2.000.000 Passagiers voor luchthaven Deurne

Volgens CEO Buelens moet Antwerp Airport groeien naar 600.000 passagiers per jaar. Dat klinkt niet goed voor de buurtbewoners. De huidige 121.357 passagiers betekenen al een serieuze overlast. In een buitenlands interview duikt plots een aantal van 2 miljoen passagiers op.  De buurt staat op zijn kop want of het nu over 300.000, 600.000 of 2.000.000 reizigers gaat, een uitbreiding van de luchthaven zien ze niet zitten.

DSC03080

De luchthaven van Deurne heet Antwerp Airport.

Prix à la tête du client.

Het aantal passagiers hangt af van het gezicht van de vrager. CEO Buelens spreekt van een huidige 300.000 reizigers, meer dan het dubbele aantal van  2014. Hij wil er in 2023, 600.000. In de buitenlandse pers heeft hij het over een toekomstige capaciteit van de terminal van 2.000.000. (1) en (2).

DSC03075

Vandaag heeft Antwerp Airport een grote troef. Je parkeert gratis vlak bij de terminal. Na de zomer worden de meeste parkings van de luchthaven betalend. Tegen 2018 moeten er nog eens 1000 extra betalende parkeerplaatsen bijkomen. Dan komt het totaal op 1400 betalende parkeerplaatsen. (1) 

Als we een vergelijking van de parkeerplaatsen maken tussen tussen Brussels – en Antwerp Airport, lijken die 2 miljoen reizigers toch wel voorzien in de planning. De luchthaven van Zaventem heeft 12.000 parkeerplaatsen voor 21.900.000 passagiers (in 2014). Als we de regel van drie toepassen,  zien we dat 1400 parkeerplaatsen volstaan voor 2.555.000 passagiers. Je renoveert toch geen terminal en je plant toch geen parking naar een ruim 3 maal hogere capaciteit dan watje denkt nodig te hebben.

DSC03068

In 2014 vlogen 121.357 passagiers via Deurne. De vertrekhal is meer leeg dan vol. 

DSC03070

In een gang staat een kunstwerk met passagiers, voorzien van barcodes. Één reiziger ligt met zijn hoofd op een koffer, andere kijken ernaar. Het is niet duidelijk of dit laatste zo bedoeld is. Het past wel in de interpretatie van het werk, een interpretatie die ieder voor zich moet uitmaken.

DSC03083

Vanuit het restaurant van de luchthaven kan je vliegtuigjes kijken.

Bij luchthavens denken de meeste mensen waarschijnlijk, aan hun vakantie(s) Buurtbewoners en mensen, die bij de aanvlieg- en vertrekroutes wonen, denken aan overlast. Milieu bewuste burgers denken dan weer aan milieuschade.

DSC03097

Aan de Krijgsbaan worden tunnels aangelegd, zodat het verkeer bij elk opstijgend vliegtuig niet meer voor rood staat. 54.000.000€ op kosten van de hard werkende belastingbetaler.

Op woensdagavond komen de bewoners naar een info-avond  in de Langemarktstraat met sprekers van PVDA+ en VATUV. (= Verenigde Actiegroepen Tegen Uitbreiding Vliegveld te Deurne vzw)

Als ik in de buurt kom, valt me onmiddellijk het geluid op van het autoverkeer op de ring.  In de zomer laat je hier, alleen al vanwege het lawaai, beter de ramen dicht. De bewoners zitten met de overlast van de ring aan de ene kant, het vliegveld aan de andere kant en de aanvliegroute boven hun hoofd.

Buiten de lijnvluchten zorgen ook de sportvliegtuigen en helikopters voor overlast. Ik kan me daar iets bij voorstellen, als in ”t Stad’ de politiehelikopter boven een wijk blijft hangen, spuwt Facebook reacties van hen die het de keel uithangt. In vergelijking met Antwerp Airport is dat natuurlijk peanuts.

DSC03154

Aan de opkomst zie je dat het probleem leeft in de wijk.

Als ik hier woonde kwam ik ook. Maar ik woon hier niet, het is de dubbelzinnige communicatie over het aantal passagiers, die maakt dat ik kom luisteren i.p.v. naar  ‘De Schuur van Scheire’ op tv te kijken. De politieke meerderheid heeft er weer een potje van gemaakt en dan ben ik liever op de hoogte.

DSC03142

Sofie Blancke huisarts bij Geneeskunde Voor het Volk en districtsraadlid voor de PVDA+ in Berchem.

Deze luchthaven schaadt op drie manieren onze gezondheid:

  1. Door luchtvervuiling, er zijn 10 maal meer overlijdens dan door het verkeer. De wetenschappelijke onderzoeken die de gevaren van fijn stof aantonen stapelen zich op. Zelfs een ongeboren baby is niet veilig. Nieuw onderzoek toont aan dat blootstelling aan fijn stof tijdens de drie laatste maanden van de zwangerschap, de kans op autisme met een factor 1.5 verhoogt.
  2. Door geluidsoverlast, zelfs al denk je dat het geluid je niet stoort, je lichaam reageert erop.
  3. Door gebrek aan groene ruimte. Groene ruimte heeft een meetbare positieve invloed op de gezondheid.

