Van de BAM verlos ons Heer

In Antwerpen houdt het protest tegen de BAM en zijn tracé stand. Amper zes weken na de vorige Horta infoavond kwamen toch weer 200 nieuwsgierigen opdagen. Het Oosterweel dossier is dan ook zo uitgebreid dat je alle weken nieuwe ontwikkelingen zou kunnen melden.

DSC01085

Bezoekers bekijken publicaties

Vandaag lezen we in het Nieuwsblad, dat in tegenstelling tot de Ademloos – stRaten-generaal infoavonden de eerste BAM Oosterweel-roadshow weinig geïnteresseerde lokte.

DSC01087

De maquette van de toestand aan het sportpaleis heeft succes.

DSC01127

Dit plant BAM in dicht bevolkt stadsgebied.

DSC01091

Dirk van Duppen (PVDA+) slaat tijdens  zijn presentatie nagels met koppen. Van een fotofinish is totaal geen sprake. De BAM politici vergelijken appelen met citroenen. Iedereen die het dossier volgt kent de onbetrouwbare officiële communicatie, als er al gecommuniceerd wordt.

Degenen die het dossier volgen kennen al jaren de gezondheidsproblemen van fijn stof en de positieve invloed van een ‘groene’ omgeving op onze gezondheid. Dirk van Duppen somde de dit jaar reeds verschenen artikelen over de negatieve gevolgen van fijn stof op.

  •  23/4/2014 De Standaard ‘Het raadsel van de allergie epidemie’
    Prof. Kristine Desager (UZA-VITO onderzoek) “Pollenkorrels hechten zich vast aan fijn stof dat bij de verbranding van diesel vrijkomt. Zeker bij warm en droog weer, zoals we dat nu hebben, kunnen ze lang in de lucht blijven hangen.”
  • 25/3/2014 Wereldgezondheidsorganisatie (WHO): “het aantal sterfgevallen door luchtvervuiling ligt wereldwijd fors hoger dan voorheen werd gedacht”
  • 20/3/2014 US Center for Disease Control and Prevention (CDC)
    “meta analyse bewijst dat leven dichtbij verkeersweg niet alleen de longen schaadt van kinderen, maar ook de kans verhoogt op het ontwikkelen van leukemie”
  • 19/3/2014 Accessibility and use of urban green spaces, and cardiovascular health: findings from a Kaunuas cohort study”
  • 20/2/2014 The European respiratory journal. Meta-analyse 19 studies tussen 2004-2013: “There is evidence of a long-term effect of NO2 on mortality as great as that of PM2.5”
    Bij een toename van 10µg-m-3 neemt de totale sterfte ten gevolge van NO2 toe met 4% en PM2.5 met 5%, de Cardiovasculaire sterfte respectievelijk 13% en 20% en de Respiratoire sterfte respectievelijk 3% en 5%
  • 20/1/2014 Long term exposure to ambiemt air pollution and incidence of acute coronary events: prospective cohort study and meta-analysis in 11 European cohorts from the ESCAPE Project
    • nieuwe meta-analyse uit 11 cohortonderzoeken vijf landen – 100.000 mensen niet bekend met hart- en vaatziekten 11,5 jaar gevolgd.
    • gemiddelde toename met 5µg/m3 ⇒ risico coronaire aandoening: +13%
    • effect meetbaat < EU norm 25 µg/m3 VS norm: 12 µg/m3

En dan zegt Marc Van Peel (CD&V) in De Tijd van 15/2/2014: “Het is demagogie. Twintig jaar geleden was er ook al fijn stof. Toen sprak niemand daarover. Vandaag is de luchtkwaliteit veel beter dan toen.”

Ik denk dat hier geen verdere duiding nodig is.

DSC01105Dirk van Duppen: “Ring loopt niet rond Antwerpen. Helft van de bevolking woont buiten de ring. Het is een autostrade door Antwerpen.”

Klik op de foto’s om ze te groter te bekijken

DSC01110

Peter Verhaeghe van stRaten-generaal toont met een aantal prenten, hoe men 50 jaar geleden de toekomst , met de auto centraal zag. Men dacht toen al aan overkappingen.

Klik op de foto’s om ze te groter te bekijken

Ondertussen beseft men wereldwijd dat de auto in de stad niet zo’n goed idee was en tracht men het verkeer rond en/of onder de stad te leiden.

Peter toont vervolgens, wereldwijd een eindeloze reeks overkappingen van klein naar groot. Van ‘overkappingen’ van BAM formaat (100 meter) tot Madrid met hun 12.ooo meter lange overkapping.

DSC01112

Wim van Hees praat de avond aan elkaar

Moet het verkeer verhuizen of moet de stad verhuizen?

Wim van Hees werd in de loop van de dag enkele malen gebeld vanuit de BAM Oosterweel-roadshow in het Red Star Museum.

  • Een journalist meldt  dat er buiten enkele journalisten niemand is. (later zijn er toch nog zeker 3 burgers gekomen)
  • Vraag van 1 van de burgers: “Waar is de Hollandse knoop en over hoeveel rijstroken gaat dat?”
    Antwoord BAM: “We kunnen hem nog niet in detail tonen en rijstroken tellen we niet graag.”
  • Een andere journalist belt Wim op en vraagt hem: “Waarom denkt u dat er geen belangstelling is bij het publiek voor de infosessie van BAM?”
    Wim nodigt hem uit ’s avonds naar de infosessie die de actiegroepen organiseren te komen en waar ze geen vragen ontwijken.

DSC01120

Manu Claeys van stRaten-generaal : “Voor de Ringland overkapping is zowel een maatschappelijk- als een politiek draagvlak, zelfs BAM is positief. Maar BAM en overkappen zijn niet compatibel. Het koppelen van de R1 zal het overkappen tussen Merksem, Deurne en Borgerhout definitief onmogelijk maken.”

Klik op de foto’s om ze te groter te bekijken

Manu Claeys toont onweerlegbaar aan dat de Vlaamse regering de alternatieven nooit ernstig genomen heeft. Het hele plan MER blijkt enkel een formaliteit.

DSC01134

Jurist Philippe Van de Casteele legt de verschillende stappen in het project uit en toont zijn bezorgdheid over de rechtsbescherming van de burger.

Klik op de foto’s om ze te groter te bekijken

De procedure bestaat uit ‘Plan-MER, GRUP, project-MER, Stedebouwkundige vergunning, aanbesteding en uitvoering. Tijdens de verschillende stappen heeft de burger inspraak momenten en het is belangrijk dat de bezwaren massaal en op tijd worden ingediend.

DSC01135

Peter Vermeulen van Ringland nodigt iedereen gratis uit op 5/5 om 20:30u in de Roma. (wel reserveren via facebook)

DSC01137

Prof. Dirk Avonts (Groen) stelt dat in het verleden wel de benodigde 5 minuten politieke moed aanwezig was om de Craeybeckx- en de bevrijdingstunnels aan te leggen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s