… Wel de reportage🙂
    Ik ga het nooit snappen dat zo veel duidelijke uitleg toch maar wordt genegeerd door de ‘beleidsmakers’ en dat ze zoals echte steenezels blijven staan op hun standpunt…😦

  2. Ja erg hè, het is dan ook logisch dat het vertrouwen in de politiek zakt.

  3. Ik vrees dat die bij mij niet meer kan zakken – zit op de bodem…😦

  4. interessant cijfermateriaal maar… wat baten kaars en bril ………….

  5. Geweldig verslag Flash, duidelijker kan echt ni. De twee eerste zinnen vatten het voor mij perfect samen.

  6. Fotograaf fotogordon slaagt er heel erg vaak in om duidelijkere en betere reportages te maken dan zowat heel de gediplomeerde journalistiek bij elkaar. Respect!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s