Op het eerste gezicht lijken de problemen copy/paste, dezelfde als met de Oosterweel verbinding. De geluidspieken zijn bij een luchthaven natuurlijk veel hoger. En wat met kerosinevervuiling die luchtverkeer met zich meebrengt? (2)

Dr. Sofie Blancke eist meer metingen over luchtvervuiling en geluidshinder. Tijdens het vragenuurtje kwam er een vraag naar een openbaar en nauwkeurig log van alle vluchten bij.

DSC03157

Paul van Dyck van VATUV

De na-bestemming van de luchthaven is nog steeds parkgebied.

DSC03164

Eric Soenen van VATUV

Eric Soenen toonde een aantal interessante tabellen waarvan de cijfers voor zich spreken. Ik heb er hieronder enkele samengevoegd:

Deurne dotaties en winsten

Klik op de afbeelding om ze groter te bekijken.

Interessant vind ik het jaar na jaar kleiner wordende aantal reizigers, tegenover een constante geldstroom vanuit de overheid. Op 12 jaar tijd heeft de ‘luchthaven’ 50.808.247€ ontvangen.

Op kerosine wordt geen taks betaald, wat de luchtvaart een groot voordeel oplevert tegenover andere transportvormen, die wel taksen op de brandstof moeten betalen.

De tunnel aan de Krijgsbaan is nog eens een cadeau van 54.000.000€

Het is dus de belastingbetaler en de bewoners rond de luchthavens, die de goedkope vliegtuig tickets sponsoren.

(1) Antwerp Airport renovation starts this year

(2) PVDA+ waarschuwt voor 50 extra vluchten per dag van en naar Deurne

(3) Luchthaven Deurne krijgt duizend nieuwe betalende parkeerplaatsen

(4) Kerosine op Atomium is schadelijk voor de gezondheid

 

 

 

 

6 Reacties op “2.000.000 Passagiers voor luchthaven Deurne

  1. Bedankt voor de indo, Flashke!🙂

  2. inderdaad interessant om weten Luc !

  3. merci, voor de duiding en de foto’s van de luchthaven.
    Mie Branders

  4. In de jaren 199x pendelde ik af en toe vanuit Deurne naar Londen voor het brdrijf. Dat was zowaar een luxe t.o.v. Zaventem, vooral om daar op 20min te geraken, te parkeren en vervolgens binnen de 15min op te stijgen. Het kleine schroefvliegtuig was amper voor de helft gevuld, gemiddeld 10 passagiers, vrijwel allemaal Joodse zakenlui. Je komt bovendien aan op hetzelfde uur dan je vertrok, niet onaardig in het file-tijdperk. Exotische tijden waren dat! Maar, de Chunnel lag er toen nog niet en vliegen was aanzienlijk duurder dan de overzet per Ferry.
    Nu las ik dat goedkope Operators weldra Deurne willen aandoen. Die zijn allicht niet vies van reclamestunts voor city-hopping, tripping en -shopping, en andere vermakelijkheden voor de massa…
    Wat als het tarief van een vluchtticket dat van de Eurostar gaat benaderen?
    Zal Deurne dan Charleroi-bis worden? Of erger, een 1-day-shopping Airtaxi-port? Met als follieke dan eveneens een fijn-stof en lawaai infarct BOVEN Antwerpen?
    Misschien een interessante oefening om de prijzen eens te bekijken en zien hoe die evolueren in het komende decennium.
    ERIC

  5. De luchthaven werd altijd gecontesteerd omwille van de lage reizigersaantallen. Nu kan de luchthaven voor enorm veel werkgelegenheid zorgen. Stop toch met cijfers van grote luchthavens te gebruiken voor deze regionale luchthaven. Trouwens als in Stockholm plaats is voor een duurzame lokale luchthaven (bromma) en iets verder een internationale grote luchthaven, dan moet dit hier ook kunnen. En mogen mensen aub nog érgens leren vliegen ? De ene na de andere vliegplein wordt gesloten omdat mensen rondom de piste gaan wonen (lekker goedkope grond nietwaar) om daarna de luchthaven weg te pesten.

  6. In de jaren-90, best Eric, vlogen er op een bepaald ogenblik 4 maatschappijen tegelijk naar Londen. Door de komst van VLM is dat geleidelijk afgenomen en bleef deze als enige over… Indien je naar Londen moet is London City Airport niet te kloppen, zeker met de metro nu daar in de terminal.
    Ik heb VLM dikwijls vollen bak en “uitverkocht” geweten, op een bepaald ogenblik waren ze er zelfs de dominante maatschappij.
    Met de Chunnel en de Eurostar doe je er behoorlijk langer over en de late terugkomst met Eurostar is onmogelijk.
    Gemiddeld was ik in Londen sneller op kantoor dan mijn Britse collega’s en kon ik ’s avonds nog rustig iets gaan eten vooraleer naar London City Airport te gaan voor de terugvlucht.
    De 3 leden van VATUV (die helemaal geen vereniging van actiegroepen is) vissen achter het net. Behoorlijk zwakke dossierkennis, sorry Paul.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s