Plaatsen van Geven en Nemen

De woorden ‘geefpleinen’ en ‘geefkasten’ hebben het laatste jaar onze woordenschat verrijkt. De plaatsen zelf hebben onze maatschappij verrijkt. Het organiseren van zulke plaatsen en momenten van warmte vraagt veel inzet. Het is dan ook dubbel jammer dat het op het Dageraadplaats geefplein zo’n slecht weer was.

R0081391

Nat en koud, sommige bezoekers herinnerden zich de soep- en eten bedeling van vorige winter op het Astridplein. Daar was het ook dikwijls koud en nat. Een van de drijvende krachten daar was Jeroen Olyslaeghers of hij de vader van de geefpleinen is weet ik niet, hij heeft ik elk geval hard aan de kar getrokken.

R0081403

De organisatie van het geefplein op de Dageraadplaats is georganiseerd samen met Buurt aan de Beurt.

Het Dageraadplaats geefplein is voor kleding en meubilair beperkt in tijd op zondag 13/10/2013 van 9:00 tot 13:00u. De geefkast op de Dam is 24/7 open.

Eerst langs de geefkast

R0081383

Ik had nog wat kinderspeelgoed en DVD’s, dus ging ik vóór ik naar de Dageraadplaats ging, langs de geefkast.

R0081387

De geefkast is een project waar Patsy Van Der Parre, (die we kennen van de soepbedeling van vorige winter) haar schouders heeft onder gezet.

Aan deze geefprojecten hebben ook belangeloos een groot aantal anonieme sympathisanten meegewerkt.

Wereldwijd duiken steeds meer acties en initiatieven op, die erop wijzen dat een groeiend aantal mensen het neoliberale paradigma beu is.

R0081386

Of we gelovig zijn of niet onze westerse moraal is op het christendom gebaseerd. Solidariteit met de ‘armen’, met degenen die minder hebben als wij. Ik heb nog zilverpapier gespaard voor de ‘negertjes van de Congo’. Ik heb zelfs nog een missie-paternoster gehad om te bidden voor de Eskimo’s en de Chineesjes enz…

R0081385

‘Geven en Nemen’ onder gelijken zijn we niet gewend. ‘Nemen’ is bewust een stap zetten die velen niet gewend zijn. Ik herinner me nog perfect dat ik vorige winter , een tas soep nam of onlangs een DVD uit een geefmand op Occupy. Geven en nemen onder gelijken, waarbij het niet uitmaakt of de ander financieel armer of rijker is, is vandaag een revolutionaire daad van verzet.

Op het geefplein

R0081392

Het lijkt op een rommelmarkt met dit verschil dat alles gratis is.

R0081394

Er is gevraagd alleen werkende spullen aan te bieden, je mag er dus vanuit gaan dat deze microgolfoven werkt.

R0081393

Kledij krijgt een tweede leven

R0081389

Ontbijten, gratis, uiteraard.

R0081395

Bij ‘Get Some Wine‘ was het direct enkele graden warmer.

R0081400

Geniet nog even van de gitaar…

R0081401

… en een prachtig gezongen jazz melodie

5 Reacties op “Plaatsen van Geven en Nemen

  1. prachtig initiatief ! chapeau voor de moedige reporter mét spatwaterdichte camera waarschijnlijk !

  2. Geen spatwaterdichte camera, maar wel ne paraplu waarop een leugentje om bestwil stond: “I like rain”.

  3. Moedig, Flashke!!! Amai! En ook hoopgevend en prettig! 🙂

  4. inderdaad moedig, ik zou de regen niet trotseren…en dan nog zo’n goede reportage van iets simpel en moeilijk(statisch dus weinig beweging)

Plaats een reactie